ایلام بیدار07:55 - 1398/04/19
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:

تب کریمه کنگو در ایلام گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با تأکید بر تهیه گوشت از مراکز مجاز و مورد تائید، گفت: تاکنون هیچ موردی از مشاهده تب کریمه کنگو در این استان گزارش نشده است.

به گزارشايلام بيدار، "وهاب پیرانی"، مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بابیان این مطلب، اظهار کرد: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد و از طریق کنه که بر روی پوست و موی دام وجود دارد منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است.

وی، بابیان اینکه ویروس این بیماری در بدن کنه‌های سخت، ‌روی بدن دام‌ها زندگی می‌کند، ابراز کرد: این بیماری از طریق گزش توسط کنه و یا له کردن کنه توسط دست و تماس با ترشحات و خون دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و شدت سرایت و انتقال این بیماری از انسان به انسان بسیار بیشتر است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، با اشاره به اینکه خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال افزایش می‌یابد، تصریح کرد: این بیماری در اکثر اوقات در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد و یا علائم آن قابل‌شناسایی نیست، اما در انسان دارای علائمی همچون بروز به‌صورت آنفولانزا و خون‌ریزی زیرپوستی است که در صورت مشاهده این علائم باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرد.

پیرانی، گفت: سم‌پاشی مراکز و جایگاه نگهداری دام، سم‌پاشی خود دام، اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی و رسانه ملی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دامداران و قصاب‌ها و افرادی که ریسک بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند، مصاحبه تلویزیونی در راستای تنویر افکار عمومی، پخش اطلاعیه‌های بهداشتی پخش اطلاعیه‌های بهداشتی در مناطق مختلف استان ازجمله برنامه‌های دامپزشکی استان در راستای پیشگیری از این بیماری بوده است.

وی، یادآور شد: لازم است که دامداران عزیز در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، از دست زدن به آن خودداری کنند و همچنین در هنگام ذبح دام و زنان خانه‌دار نیز در هنگام قطعه‌قطعه کردن گوشت نکات بهداشتی را رعایت کنند چراکه این بیماری از طریق گزش توسط کنه و یا له کردن کنه توسط دست و تماس با ترشحات و خون دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، در پایان با تأکید بر اینکه مردم گوشت موردنیاز خود حتماً از مراکز مجاز تهیه کنند، خاطرنشان کرد: قبل از مصرف گوشت باید آن را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد که نقش مهمی در راستای پیشگیری از این بیماری دارد.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ورود و خروج دام از استان به‌طورکلی ممنوع است و تاکنون نیز هیچ‌گونه مجوزی برای خروج دام از استان صادر نشده است و بر اساس تصمیم مسئولان استان، دام استان باید برای ذبح و استفاده در استان استفاده شود.

 

انتهای پیام/س