ایلام بیدار07:58 - 1398/04/26
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

صرفه جویی ارزی با حمایت از کالای داخلی/ وقتی پالایشگاه ایلام تولید را رونق می دهد

شرکت پالایشگاه گاز استان ایلام در اقدامی مناسب توانسته علاوه بر تکیه بر توان داخلی و حمایت از تولیدگران داخل، صرفه جویی ارزی مناسبی را نیز به دست آورد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::یکی از مهمترین موضوعات سال که باید مورد توجه دستگاه های اجرایی و مسئولان امر در همه حوزه ها قرار گیرد توجه به شعار سال است، شعار سالی که برای هر سال در واقع محور اصلی برنامه ها و برنامه ریزی ها قرار می گیرد.

می‌توان گفت رونق تولید در شرایط کنونی کشور که در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد تنها راه شکست تحریم‌های اقتصادی بوده و تحقق آن طبق نظر اغلب کارشناسان و منوط به عملیاتی نمودن عواملی همچون؛ اصلاح محیط کسب و کار، اصلاح قوانین نظام بانکی و مالیاتی، مبارزه قاطعانه با فساد، حذف فعالیت‌های سوداگرانه و... است که هر یک از این موارد باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گرفته و گام‌های عملیاتی و اساسی در راستای رفع این مشکلات جهت رونق تولید برداشته شود.

اصلاح محیط کسب و کار بدین معناست که باید محیط مناسبی برای ایجاد کسب و کار ایجاد شود و مجوزهای لازم برای آغاز یک کسب و کار تولید محور در سریع‌ترین زمان و با فرآیندی کوتاه مدت در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران بیش از گذشته راغب به سرمایه‌گذاری آسان وسریع در بخش تولیدی شوند و در کنار آن نظام بانکداری به عنوان موتور محرکه اقتصاد و تولید کشور نیازمند بازنگری‌هایی است تا بیش از گذشته حمایت‌های مناسب و عملی از تولیدکنندگان انجام گیرد.
تولید عامل اصلی ایجاد استحکام در اقتصاد و به سامان کردن اقتصاد و محورِ پیشرفت و توسعه کشور میباشد. ضرورت تولید داخلی و شکل گیری و سامان یافتن آن قطعاً تحولات بنیادینی در "اقتصاد ملی" و در نتیجه در "معیشت مردم" و بخصوص در حل مسایل و مشکلات اقتصادی زندگی ایجاد میکند.
"تولید" همچنین سرمایه های سرگردان که گاهی بسیار مضر و در جهت نابودی اقتصاد عمل میکند را هم مدیریت می نماید. از امکانات و زیرساختهای موجود به نحو مطلوبتری استفاده میگردد. رشد علمی و صنعتی را نیز بدنبال خواهد داشت و هزینه های سنگین اقتصادی کشور را همچون هزینه های واردات، حمل و نقل و سایر وابستگی ها را کاهش میدهد.
از همین رو "تولید" ، شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور میباشد و برای ما نیز بعنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت محسوب میگردد.

موضوع تولید داخلی و تأکید بر آن علاوه بر همه اهمیتهای پیش گفته، ضرورتهای ویژه ای دارد که بخصوص در شرایط خاص و بحرانی کنونی برای کشورمان بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز میباشد.

صرفه جویی ارزی با حمایت از کالای داخلی

در همین راستا شرکت پالایشگاه گاز استان ایلام در اقدامی مناسب توانسته علاوه بر تکیه بر توان داخلی و حمایت از تولیدگران داخل، صرفه جویی ارزی مناسبی را نیز به دست آورد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز استان ایلام در این خصوص گفت: یکی از بهترین پروژه های انجام شده در شرکت پالایش گاز ایلام تامین کالای جاذب رطوبت (مولکولارسیو) بوده که در سال‌های قبل از شرکت‌های خارجی تهیه می‌شد.

داری پور اظهار کرد: با بررسی‌های لازم برای شناسایی توانمندی های ساخت داخل، بازدید از امکانات شرکت‌های داخلی و برگزاری جلسات فنی متعدد، در نهایت این کالا با مشخصات فنی مورد نیاز پالایشگاه در یکی از شرکت های داخلی تولید و مورد استفاده قرار گرفت که این امرعلاوه بر حمایت از تولید داخلی، صرفه جویی قابل توجه ارزی برای این پالایشگاه به همراه داشته است.

وی گفت: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی، مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری و با همکاری واحدهای مهندسی و عملیات، تامین و تولید مابقی مواد شیمیایی و کاتالیست های مورد نیاز این پالایشگاه از طریق شرکت‌های داخلی انجام می پذیرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام افزود: باتوجه به تصمیمات مسئولان شرکت مبنی بر کاهش حجم کالاهای موجود در انبار ها، طی پنج سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۲۵ درصد حجم اقلام موجود در انبار کاهش یافته که باعث آزاد شدن سرمایه شرکت برای اجرای سایر پروژه های اولویت دار شده است.

بدون شک ادامه این حرکات مثبت در جهت تقویت شعار سال از رونق تولیده گرفته تا حمایت از کالای داخل نقش مهمی در گردش و توسعه اقتصاد کشور و در نهایت پویایی و بیرون امدن از رکود خواهد داشت که باید سرلوحه کار سایر دستگاه های اجرایی نیز قرار گیرد.

 

انتهای پیام/س