ایلام بیدار07:46 - 1398/01/26
وقتی بیمه از خسارت جلوگیری نمی کند!

ضرر بیمه کشاورزی به کشاورزان دهلرانی + تصاویر

درحالیکه بیمه قرار است که از خسارت جلوگیری نماید اما بیمه کشاورزی استان باعث ضرر و زیان به کشاورزان شده است.

به گزارشايلام بيدار، بارش باران های سیل آسا در نیمه اول فروردین سال جاری باعث خسارت های میلاردی به زیرساخت ها و محصولات کشاورزی دهلران شد.

شدت سیل به قدری بود که شاید در برخی جاها هیچ راه حلی برای جلوگیری از خسارت آن وجود نداشت، البته در برخی موارد نیز عدم مدیریت پیشگیری و بی برنامه ریزی برخی مدیران باعث شد تا خسارات بیشتری به زیرساخت ها وارد شود.
در این گزارش قصد نداریم که از اشتباهات غیر عمد برخی مسئولان بنویسیم بلکه به موضوعی می پردازیم که برخی گویا عمدا و با آگاهی از آینده قصد ضربه زدن مستقیم به مردم را داشته اند.
موضوعی که همیشه دولت و دستگاه های فرهنگی همیشه ۀن را اطلاع رسانی می نمایند بحث بیمه است و تاکید می شود که بیمه باعث جلوگیری از ضرر می کند.
چندین سال است که با همت بانک کشاورزی و اسرار به کشاورزان و به ظاهر برای نیت کار خوب، تبلیغ می شود که مزارع آبی اقدام به بیمه زمین خود کنند تا در صورت بالایای طبیعی و... ضرر کشاورزان جبران شود.
متاسفانه سال گذشته که از ابتدای سال زراعی(مهرماه) هواشناسی اعلام کرده بود که بارندگی ها زیاد می شود، صندوق بیمه کشاورزی استان تغییر موضع داده و کشاورزان را به هزارتوی بروکراسی هدایت نموده و هر بار به بهانه های عجیب و غریبی چون نامه از اداره آب بیاورید، سد مخزنی دویرج در لیست بیمه نیست و... از بیمه کردن زمین های زراعی آبی جلوگیری به عمل آورده و برخی زمین ها را نیز با قرارداد بسیار پایین بیمه نموده تا خسارت زیادی به کشاورزان داده نشود.
 
مسئولان پیگیر شوند/ ضرر بیمه به کشاورزان
مسئولان پیگیر شوند/ ضرر بیمه به کشاورزان
 
بر همین اساس، یکی از کشاورزان منطقه موسیان که دارای زمین کشاورزی است و خسارت دیده به خبرنگار ما گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان به دلایل نامعلوم از عقد قراداد گزینه های برتر بیمه با کشاورزان تحت پوشش سد مخزنی دویرج خودداری می نماید که اگر از گزینه های بالاتر استفاده میشد بیشتر خسارات وارده از سوی بیمه تامین می شد.
وی افزود: اگر صندوق بیمه کشاورزی در مسیر درست حرکت می کرد باری از دوش دولت برداشته میشد اما متاسفانه اینچنین نشده است.
با این رویکرد صندوق بیمه کشاورزی استان عملا فلسفه وجودی بیمه تغییر نموده و به جای آنکه حافظ مال مردم باشد دست را بیشتر در جیب قشر ضعیف و زحمتکش فرو نموده تا کاری نماید که کشاورزان خسارت دیده نتوانند از لحاظ مالی دوباره بلند شوند.
حال باید دید فرماندار دهلران و استاندار ایلام برای این بی تدبیری چه تدابیری اتخاذ می نمایند تا حق به حقدار برسد.
نسیم دهلران
انتهای پیام/س