ایلام بیدار08:13 - 1398/05/06
مدیرکل دامپزشکی استان:

بیماری تب مالت در ایلام روند کاهشی دارد

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در چند سال اخیر خوشبختانه با اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده، بیماری تب مالت در استان ایلام روند نزولی و کاهشی داشته است و از این نظر جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

به گزارشايلام بيدار، "وهاب پیرانی"، مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اعلام این مطلب گفت: بیماری تب مالت (بروسلوز) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک دام و انسان بوده تماس مستقیم با دام آلوده یا بافت‌های دام آلوده مانند خون، ترشحات رحمی و جنین سقط شده، مصرف شیر و فرآورده‌های شیری، شیرخام و فرآورده‌های لبنی آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی، مصرف پنير محلي و مواد لبني سنتي تهیه‌شده توسط دامداران و مواد لبنی مشکوک و غیرپاستوریزه را از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت: در راستای مقابله با این بیماری هرساله واکسیناسیون دام‌های سنگین و سبک در استان برعلیه این بیماری انجام می‌شود.

پیرانی، ابراز کرد: طرح مشترکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام در راستای کنترل هدفمند بیماری تب مالت یا همان بروسلوز در استان ایلام در حال انجام است که نتایج مثبتی در راستای مقابله با این بیماری داشته است.

 وی، بابیان اینکه بیماری بروسلوز روند کاهشی در استان ایلام دارد، ابراز کرد: در چند سال اخیر خوشبختانه با اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده، بیماری تب مالت در استان ایلام روند نزولی و کاهشی داشته است و از این نظر جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، گفت: طرح مقابله و کنترل هدفمند بیماری بروسلوز در استان به‌صورت پایلوت در استان اجرا شد که موردتوجه سایر نقاط کشور نیز قرار گرفت که در این طرح افراد در معرض خطر و دام‌های آلوده شناسایی‌شده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه نکات بهداشتی و اقدامات درمانی و همچنین واکسیناسیون اقدامات مناسبی انجام‌شده است.

 پیرانی، با اشاره به اینکه این بیماری در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد، افزود: هزینه درمان و مقابله با این بیماری بسیار بالاست و در مرحله اول باید خون‌گیری و آزمایش‌ها لازم انجام شود، با توجه به هزینه‌های بالای درمان و مقابله با این بیماری لازم است که نکات بهداشتی در راستای پیشگیری از این بیماری هم در بین دامداران و هم در بین مصرف‌کنندگان مواد لبنی موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، اظهار کرد: مبارزه با این بیماری طولانی‌مدت است و در یک پروسه طولانی‌مدت انجام می‌شود و در حال حاضر بیش از 2 میلیون رأس دام سبک و 60 هزار دام سنگین وجود دارد و برای پیشگیری از این بیماری انجام عمل واکسیناسیون در گوساله‌ها و بر و بزغاله‌ها در سطح استان انجام می‌شود.

گفتنی است، بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون، 28 نفر در ایلام به تب مالت دچار شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

 

انتهای پیام/س