ایلام بیدار13:03 - 1398/01/21
یادداشت؛

آتشی در خرمن نیروهای امریکایی

تصمیم خصمانه و آتش افروزانه دولت دونالد ترامپ مبنی قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه ، آغاز آتشی است که نتیجه آن سوختن خرمن آمریکا در منطقه خاورمیانه را در پی دارد.

رضا میرزاد:: تصمیم خصمانه و آتش افروزانه دولت دونالد ترامپ مبنی قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه ، آغاز آتشی است که نتیجه آن سوختن خرمن آمریکا در منطقه خاورمیانه را در پی دارد.

آمریکا در سال 2007 نیز نیروی قدس را در لیست شمول فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار داده بود و وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ نیز در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ سپاه پاسداران را به دلیل اتهام واهی حمایت از تروریسم در شمول این فرمان اجرایی قرار داد.

با این حال وزارت خارجه آمریکا تاکنون از قرار دادن رسمی مجموعه سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی پرهیز کرده بود و برای نخستین بار است که آمریکا یک یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

این اقدام آمریکا که دستپخت ترامپ و مشاوران و دستیارانی چون «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی و «مایک پامپئو«، وزیر خارجه «آمریکا» است در داخل آمریکا نیز مخالفانی چون «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و مسئولان بلند پایه سازمان مرکزی اطلاعات «سیا» نیز دارد و مخالفان معتقدند که این اقدام ریسک بزرگی برای تصمیم گیران آن و تهدید شدیدی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه تا آسیب موردنظر به اقتصاد ایران است.

به نوشته روزنامه، پنتاگون «وزارت دفاع آمریکا» و سیا از تأثیرات منفی این اقدام بر نیروهای ارتش آمریکا مستقر در مناطق مختلف خاورمیانه نگران بود و به صراحت از عدم دسترسی آمریکا به اهدافش در قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریست سخن می‌گویند.

علی ایحال از پیآمدهای این اقدام تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، ایجاد پایه‌ای برای نزاع و ایجاد تنش برای نیروهای آمریکا در منطقه و تبدیل شدن مناسبات خصمانه دو کشور به وضعیت قرمز است که تحلیل‌گران سیاسی از آن نام می‌برند.

اقدام مقابله به مثل جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام بی‌اساس آمریکا که صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را درپی داشته است و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد است، ارتش ایالات متحده را «همسنگ داعش» قرار می‌دهد و نتیجه آن می‌شود که نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا در فهرست گروههای تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار گیردونیروهای آمریکایی در منطقه دیگر آرامش نخواهند داشت.

 

انتهای پیام/س