ایلام بیدار09:00 - 1398/05/24

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای حمایتی علمی راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه یکی از راه‌های عبور از مشکلات اقتصادی، تولید علم در کشور است و این مسأله امروز در شرکت‌های دانش بنیان دنبال می‌شود، گفت: بهتر است مسؤولان نظام برای تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بکوشند.

به گزارشايلام بيدار، داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور گفت: دولتمردان اگر به دنبال این هستند که در این حوزه به پیشرفت‌های بیشتری برسیم، باید به طور مرتب خروجی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی کنند و اگر ضعفی در کار فعالان این حوزه است به کمک آن‌ها بیایند.

وی ادامه داد: به نظر من، همه در کشور باید بدانند که یکی از راه‌های عبور از بحران اقتصادی، تولید علم است پس همه وظیفه دارند که دانشمندان و محققان را در این مسیر یاری کنند، برای این موضوع نیز در درجه اول، همه مسؤولان نظام باید هم حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی و هم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را جدی بگیرند.

* میزان پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان خوب بوده اما هنوز به ایده‌آل نرسیده‌ایم

محمدی در زمینه نحوه عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: میزان پیشرفت شرکت‌ها نسبتا خوب بوده، اما به ایده‌آل لازم دست نیافته‌ایم و به نظرم نیاز است که تحقیق شود تا ببینیم کجای کار ایراد داشته که نتوانستیم به آن ایده‌آل‌ها برسیم، ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی دعوت کردیم و صحبت‌های آن‌ها را شنیدیم، از طرفی آن‌ها برنامه‌های خود را به ما ارائه دادند، وظیفه ما این است که نارسایی‌های این صندوق را برطرف کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف از تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان است، پس باید حمایت از این صندوق به صورت مداوم صورت گیرد، مدیران صندوق نیز تا اینجای کار تلاش‌های خوبی داشتند و حقیقتاً کارهای خوبی هم صورت گرفته که امیدوارم این روند مثبت ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مسؤولان صندوق نوآوری و شکوفایی و همه فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان خواست با تمام توان خود مسیر توسعه و پیشرفت کشور را دنبال کنند زیرا رفاه جامعه در گروه تلاش و کوشش مداوم به خصوص در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه است.

* دشمنان می‌خواهند اقتصاد ما را نشانه بگیرند تا کشور در سرازیر بیفتد

وی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در عبور از تحریم‌ها را مهم و حیاتی برشمرد و گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش با تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده‌اند سعی دارند تا اقتصاد ما را نشانه گیرند تا کشور در سرازیری بیفتد، اما شرکت‌های دانش‌بنیان که متشکل از افراد علمی هستند می‌توانند در همه دوران‌ها و به خصوص این ایام که در جنگ اقتصادی هستیم با بررسی و مطالعه دقیق، نیازهای کشور را برطرف کنند.

محمدی افزود: ما نباید برای اداره کشور به دیگر کشورها متکی شویم و باید بدانیم که هیچ‌کس دلسوز ما نیست و باید خودمان مسائل خود را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ایران پر از ظرفیت و پتانسیل است، گفت: مدیران کشور باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و از آن در جای مورد نیاز استفاده کنند. اگر همین یک کار به درستی انجام شود ما هیچ‌وقت در هیچ حوزه‌ای به کشوری دیگر وابسته نخواهیم بود. حیف است با این همه منابع طبیعی و خدادادی که داریم وضع اقتصادی بدی داشته باشیم. امروز همه موظف هستیم که در حد خود به پیشبرد اهداف کشور کمک کنیم و در این بین، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور به مراتب پررنگ‌تر از بقیه است.

انتهای پیام/ش