ایلام بیدار13:29 - 1398/05/13
مدیرکل ثبت احوال استان ایلام خبر داد؛

ثبت یک هزار ۹۷۴ واقعه تولد در سه ماهه اول سال جاری

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام گفت: در استان ایلام ۵۱ درصد از جمعیت استان را مردان و ۴۹ درصد آنرا زنان تشکیل می دهند و ۸ درصد از جمعیت استان شهری و ۹۲ درصد نیز در خارج از شهر های زندگی می کنند.

به گزارشايلام بيدار، "منوچهر تیوری"، مدیرکل ثبت‌احوال استان ایلام با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های ثبت‌احوال استان صدور شناسنامه‌ مکانیزه برای تمام افراد جامعه است که  مدت صدور شناسنامه مکانیزه در شهرستان‌ها آنی بوده  و در مرکز استان نیز بین  3 تا 4 روز صورت خواهد گرفت.

وی، تصریح کرد: برای راحتی مردم در زمینه صدور شناسنامه  در مناطق و بخش‌های دور دست از مرکز استان  مانند هلیلان  با تلاش ها و پیگیری های انجام شده  نمایندگی ثبت‌احوال مستقر گردید.

مدیرکل ثبت‌احوال استان ایلام، درمورد نامگذاری‌ها با بیان اینکه خوشبختانه در ایلام اسامی معصومین(ع) مورد توجه مردم بوده و دارای بیشترین فراوانی است، افزود: بیشترین نام های  پسر در استان امیر علی، حسین  و ابوالفضل  بوده و بیشتر نام ها دختر نیز فاطمه، زهرا، زینب، باران و رها  بوده است.

وی، با اشاره به آمار واقیع تولد، وفات، ازدواج و طلاق در استان، افزود: در سه ماهه اول امسال یک هزار  974واقعه  ولادت، 596 واقعه فوت،1446  مورد ازدواج و221  واقعه  طلاق به وقوع پیوسته است.

تیموری، با بیان اینکه نسبت جنسیتی جمعیت  مردان به زنان در استان 104 به 100 است، گفت: در ایلام  51 درصد از جمعیت  استان را مردان و 49 درصد آنرا زنان تشکیل می دهند و 8 درصد از جمعیت استان شهری و 92 درصد نیز در خارج از شهر های زندگی می کنند.

وی، با اشاره به اینکه 40 درصد از جمعیت استان در شهرستان ایلام متمرکز شده است، تصریح کرد: جمعیت سنی استان  23 درصد بین 0 تا 14 سال، 27 درصد بین 15 تا 29 ،44  درصد بین 30 تا 64 سال  و 6 درصد نیز 65 سال به بالا تشکیل داده است .

تیموری، با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی ثبت احوال، ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی است، افزود: این مهلت برای ولادت 15 روز و برای وفات 10 روز است و دلیل حساسیت ثبت وقایع حیاتی این است که اطلاعات جمعیتی به موقع در اختیار تصمیم‌گیران قرار گیرد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان ایلام، ادامه داد: خوشبختانه در استان ایلام 98.8 درصد این وقایع در مهلت قانونی ثبت می‌شوند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان ایلام بارگذاری وقایع حیاتی در پایگاه جمعیتی کشور را از مهم‌ترین خدمات این سازمان عنوان کرد و گفت: با این خدمت حضور  اجباری افراد در ثبت‌احوال محل سکونت را کاهش داده و افراد می‌توانند در هر نقطه از کشور از خدمت مورد تقاضا بهره‌مند شوند.

تیموری، گفت: سازمان ثبت‌احوال با ایجاد شبکه‌ی استعلام زمینه‌ اتصال ادارات و سازمان‌ها را به پایگاه جمعیتی کشور فراهم کرده که با این کار برای احراز هویت افراد در مراکز ی مانند بانک‌ها، دفاتر ثبت اسناد، دستگاه‌های انتظامی و نظامی مشکلی وجود نخواهد داشت و از سوء استفاده‌های احتمالی پیشگیری خواهد کرد و مصوبه‌ دولت در رابطه با حذف کپی شناسنامه و کارت ملی در این بستر انجام می‌گیرد.

وی، یادآور شد: ثبت‌احوال از ارکان مهم در ستاد انتخابات است و همکاران ما  به عنوان عضو هیئت‌های اجرایی در کنار فرمانداران و بخشداران حضور دارند و در انتخابات پیش رو نیز بیشترین همکاری و کمک را در زمینه پاسخگویی به استعلام‌ها  صورت می گیرد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان ایلام، ادامه داد: رونمایی از اسناد سجلی مشاهیر، بزرگان و شهدا نیز اقدام فرهنگی دیگری است که در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف انجام‌ می‌گیرد.

تیموری، با بیان اینکه تمام ادارات ثبت‌احوال استان مجهز به فیبر نوری هستند که سرعت و دقت بالایی را برای این مجموعه به ارمغان آورده و خدمتگزکاری را تسهیل می‌کند.

وی، افزود: پاسخ به درخواست‌های مردم در زمینه تعویض نام و نام خانوادگی، پاسخ به مراجع اداری و قضایی در ثبت‌احوال در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌گیرد و در مجموع در سطح استان بیش از 50 نوع خدمت در زمینه‌های مختلف در حال انجام است که هر کدام از ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود برخوردار است و همکاران ما هم با نهایت دقت در این زمینه‌ها انجام وظیفه می‌کنند.

تیموری، خاطرنشان کرد: رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به درخواست مردم از اولویت‌های اساسی است و در همین راستا میز خدمت نیز در تمام ادارات دایر شده و عمده خدمات ثبت‌احوال در بستر دولت الکترونیک انجام می‌گیرد و در جلسات شورای راهبردی جمعیت که به ریاست استاندار برگزار می‌شود تحولات جمعیتی استان رصد و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

شبستان

انتهای پیام/س