ایلام بیدار08:41 - 1398/02/23
دکترای علوم سیاسی در گفتگو با ایلام بیدار تأکید کرد؛

جنگ خیالی،بهانه ای برای فرار از مشکلات اقتصادی/هدف ترامپ حذف امضای اوباما از برجام است

دکترای علوم سیاسی گفت: برخی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود در نابسامانی های اقتصاد کشور مایل باشند که عامدانه ایران را وارد یک جنگ نظامی پر هزینه کنند.

"سارا فلاحی"، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفتگو با خبرنگار سیاسیایلام بیدار با اشاره به جنگ روانی جریان غربگرا در القاء وقوع جنگ نظامی گفت: ایران در پازل آمریکا دشمن تعریف شده و در این تفسیر فرقی میان اوباما و ترامپ نیست.

وی اظهار کرد: در این رویکرد واحد سیاسی که بعنوان دشمن تعریف می شود یا باید حذف شود و یا تغییر رویکرد بدهد و این تغییر رویکرد تا تبدیل شدن به یک بازیگر جدیدی که باید مطابق هنجارهای آمریکا بازی کند ادامه خواهد داشت.

دکترای علوم سیاسی افزود: اوباما ایران را به سمت تغییر رفتار برد و ترامپ ماموریت دارد که این تغییر رفتار را تکمیل کند تا جایی که ایران به یک بازیگر جدید و منطبق با نرم های نظم جهانی مورد نظر آمریکا تبدیل شود لذا خروج از برجام، تشدید تحریم ها و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران برای استحاله شدن صورت گرفته است وآخرین برگ برنده ترامپ نیز برای وادار کردن ایران به تغییر رفتار استقرار ناوهای نظامی جدید ایالات متحده در خلیج فارس است که تحت یک جنگ عظیم رسانه ای و روانی در حال انجام شدن است.

القای روانی و رسانه ای جنگ نظامی 

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: در واقع آمریکا به دنبال تسلیم ایران از طریق تبلیغات رسانه ای و بدون جنگ است اما ایرانی ها به چند دلیل ساده حاضر به مذاکره با ترامپ نیستند اولاً ترامپ ادعا می کند که می خواهد ایران را از رسیدن به سلاح هسته ای متوقف کند، اما از معامله ای(برجام) که ایران را متوقف کرده بود، خارج شد. از طرف دیگر ترامپ ادعا می کند که از آرمان های مردم ایران حمایت می کند، اما تحریم ها ابتدا و به طور عمده به مردم آسیب می رساند.

ثانیا ایران به واسطه مشکلات داخلی و خارجی که منجر به ضعف اقتصادی آن شده است در موقعیت مناسب برای مذاکره نیست و اگر بر سر میز مذاکره بنشیند از موضع ضعف خواهد بود و بی آن که امتیازی به دست بیاورد مجبور می شود امتیازات بیشتری از دست بدهد علاوه بر این فعلا ایران و آمریکا موضوع مشترکی برای مذاکره ندارند جز موارد اختلافی از قبیل توان نظامی و موشکی ایران که ایران هرگز این مقوله مهم امنیتی را پای میز مذاکره نخواهد برد.

فلاحی بیان کرد: بنابراین مردم ایران نمی توانند حامی مذاکرات جدید مسئولین خود با آمریکا باشند؛به عبارت دیگر و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند شرایط کنونی شرایط مناسبی برای مذاکره نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مقابل بسیاری از صاحب نظران معتقدند که ترامپ در راستای سیاست اوبامازدایی خود با سیگنال هایی که می فرستد هدفش از مذاکره با ایران این است که توافق هسته ای را بازتولید کند و امضای اوباما را از پای این توافق حذف کند و آن را به امضای ترامپ تبدیل نماید.

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: در هر صورت چه هدف فشار همه جانبه آمریکا بر ایران را تغییر رفتار و رویه ایران و حمایت آمریکا از متحدین منطقه ای آن بدانیم و چه آن را ناشی از یک عقده درونی رئیس جمهور آمریکا نسبت به سلف خود تفسیر کنیم آمریکا به دلایل ذیل نه اراده ای برای جنگ با ایران دارد و نه به دنبال تحمیل هزینه های جهانی این جنگ سخت بر خود و متحدانش است.

دکترای علوم سیاسی خاطرنشان کرد: ترامپ با انتقاد از مداخله اسلاف خود در افغانستان و عراق و شعار ضد جنگ به قدرت رسیده است و برای پیروزی در انتخابات بعدی نیاز به حفظ موضع خود دارد ثانیا بیش از پنج هزار نیروی آمریکایی در سوریه و عراق هستند که در تیررس نیروهای ایران و متحدین ایران در جبهه مقاومت قرار دارند، ثالثا آمریکا برای حمله به ایران مجبور است از پایگاه های خود در کشورهای عربی منطقه به سمت ایران اقدام کند و قطعاً ایران نیز این کشورها را مورد حمله موشکی قرار خواهد داد و دامنه جنگ از یک جنگ محدود به یک جنگ بزرگ منطقه ای و حتی جهانی گسترش خواهد یافت و منافع آمریکا و متحدان آن در منطقه و جهان به خطر خواهد افتاد، رابعاً جریان صدور انرژی در منطقه با بحران مواجه خواهد شد و قطعا چاه های نفت منطقه و معابر عبور آن دچار مشکلات اساسی خواهند شد.

فلاحی اضافه کرد: توان ایران در جنگ نامتقارن مشکلات بزرگی برای اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک آمریکا ایجاد خواهد کرد. البته ذکر این دلایل به معنای این نیست که ایران دست نخورده باقی می ماند و همه خسارت ها را آمریکا و متحدین آن متحمل خواهند شد قطعا این جنگ برای ایران نیز حامل خسارت های اساسی خواهد بود اما بحث بر سر این است که هزینه های این جنگ برای آمریکایی ها بسیار بیشتر از فرصت های آن است و آمریکا نمی تواند از این جنگ به سلامت بیرون برود.

جنگ خیالی، بهانه ای برای فرار از نابسامانی های اقتصادی

این استاد دانشگاه اذعان کرد: در واقع آمریکا برآورد نموده است که جنگ اقتصادی با ایران و تفرقه و اختلافات درونی در میان کارگزاران ایرانی بیشتر از یک جنگ تمام عیار نظامی برای آمریکا حامل منفعت است.علاوه بر این ترامپ در راستای اعمال رویکرد بنگاهی خود با بزرگ نمایی تهدید ایران به دنبال این است تا بیش از بیش از کشورهای عربی سود دریافت کند و از آن ها باج های سیاسی و اقتصادی بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: اما این که در داخل گروهی بر طبل جنگ می کوبند و خطر وقوع جنگ میان ایران و آمریکا را قریب الوقوع نشان می دهند ناشی از فرافکنی و دزدیدن توجهات از مسائل داخلی به سمت یک جنگ خیالی است، هر چند ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و هزینه های این جنگ اقتصادی که بخش عظیمی از آن ناشی از سوء مدیریت داخلی است و بخشی از آن نیز ناشی از تحریم هاست از هزینه های یک جنگ نظامی بالاتر است اما احتمال دارد برخی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود در نابسامانی های اقتصاد کشور مایل باشند که عامدانه ایران را وارد یک جنگ نظامی پر هزینه کنند که امیدواریم با درایت از این پیچ تاریخی نیزعبور کنیم.

 

انتهای پیام/س