ایلام بیدار15:32 - 1398/04/29
یادداشت اختصاصی؛

نبرد با آتش و غیبت صغری!

استاندار ایلام باید تدابیری اتخاذ کند تا مدیران مربوط به ستاد بحران بخصوص در روزهای بحران و در این فصل گرما در کمترین حد خود و بخصوص در روزهای ملتهب و آتش سوزی در استان حضور داشته باشند.

مرتضی سبزی - سردبیر::یکی از مهمترین رویدادها و اتفاقاتی که در صدر اخبار استان نیز مورد توجه قرار گرفته آتش سوزی در ارتفاعات و جنگل های بخش چوار شهرستان ایلام است.

شدت و مدت زمان این اتش سوزی باعث نابودی هکتارها هکتار از درختان بلوط و جنگل های سرسبز و بود این منطقه شده است.

اگر چه با تلاش های شبانه روز و بدون وقفه و تشکیل جلسه ستاد بحران و نیز ورود به موقع نیروهای سپاه و بسیج، منابع طبیعی و محیط زیست از ادامه این آتش سوزی ممانعت و اطفای حریق بطور کامل انجام گرفت اما در این میان اخباری شنیده می شد که تعجب بسیاری را در پی داشت!

متاسفانه در میان آتش سوزی های چند روز اخیر بخش چوار مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام در استان حضور نداشته است.

نکته قابل تامل اینکه در این روزهای گرم که خطر اتش سوزی بالاست، آن هم در چله تابستان، علت غیبت مدیر حفاظت محیط زیست استان ایلام چیست؟

آیا جناب مدیرکل از محل جغرافیای حادثه اطلاع دقیقی دارد و یا حداقل آشنایی با محل وقوع آتش سوزی دارد؟ آنچه روشن است اینکه حضور شخص مدیران در مواقع بحران امری ضروری و غیرقابل انکار است.

این موضوع تا آنجا کشیده شد که برخی مسئولان نیز از عدم حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست انتقاد کنند، استاندار ایلام باید تدابیری اتخاذ کند تا مدیران مربوط به ستاد بحران بخصوص در روزهای بحران و در این فصل گرما در کمترین حد خود و بخصوص در روزهای ملتهب و آتش سوزی در استان حضور داشته باشند.

اما موضوع دیگری که می طلبد استاندار ایلام بعنوان نماینده عالی دولت در استان ایلام آن را به طور ویژه پیگیری کند، تلاش برای تجهیز امکانات به منظور اطفای حریق است.

سوختن سالانه صدها هکتار از عرصه های جنگلی زاگرس، بلوط های بی جایگزین و اراضی کشاورزی، چالشی بزرگ بین مردم، مسئولان به وجود آورده است که یکی از مهمترین دلائل آن به همین نبود امکانات برمی گردد.

این روزها دیدن نابودی یک بلوط چندصد ساله، جزغاله شدن حیوانات و از دست رفتن محصولات و زحمات کشاورزان به یک موضوع عادی تبدیل شده است.

نبرد با آتش به این معنا نیست که تنها با داشتن بیل و کلنگ و شاخه درختان به مهار آن فکر کرد بلکه باید تجهیزاتی کامل و جامع برای این روزها آماده و در دسترس باشد تا با در به موقع اختیار قرار دادن آن شاهد اطفای سریع باشیم.

امکاناتی که اکنون در سطح ادارات مرتبط با آتش وجود دارد تنها کفاف نیروهای خود این ادارات را می کند و اگر برای استان مستعد آتش سوزی همچون ایلام این مهم به سرانجام نرسد بدون شک میزان آتش سوزی ها و خسارات بیشتر خواهد شد.

 

انتهای پیام/س