ایلام بیدار09:33 - 1398/05/19

فیلم های اکران نوروز؛ تازه واردهای شبکه نمایش خانگی

با گذشت چندماه از اکران فیلم های نوروزی که حرف و حدیث های خاص خود را داشت، حالا تعدادی از آن ها به شبکه نمایش خانگی می آیند.

به گزارشايلام بيدار، بخشی از مخاطبان سینمای ایران به دلایلی همچون هزینه حضور خانوادگی در سینما، تماشای فیلم های در حال اکران بر پرده سینماها را به تاخیر می اندازند. آن ها منتظر می مانند تا فیلم ها چندماه پس از اکران، به شبکه نمایش خانگی بیاید تا با هزینه کمتر، آسوده خاطر در منزل به تماشای آن ها بنشینند. گرچه این مخاطبان هیجان مردمی را که فیلم ها را داغ داغ در جشنواره یا پس از آن در اکران عمومی تماشا می کنند را از دست می دهند. گاهی هم انتظار آن ها برای حضور یک فیلم در شبکه نمایش خانگی بیش از چندماه به طول می انجامد. 

برای این دسته از مخاطبان سینمای ایران اخبار شورای پروانه نمایش خانگی، احتمالا خوشحال کننده خواهد بود چرا که تعدادی از فیلم های اکران نوروز 98 به زودی به شبکه نمایش خانگی می آید.

«ژن خوک» ساخته بحث برانگیز سعید سهیلی یکی از این فیلم هاست. سهیلی که در سال های اخیر با نگاهی طنزآمیز به معضلات اجتماعی نگریسته و به خصوص با دو گانه «گشت ارشاد» و «گشت 2»، حاشیه های فراوانی را تجربه کرد، «ژن خوک» را در ادامه ذغدغه های اجتماعی خود ساخته است.

«آهوی پیشونی سفید3» دیگر تازه وارد شبکه نمایش خانگی است و همان گونه که از نامش پیداست، سومین بخش از مجموعه سینمایی سیدجواد هاشمی برای کودکان به حساب می آید. هاشمی که در گذشته بیشتر با فیلم های دفاع مقدسی دیده و شناخته می شد، در سال های اخیر توان خود را صرف تولید «پیشونی سفید» کرد تا خلا فیلمسازی برای قشر کودکان در سینمای ایران را تا حدی جبران کند.

او حالا سخنگوی مرکز غیردولتی توسعه سینمای کودک و نوجوان است و با موفقیت نسبی سه گانه اش، می تواند به تولید آثاری موثر و پرمخاطب در حوزه سینمای کودک امیدوار باشد.

ساخته مسعود ده نمکی مهمان بعدی شبکه نمایش خانگی است. «زندانی ها»  که در ابتدا امید چندانی به اکران نوروزی نداشت اما شرایط به گونه ای پیش رفت که بخت یار فیلم ده نمکی شد. گرچه تازه ترین ساخته این کارگردان نتوانست همچون گذشته نظر مخاطبان نوروزی سینماها را به خود جلب کند.

آخرین فیلم لیست شبکه نمایش خانگی که نوروز امسال در سینماها به نمایش درآمده «چهار انگشت» حامد محمدی است؛ کارگردان جوان و فرزند منوچهر محمدی، تهیه کننده شناخته شده سینمای ایران. او که چندسالی است به کارگردانی رو آورده، پیش از این به عنوان نویسنده در چند اثر حضور داشت. «چهار انگشت» را باید در ادامه دغدغه های محمدی دانست. بهره گیری او از زوج «امیر جعفری» و «جواد عزتی» هم نمایانگر رضایت کارگردان از همبازی شدن آن ها در «اکسیدان» است.

غیر از این، مردم می توانند در روزهای آینده «قانون مورفی» را در خانه های خود تماشا کنند. تازه ترین ساخته رامبد جوان پیش از حاشیه های تولد فرزندش در خارج از کشور که در گیشه ها با موفقیت قابل قبولی همراه شد. «قانون مورفی» را باید کمدی متفاوت از رامبد جوان دانست که هم از نظر داستان و هم ساختار با کمدی های معمول این سال ها متفاوت بود. همین هم موجب شد نظر برخی از مخاطبان سینما را جلب نکند و واکنش های متفاوتی برانگیزد.

 

انتهای پیام/ر