ایلام بیدار08:00 - 1398/05/07
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

شبکه های اجتماعی و خیال آسوده مجرمان/ ضرورت توجه ویژه و رسیدگی مسئولان

استفاده نادرست از فضاي مجازي و نبود آموزش هاي لازم در زمينه استفاده صحيح از اين ابزار مهم ارتباطي باعث شده تا نكات منفي آن بيشتر به چشم بيايد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::بدون شک یکی از مهمترین مباحث امروز جامعه مربوط به فضای مجازی است بطوریکه براساس آمار درصد قابل توجهی از مردم وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی می کنند.

در واقع در دنیای امروز کمتر کسی پیدا می شود که حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حضور نداشته باشد و از فقیر تا غنی همه به نحوی درگیر این فضا شده اند که بسته به استفاده افراد و فرهنگ آن می تواند زمینه ساز اتفاقات خوب و یا بد در بطن جامعه شود.

اما متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد ولنگاری افسارگیخته ای در این فضای نامحدود هستیم که کمتر در راستای مدیریت و فرهنگ سازی نحوه استفاده از آن قدم برداشته شده است و حتی نهادهایی که به طور مستقیم نیز مرتبط با این حوزه هستند، آنچنان که باید و شاید کار نکرده و در برخی موارد نقشه راه و برنامه ای برای این فضای مهم و تاثیرگذار ندارند.
یکی از مهمترین این اتفاقات که بسیار مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه ها قرار گرفت ماجرای قتل طلبه همدانی است، آنجا که قاتل این روحانی مظلوم بعد از انجام قتل در فضای مجازی حتی کار خود را هم بعنوان یک افتخار تبلیغ می کند.
بطور قطع در آينده هم هر اتفاقي رخ دهد به نحوي پاي فضاي مجازي به ميان خواهد آمد و اين طبيعي است. در مهم‌ترين واكنش‌ها مقام معظم رهبري نيز به موضوع اشاره داشتند: «قاتل روحانيِ همداني در صفحه اينستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاويري از خود منتشر كرده است كه مقابله با اينگونه موارد وظيفه نيروي انتظامي است.» شايد پرداختن به رابطه جرم و فضاي مجازي با توجه به‌همين رويداد تأثرآور جالب باشد. 
استفاده نادرست از فضاي مجازي مشكلات فراواني را براي جامعه به‌وجود آورده و باتوجه به نبود آموزش هاي لازم در زمينه استفاده صحيح از اين ابزار مهم ارتباطي باعث شده باوجود كاركردهاي بسيار مثبتي كه اين ابزار دارد اما نكات منفي آن بيشتر به چشم بيايد.
30 درصد جرائم کیفری ناشی از تبعات فضای مجازی

حجت الاسلام "تیموری کیا"، رییس دادسرای عمومی و انقلاب ایلام در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار کرد: 30رصد جرایم ورودی دادسراها ناشی از تبعات استفاده منفی از فضای مجازی بوده که غالب این جرایم صرفا بدلیل عدم آگاهی افراد می باشد و بعضا باعث قتل، مشکلات اخلاقی و .. می شود.

وی گفت : یکی از مشکلاتی که امروز دامن گیر جامعه شده است بحث استفاده نادرست از فضای مجازی است چرا متاسفانه شاهد هجمه ای از اطلاعات درست و غلط در فضای مجازی هستیم.

تیمئوری کیا با اشاره به شرورت کنترل فضای مجازی افزود : یکی از ضرورتهای جامعه امروز کنترل  فرزندان از سوی خانواده ها می باشد که می توان گفت بایک مدیریت درست بستری مناسب برای استفاده درست فرزندان از فضای مجازی ایجاد کرد.

این مسئول تصریح کرد: نقش دستگاه های نظارتی هم تعیین کننده است چرا که  این دستگاه ها می توانند با سایتها و شبکه های اجتماعی مضر برخورد کنند و مسدودنمایند چنین شبکه هایی را تا از بروز مشکلات اجتماعی در جامعه خودداری شود.

دولت ولنگاری فضای مجازی را تعیین تکلیف کند

"شادمهر کاظم زاده"، رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام نیز در این خصوص گفت: تمام جامعه به یک شکل بسیار بدی مورد تهاجم است؛ تهاجم افکار غلطی که در فضای مجازی حاکم است، در واقع فضای مجازی یک اهرم بسیار خوب برای گسترش افکار، سنت های حسنه، اخلاق نیکو، تعامل فرهنگی بیشتر و رفتار درست است.

کاظم زاده افزود: متاسفانه بی اخلاقی هایی در فضای مجازی توسط عده ای خاص نشر پیدا می کند و باز هم جای تاسف است که عملکرد این افراد بسیار خاص و محدود به کل جامعه تسری پیدا می کند، همین افراد با بی اخلاقی تمام هر آنچه باشد را بیان می کنند، نشر اکاذیب می کنند، بین افراد و اشخاص و عقاید نزاع به عمل می آورند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت بعنوان متصدی فضای مجازی بایستی کنترل کند، وقتی اشخاص حقیقی یا حقوقی به هر دلیلی به هر عنوانی توسط یک اوباش به راحتی زیر سئوال می رود کسی پاسخگو نیست، ممکن است در فضای مجازی چیزی نشر پیدا کند که کذب باشد اما افرادی که شناخت و اطلاعی از این موضوع ندارند باور می کنند.

این نماینده مجلس به اعتماد بین مردم و نظام اشاره کرد و افزود: برخی در فضای مجازی به جامعه ناامیدی تزریق می کنند، مهمترین سرمایه هر جامعه اعتماد بین مردم و ارکان نظام است، یکی از اهدافی که در فضای مجازی دنبال می شود، از بین بردن اعتماد است.برخی افراد در فضای مجازی نسبت به افراد و نسبت به نظام و عملکرد آن، بی اعتمادی ایجاد می کنند.

وی اذعان کرد: فضای مجازی به یک جایگاه برای نشر افکار متهم کردن دیگران تبدیل شده است. فضای مجازی فاصله ها را کم کرده است و خیلی فوائد دارد اما متاسفانه به هر دلیل که بخشی از آن عدم اطلاعات و بخشی توسط افرادی که به دنبال نشر اکاذیب می باشند به دنبال از بین بردن اعتماد گروهها و مردم نسبت به دولت شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام به وظایف دولت در قبال کنترل فضای مجازی اشاره کرد و گفت: دولت و به خصوص وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی باید نظارت به صورت حساب شده ای که به کلی رها شده داشته و فضای مجازی را کنترل و راهکار عملیاتی ارائه دهند، فضای مجازی به بستری برای افرادی تبدیل شده که بی اخلاقی و نشر اکاذیب در این فضا می کنند.

در اخر نکته ای که باید یادآور شد این است که شوراي عالي فضاي مجازي مجموعه اي فرا قوه و فرا دستگاهي است كه بايد نقش آفريني كند. مهم ترين نقش را نيز در اين زمينه رئيس جمهور به عنوان رئيس شوراي عالي فضاي مجازي ايفا مي كند و تا وقتي كه وي در اين زمينه اين سازمان را جدي نگيرد و آن را به عنوان مركز مهم و قرارگاه مديريت فضاي مجازي جدي نگيرد و خودش فعالانه پيگيري نكند اتفاق مثبتي روي نخواهد داد. 

 
 
انتهای پیام/س