ایلام بیدار06:59 - 1398/07/28
ایلام بیدارگزارش می دهد؛

زردلان سرزمینی از جنس محرومیت ها + تصویر

دهستان زردلان در بخش هلیلان وشهرستان چرداول یکی از محروم ترین مناطق استان ایلام است که نیازمند توجه است.

گروه اجتماعی  ايلام بيدار-چرداول:: گاهی باید محرومیت را با تمام توان حس کرد وبه دیده ها وشنیده ها اکتفا نکرد، گاهی باید محرومیت را از نزدیک مشاهده کرد تا درک کرد که وقتی امکاناتی نباشد چه معنی دارد یا وقتی فقط محرومیت باشد.

گاهی در ایران اسلامی جاهایی را می بینیم که دل هرکسی را به درد می آورد که در منطقه ای با این سختی چگونه روزگار سپری می کنند؛ نظیر این مناطق در استان ایلام وشهرستان چرداول وجود دارد که نیازمند تدبیری برای آبادانی است.

دهستان زَردَلان، از توابع بخش هلیلان شهرستان چرداول ، با جمعیتی حدود  2518 نفر وبه رغم فاصله دورترین روستای دهستان زردلان از مرکز شهرستان بیش از 170 کیلومتر و مرکز استان 210 کیلومتر مردم را در انجام امور اداری و معیشتی با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است،و مشکلاتی چون کوهستانی بودن منطقه و بد بودن را ههای ارتباطی را هم به آن اضافه کنیم جدی بودن این معضل بیشتر برایمان آشکار می شود .

مردم در وضعیت معیشتی خوبی به سرنمی برند

«نیازی » یکی از شهروندان هلیلانی درگفت وگو با خبرنگار ایلام بیدار در چرداول  گفت:درسالهای اخیر سپاه پاسداران دراین منطقه تلاش های زیادی جهت زدودن محرومیت دراین منطقه انجام داده است ولی این نیازمند همکاری همه مسئولان دراین راستا است.

وی افزود:مردم دهستان زردلان درتامین سوخت برای وسایل گرمایشی درفصل زمستان دچار مشکل هستند وبعضی از آن ها همچنان از هیزم استفاده می کنندهمچنین به علت بیکاری ونبود زیرساخت های مناسب کشاورزی ودامپروری  مردم دروضعیت معیشیتی خوبی به سرنمی برند ومتاسفانه مشکلاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر، نزاع های قبیله ای و... به ان اضافه شده است

یکی از اهالی رستای پیاز آباد از توابع زردلان گفت:مدارس این دهستان از زیرساخت های اموزشی خوبی برخوردار نیستندومعلمان این منطقه به علت فاصله زیاد روستاها وبد یودن راههای ارتباطی، نداشتن منابع آموزشی وزیرساخت های تجهیز مدارس و...  درتدریس دانش آموزان دچار مشکل هستند

وی درادامه گفت:خانه های این منطقه از استحکام خوبی برخوردار نیستند وبه شیوه سنتی ساخته شده اند همچنین به علت فاصله زیاد از مرکز شهرستان ومحدود امکانات مورد نیاز، کشاورزی ودامپروری دراین منطقه جوابگوی نیاز مردم نیست ومردم به ناچار یا به شهرهای دیگر مهاجرت کرده یا دردام عواملی چون اعتیاد گرفتار می شوند.

پروژه هایی برای رفع محرومیت زردلان

مرادیگانه فرماندار چرداول درگفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در چرداول گفت:در سال های اخیر تلاش هایی برای رفع محرومیت در هلیلان وزردلان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد:آب رسانی به روستاهای زردلان با معارض روبه رو شده که بنا داریم از طریق حفر چاه در تورم به زردلان گرمسیر آب رسانی کنیم.

یگانه بیان داشت: 300 دستگاه آبگرمکن خورشیدی به مردم  زردلان به منظور مسائل بهداشتی تحویل داده شده همچنین بسته های حمایتی بین آن توزیع شده است.

فرماندار چرداول خاطرنشان کرد:یک دستگاه BTS جهت دسترسی مردم به ارتباطات در منطقه زردلان نصب شده است و در حال بهبود ساختن برخی از راههای ارتباطی منطقه زردلان هستیم.

البته به اینها باید ساختن مسکن محرومین وپروژه های محرومیت زدایی سپاه دراین منطقه را اضافه کرد که اقدامات مختلفی دراین منطقه صورت برای مبارزه با محرومیت صورت گرفته است.

ناگفته نماند که برای مشکل معضلات اجتماعی و بیکاری که دراین منطقه حاکم است هم باید اقداماتی صورت بگیرد تا شاید شاهد محرومیت در این منطقه نباشیم.

درپایان باید گفت که این منطقه به علت همه ی محرومیت هایی که درسطح استان استان دارد ، استعداد خوبی درزمینه گردشگری، کشاورزی، دامپروری وصنعت دارد که این امر نیاز مند توجه بیشتر مسئولان به این منطقه است.

 

 

انتهای پیام/ر