ایلام بیدار13:42 - 1398/03/29
جانشین ستاد انتخابات کشور سال 88 در گفتگو با ایلام بیدار:

رفتار فتنه گران هم راستا با منافقین بود/ وزارت کشور پیش بینی فتنه 88 را نکرد

حوادث بعد از انتخابات سال 88 باعث شد تا مردم در یک حرکت خودجوش اقدام به حضوری حماسی کنند، حضوری که خواب را از چشمان فتنه گران گرفت.

گروه سیاسی ایلام بیدار:: حوادث بعد از انتخابات سال 88 باعث شد تا مردم در یک حرکت خودجوش اقدام به حضوری حماسی کنند، حضوری که خواب را از چشمان فتنه گران گرفت. در همین راستا و به منظور چگونگی وقایع صورت گرفته و در آستانه 9 دی بر آن شدیم تا مصاحبه ای تفصلی را با دکتر "علی اصغر شریفی راد"، جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور در سال 88 داشته باشیم.

وی در این مصاحبه ناگفته های خود را از حوادث  و رخدادهای سال 88 بیان می کند.

ایلام بیدار:: با توجه به فرا رسیدن 9 دی اگر بخواهید یک ریشه یابی از مسائل فتنه 88 داشته باشید،بفرمایید فتنه در بستر چه شرایطی شکل گرفت؟

رفتار موسوی ریشه در تقابل وی با نظام در دوران نخست وزیری دارد

اگر بخواهیم یک ریشه یابی از فتنه 88 داشته باشیم باید به عقب برگردیم و شاید این مورد به دوران نخست وزیری موسوی و تفکرات فکری ایشان و تقابلی که در دوران نخست وزیری میرحسن موسوی در خصوص تشکیل کابینه و نحوه برخورد دولت او با دفاع مقدس و فرماندهان سپاه و ریاست جمهوری مقام معظم رهبری در دوران وقت برگردد.

تحرکات برای فتنه 88 بیش از یک سال از انتخابات  صورت گرفته بود و با توجه به تدارکی که در زمینه تحرکات کاندیدها بود احساس می شد این انتخابات تفاوت هایی با سایر انتخاباتی که قبلا برگزار شده خواهد داشت.

البته از یک جهت انتخابات سال 88 برای نظام بسیار مبارک بود، به این لحاظ که اقشار مختلف مردم به صحنه آمدند و یک انتخابات حداکثری با حضور آحاد مردم شکل گرفت.

از ابتدای شروع تبلیغات غیر رسمی کاندیدها ما شاهد بحث هایی در عدم صلاحیت ها مطرح شد واین نقطه قابل تأمل بود.

در نظام اسلامی انتخابات متعددی داشتیم و کسانی که در صحنه بودند کاملا به قوانین آن آشنا بوده و در این راستا تدوین کنندگان قانون حداکثر ابزار لازم را برای انتخابات پیش بینی کرده بودند.

تمسخر کروبی در سال 84 به خاطر بحث تقلب

تاکنون و در عمر نظام جمهوری اسلامی انتخابات هایی که در کشور ایران صورت گرفته اشکالاتی به وجود نیامده و در زمان گذشته که شخص کروبی بحث تقلب در انتخابات را مطرح کرد همه بحث او را با تمسخر جواب دادند.

اما در انتخابات سال 88 بحث تقلب بسیار جدی مطرح شد و به صورت زنجیر وار از سوی افراد عنوان می شد؛ حزب مجاهدین و مشارکت به مناسبت های مختلف بحث سلامت انتخابات را مطرح کردند و این تحرکات نشان داد که حادثه ای در شرف شکل گیری است که متفاوت از انتخابات سایر است.

در انتخابات کاندیدهای شرکت کننده با تمام قوا در صحنه انتخابات حاضر شدند به طوری که برای برد قطعی آمده بودند و عدم کسب کرسی آراء برای آن ها قابل تصور نبود.

لذا طبیعی است کسی که با این اندیشه وارد شود از همه روش های نادرست استفاده خواهد کرد و از ابزار های غیرشرعی و غیرقانونی استفاده می کردند و این اعتراضات در حد انتظارات کروبی در قبل بود.

لذا تعامل  و انحصار طلبی کاندیدها از تعداد آراء برای برگزار کنندگان مشکل ایجاد کرد، در همین راستا سعی وزارت کشور، ستاد انتخابات و شورای نگهبان این بود که حداکثر اعتماد سازی را انجام داده باشد و احیانا اگر کسانی نسبت به برگزاری انتخابات شائبه ای دارند رفع شود.

لازم است این را هم بگویم که در آن زمان در ستاد انتخابات برنامه هایی انجام شد که تاکنون و در گذشته انجام نگرفته است، به طوری که نمایندگان و ستادها در جریان جزئیات روند انتخابات قرار بگیرند.

ماجرای تشکیل اتاق شیشه ای در وزارت کشور

به نوعی در ستاد انتخابات در سال 88 اتاق شیشه ای ستادهای انتخاباتی شکل گرفت، به طوری که با احزاب جلسه هایی تشکیل دادیم و در این راستا نیز نظارت تمام احزاب را در تمام مراحل انتخابات قرار دادیم که این اقدامات بعد از آن انتخابات تاکنون اجرا نشده است.

به خانه احزاب مکان مستقلی در ستاد انتخابات با امکانات مجهز داده شد تا بتوانند کارهای خود را در پیش بگیرند. حتی این امکان فراهم شد تا خانه احزاب در استانداری ها مستقر شود و در این راستا آنها اعلام کردند این خانه در فرمانداری ها نیز مستقر شود و ما نیز از این موضوع استقبال کردیم و در یک اقدام فراقانونی به آنها اجازه داده شد از همه صندوق های اخذ رأی بازدید کنند و هر صندوقی را که خواهان بازشماری آن هستند را به هیئت اجرایی هر شهرستان و ستاد انتخابات ارجاع دهند.

اولین نهاد غیر دولتی که صحت انتخابات 88 را تایید کرد

این را هم برای اطلاع عرض نمایم که اولین اطلاعیه صحت انتخابات را خانه احزاب اعلام کرد که این خانه یک نهاد غیردولتی محسوب می شد که تمام نمایندگان احزاب قانونی کشور را در خود جای داده بود که باید برای احزاب سیاسی فصل الخطاب قرار می گرفت.

در ادامه ستاد انتخابات کشورخواست که کاندیدها نمایندگان تام الاختیار خود را معرفی و در محل مورد نظر مستقر شوند تا در موقع شمارش آراء بر روند تجمیع آراء نظارت داشته باشند که با استقبال هرچهار کاندید مواجه شد.

با اطلاع رسانی های صورت گرفته هیچ گونه مسئله خاصی تا اقدام غیرقانونی موسوی بروز نکرد، نکته دیگری را که باید عرض نمایم این است که نتیجه آراء در هر صندوق را به طور جداگانه تفکیک شد به طوری که هر کسی می توانست جداگانه آنها را شمارش نماید.

با این اقدام یک مورد تناقض و اختلاف رأی به شورای نگهبان و ستاد اعلام نشد و این بود که اعتراضات بی مورد دیگر توجیهی نداشت.

با تمام موارد گفته شده هر اقدام اعتماد سازی که از سوی ما انجام می شد ما اعتماد سازی متقابل را مشاهده نمی کردیم و با یک مطالبات تناوبی غیرقانونی مواجه بودیم. عدم تأثیر اقدامات اعتماد ساز و مطالبات غیرقانونی آنها نشان می داد که ما با یک حادثه خاصی مواجه خواهیم شد.

انتخاب رنگ توسط موسوی نماد انقلاب مخملی بود

این موارد تاکنون از بعد ظاهری بود و بعد لایحه های پنهان نهادهای امنیتی از مدت ها قبل شاهد تحرکاتی بود ند که همگرایی گروه های معاند نظام بود که برای اولین بار تجمع و جریان سازی سازمان های جاسوسی و الگو سازی از انقلاب های مخملی در کشور و به دنبال آن نماد رنگی برای انتخابات انتخاب شد که این خود برگرفته از کشورهایی بود که انقلاب مخملی صورت گرفته که تکیه بر رنگ ها از سوی ستاد موسوی نمایان بود.

البته در این میان همگامی رسانه های ضد انقلاب و کشورهای دشمن انقلاب و انعکاس وسیع نظرات کاندیدهای خاص در این نظرات بود و به صورت وسیع بلندگوی تبلیغاتی موسوی  و کروبی شدند و همه این عوامل دست در دست هم دادند تا فتنه 88 شکل بگیرد.

سقف این را در دشمنی غیرقابل انکار امریکا دیدیم و جنجال ها و هیاهوهایی که به پا کردند یک جنگ نرم را در خانه های ملت باز کردند تا دوباره احمدی نژاد انتخاب نشود چرا که احمدی نژاد را سد محکمی در برابر زیاده خواهی های خود می دانستند.

آنها احمدی نژاد را ادامه دهنده آرمان های انقلاب می دانستند که در دوره اول شاهد این موضوع بودیم، بنابراین امریکا و دشمنان تمام امکانات را بسیج کردند تا کسی که قرابت با آن ها را دارد انتخاب شود.

ایلام بیدار::شما در جلسه نمایندگان کاندیداها با رهبری حضور داشتید،در آن جلسه چه موضوعاتی مطرح شد؟

وزارت کشور پیش بینی فتنه 88 را نکرد

در سال 88 شاهد تدبیر گره گشای رهبری برای بی اثر کردن فتنه بودیم و صادقانه اعتراف کنیم که مجریان انتخابات پیش بینی چنین فتنه ای را نمی کردند و تا حد زیادی مستأصل بودند، چرا که فرصتی برای هجمه فتنه گران پیش آمد تا نظام را در جهت دفاعی قرار دهند تا در نهایت از این جهت نظام صدمه ببیند که ما واکنش فعال مقام معظم رهبری را شاهد بودیم.

رهبری:حیای حضور من را در جلسه نداشته باشید

جلسه نمایندگان کاندیدها با مقام معظم رهبری جزء اولین تدبیرهای نظام و رهبری بود که با کمال تواضع نمایندگان ستادها دعوت شدند و آقا در این جلسه بسیار صمیمی اعلام کردند که خودم مدیر جلسه هستم و آمده ام حرف های کلی شما را بشنوم و شما نیز هر گونه شبهه ای دارید بیان کنید و حتی حیای حضور من را نداشته باشید.

لذا همه نمایندگان ستادها حرف های خود را بیان کردند این بود که همه نمایندگان به نحوه برگزاری انتخابات اعتراضی نداشتند بلکه اشکالات معطوف به قبل از برگزاری بود که در آن جلسه آخوندی، وزیر مسکن کنونی راه که بعنوان نماینده ستاد موسوی حضور داشت عنوان کرد که من خود برگزار کننده انتخابات بودم و کاملا آشنا هستم که اگر 10 بار دیگر صندوق ها شمارش شوند باز همین است.

لذا تقابل آنها با صندوق ها و تعداد آراء نبود بلکه با احمدی نژاد بود؛ در پایان جلسه مقام معظم رهبری وقتی دیدند که آنها حرفی برای گفتن ندارند بیان کردند: گرچه الان فرصت شکایت تمام شده ولی من آن را تمدید می کنم، شما به آنها نیز گزارش دهید تا آنها بررسی کنند که لازم است عرض کنم در آن موقع هم شکایتی به دست نرسید و تنها غوغا سالاری مدنظر آنان بود.

در مرحله سوم مقام معظم رهبری بیان کردند که اگر اعتماد ندارید به شورای نگهبان از افرادی که مورد قبول ستادها هستند بسپارید که حضور داشته باشند. لذا دستور دادند 10 درصد صندوق های اخذ رأی به صورت اتفاقی با حضور نمایندگان بازگشایی و شمارش شود و اگر این نتیجه فرق داشت همه صندوق های رأی بازشماری شوند.

در همین راستا بود که با اعلام این دستور نمایندگان موسوی در برخی استان ها حاضر به بازشماری آراء نشدند و برخی استان ها نیز همکاری کردند و در ایلام نیز با حضور نمایندگان ستادهای موسوی  و کروبی صندوق های اخذ رأی بازشماری شد.

نتیجه ای که در این راستا به وجود آمد این بود که تجمیع آراء با کمال امنیت برگزار شد و نشان دهنده این بود که رهبری بنا داشتند که شبهه ی ای اگر وجود دارد برطرف گردد که مشخص شد مشکلات این افراد با نظام است. همین اقدامات باعث شد تا فتنه گران منزوی شوند و در این راستا جمعی از درخواست های مردمی برای مجازات آنها شکل بگیرد و فتنه خاموش شود.

ایلام بیدار::عده ای معتقدند آقای خاتمی در فتنه 88 نقش نداشته است چرا که اگر اینگونه بود او هم اکنون در حصر بسر می برد،نظر شما در این خصوص و عملکرد فرزندان هاشمی در انتخابات چگونه بود؟

فرزندان هاشمی و محمد خاتمی در یک راستا عمل می کردند/رفتار خاتمی هم راستا با منافقین بود

در واقع حوادثی که در فتنه 88 انجام گرفت مجموعه ای بود از سوی افراد مختلف که یک بخشی را احزاب سیاسی بر عهده داشتند که مهمترین آنها نقش مخرب روحانیون مبارز بود که با اطلاعیه های سراسر کذب اقدام می نمودند و بخشی هم به شخصیت ها برمی گشت.

در واقع نامه هاشمی به مقام معظم رهبری، فعالیت های پسران هاشمی در ستادهای انتخاباتی و فعالیت های خاتمی در ایام فتنه همگی در یک راستا بوده که آن هم مطالبه و سهم خواهی بوده و بر این باور که نظام باید سهم آنان را بدهد و دستور ابطال انتخابات صادر شود.

خواص نیز در دام جریان های برانداز افتادند که اقدامات آنها با منافقین در یک جهت بود و اینکه عده ای خود را سهم دار بدانند به انحراف خواهند افتاد چرا که برای ملت سهمی قائل نیستند.

مهمترین شاخصه های جریان فتنه، اول اینکه عدم رعایت مصالح کشور است و کسانی که منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند، دوم به جای تکیه بر متن مردم به خارج از کشور چشم داشته باشند و سوم اینکه خود را سهم دار انقلاب بدانند که در واقع این سه متصل به جریان فتنه است.

ایلام بیدار:: از اینکه وقت خودتان را به ما اختصاص دادید بسیار ممنونیم،اگر در پایان سخنی باقی مانده در خدمت شما می باشیم؟

از شما و زحماتتان بسیار سپاسگزارم.

 

انتهای پیام/س