ایلام بیدار08:54 - 1398/01/27
امام جمعه ایلام:

فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اصل در پرداخت زکات است/ پرداخت زکات زمینه‌ساز فقرزدایی در جامعه

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، گفت: پرداخت زکات همانند حرص درختان است که موجب افزایش محصول و ثمر دهی بیشتر درختان می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، حجت‌الاسلام "الله نور کریمی تبار"، در نشست شورای زکات استان ایلام، اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز فعلی جامعه فرهنگ‌سازی در حوزه زکات است.

امام جمعه ایلام  بابیان اینکه که درست است که زکات یک مسئله اقتصادی است اما یک مسئله دینی، شرعی و تکلیف لهی است که نیازمند قصد قربت الهی دارد، افزود: هم زکات فطره که متعلق به سرانه انسانی و هم زکات مال که متعلق به اموال است و این تکلیفی است که مربوط به همه جامعه است.

وی با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه و مسئولان دستگاه در رابطه با زکات مسئولیت دارند، افزود: هرکدام از دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی باید برای تحقق این معروف کار کند و گام‌های هرچند کوچکی در این زمینه بردارند و این تکلیفی بر دوش همه ماست.

حجت‌الاسلام کریمی تبار، بابیان اینکه زکات تکلیفی است که متوجه همه مردم و مسئولان است، تصریح کرد: خاصیت پرداخت زکات برای مودیان این است که موجب پاک شدن اموال در درجه اول و رشد اموال در مرحله بعدی می‌شود.

وی، بیان کرد: پرداخت زکات همانند حرص درختان است که موجب افزایش محصول و ثمر دهی بیشتر درختان می‌شود، پرداخت زکات انسان را از بدی‌ها و زشتی‌ها دور می‌کند و زکات ازجمله عباداتی است که در قرآن کریم مورد تأکید بوده که 59 بار در قران کریم مورداشاره قرارگرفته است.

امام‌جمعه ایلام، یادآور شد: زکات در کنار نماز 32 مورد در قرآن کریم مورداشاره قرارگرفته است که نشان بر اهمیت امر پرداخت زکات در جامعه اسلامی است، البته کسی که زکات را پرداخت می‌کند حق منت گذاشتن ندارد و باید خالص برای خدا باشد.

حجت‌الاسلام کریمی تبار، تصریح کرد: اگر همه اقشار جامعه اسلامی نسبت به پرداخت زکات اقدام کنند هیچ فقیری در کشور باقی نخواهد ماند و پرداخت زکات نقش مهمی در راستای فقرزدایی از جامعه اسلامی و توجه به محرومان و نیازمندان دارد.

وی، با تأکید بر اینکه رسانه‌ها بیشترین نقش در زمینه فرهنگ‌سازی در امر پرداخت زکات دارند، خاطرنشان کرد: تبلیغات چهره و چهره هم در پرداخت زکات بسیار مؤثر است و باید با استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تبلیغ فرهنگ زکات در جامعه به‌ویژه در بین کشاورزان و دامداران انجام شود.

امام‌جمعه ایلام، بابیان اینکه رعایت حدنصاب پرداخت زکات یکی از مواردی است که به‌طور صحیح اطلاع‌رسانی شود، گفت: لازم است گزارش کار دستگاه ها و نهادهای عضو شورای زکات به دبیرخانه این شورا در طول سال ارائه شود.

 

انتهای پیام/س