ایلام بیدار14:16 - 1398/05/23
مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان ایلام خبر داد؛

۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری ایلام آماده بهره‌برداری است/ آمادگی کامل برای ارائه خدمات در اربعین

مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان ایلام گفت: ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در استان با ۴۳ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره‌برداری است.

به گزارشايلام بيدار، "رضا حسن بیگی"، مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان ایلام، در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان، اظهار کرد: مهم‌ترین خدمات این شرکت تأمین و توزیع پهنای باند (اینترنت، اینترانت،mpls و vpls)، خدمات جانبی (فضا، دمل، آنتن، پاپر، جاده دسترسی و هم مکانی)، سرپیس ترانزیت بین‌المللی (مرز به مرز) است.

وی افزود: توسعه شبکه انتقال استان در ۵ ایستگاه ظرفیت (مانشت، ایلام، کوه پشمی، دینارکوه و مورموری) با چهار برابر ظرفیت است، همچنین در راستای اجرای پروژه سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه صداوسیما در ۱۳ نقاط در سطح استان در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به خدمات مبتنی بر ماهواره‌های خارجی انجام‌شده است.

مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان ایلام یادآور شد: مسیرهای ایلام- مهران، مهران- بازارچه مرزی، مهران-دهلران، دهلران - دشت عباس و کل مسیرهای استان به این شبکه فیبر نوری وصل شده‌اند.

وی بابیان اینکه شبکه فیبر نوری مهران به چنگوله و دهلران به چیلات آماده بهره‌برداری هستند، افزود: زیرساخت‌های لازم برای اپراتورهایی که در اربعین سرویس ارائه می‌دهند، فراهم است و یکی از برکات اربعین برای ایلام، افزایش 4 برابری ظرفیت شبکه فیبر نوری در 3 سال گذشته است.

حسن بیگی تصریح کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت به‌عنوان مادر شبکه‌های ارتباطی کشور وظیفه تأمین شبکه ارتباطی داخل و خارج از کشور را بر عهده دارد و پس از واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی، شرکت ارتباطات زیرساخت به‌عنوان شبکه اصلی و مادر کشور شناخته می‌شود.

مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان ایلام با اشاره به اینکه ایستگاه‌های پرظرفیت رادیویی در استان متعددند و در برخی از کوهستان‌های ایلام واقع‌شده‌اند، گفت: از طریق شبکه فیبر نوری تمام ارتباطات بین استان با استان‌های هم‌جوار متصل می‌شود.

وی بابیان اینکه تمام اینترنت، اینترانت و ارتباط‌های دیتا از طریق ارتباطات زیرساخت برقرار می‌شود، اظهار کرد: تمام خدماتی که به مشترکین ارائه می‌شود از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین و توسط شرکت‌های ایرانسل، همراه اول، رایتل و دیگر اپراتورها به دست مردم می‌رسد.

حسن بیگی بابیان اینکه قطعی 12 ساعته شبکه ارتباطات استان در جریان سیل فروردین‌ماه یکی از اتفاقات نادر در حوزه ارتباطات است، افزود: پس از جاری شدن سیل، ابتدا فیبر نوری مسیر کرمانشاه به اسلام‌آباد دچار اختلال و ارتباطات ایلام از این طریق قطع شد.

وی بیان کرد: با ریزش گسترده تونل کربلا، دومین مسیر ارتباطی فیبر نوری ایلام از دسترس خارج شد و با توجه به ریزش باران و شرایط جوی آن روز و اعزام قسمت عمده تجهیزات استان به شهرستان دره شهر، امکان وصل شدن خیلی سریع و ترمیم وجود نداشت.

حسن بیگی تصریح کرد: بعد از سیل کوهدشت، ارتباط استان با لرستان هم قطع و این اتفاقات سبب شد تا 12 ساعت ارتباط استان قطع باشد، اولین اقدام ما پس از سیل، راه‌اندازی ایستگاه‌های مانشت و دینار کوه بود تا اگر زمانی سیستم فیبر نوری قطع شود، این سایت‌ها به‌صورت پشتیبان وارد عمل خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان ایلام اظهار کرد: برای تمام‌مسیرهای ارتباطی شش‌گانه استان مسیرهای جایگزین پیش‌بینی‌شده و پروژه‌های مناسبی به این منظور در حال اجرا هستند، در همین راستا مسیر ارتباطی ایلام، سرابله، قلاجه، اسلام‌آباد تصویب‌شده است و امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های فیبر نوری در مرز چیلات واقع در شهرستان دهلران و چنگوله در شهرستان مهران فراهم‌شده است، گفت: طول هر یک از فیبر نوری در این مرزها ۳۰ کیلومتر است و ظرفیت کنونی فیبر نوری در استان چهار برابر سال ۹۵ است.

 

انتهای پیام/س