ایلام بیدار07:58 - 1398/01/19
روحانی در مراسم افتتاح خط ۶ مترو تهران:

سیل سال ۹۸ فریاد رسای طبیعت بود که مردم دست از ظلم به من بردارید

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آدم تعجب می‌کند که چه کسی و چطور برای ساخت برخی اماکن در طبیعت و بستر رودخانه‌ها مجوز داده است، گفت: این کار معامله جان مردم با پول کثیف است.

به گزارشايلام بيدار،حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ شهری در تهران اظهار داشت: دو پروژه از ۳ پروژه‌ای که امروز افتتاح شد مرتبط با محیط زیست است. از آغاز انقلاب تا به امروز یکی از مسائلی که شاید برای مردم باورکردنی نباشد این است که آیا متروی تهران که اساس آن قبل از انقلاب تهیه شده است اجرا بشود یا نشود.


برخی روشنفکران در ابتدای انقلاب مخالف اجرای پروژه متروی تهران بودند
وی گفت: آن زمان سخن از این بود که مترو یک پروژه لوکس است و ما باید اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم، سخن از این بود که این پروژه ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی ما منافات دارد. امروز نه نیازی هست و نه فرصت آن وجود دارد که بخواهم بگوییم چه افرادی با این پروژه مخالف بودند، افراد روشنفکر، تحصیل‌کرده و معروفی با پروژه مترو مخالف بودند نه اینکه شما فکر کنید افراد خاصی که اطلاعات چندانی از این پروژه نداشتند.

روحانی افزود: به هر حال مجلس اول با این دعواها گذشت. در اوایل مجلس دوم که ترکیب تغییر کرده بود و شرایط مناسب شد، تقریباً سال ۶۳ بود که نمایندگان تهران برای مسائل مرتبط با تهران هر هفته یک بار جلسه می‌گذاشتند و ریاست آن هم با مرحوم آقای هاشمی بود. در آن جلسات در خصوص مترو صحبت می‌کردند و بنابراین پروژه مترو به تصویب رسید. از طرف نمایندگان مردم تهران در مجلس دوم، بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول پیگیری اجرای پروژه متروی تهران شدیم.

خط ۶ متروی تهران طولانی‌ترین خط متروی منطقه است
رئیس جمهور بیان کرد: ما امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران با توجه به حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی در متروی تهران، که خط ۶ آن هم امروز افتتاح شد، هستیم.

وی تصریح کرد: با افتتاح خط ۶ متروی تهران یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران، یا به قول دوست عزیزی که گزارش می‌داد، طولانی‌ترین خط متروی منطقه را خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه طرح‌های توسعه کشور یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: در ایام نوروز که ما در مناطقی از کشور شاهد سیل بودیم، طرح‌های توسعه همانند سدها جان هزاران نفر را نجات داد. اگر طرح‌های توسعه‌ای ما در قالب سدها در خوزستان نبودند، که باز هم ما در این پروژه هم شاهد تلاش‌های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودیم، و اگر سد دز که سدی قدیمی است، سد کرخه، سد گتوند و سد شهید عباسپور و دیگر سدهای آن استان وجود نداشت امروز وضعیت استان خوزستان متفاوت بود.

رئیس جمهور گفت: اگر سد کرخه وجود نداشت همه آن حجم آبی که به سمت این سد روانه می‌شد به کجا می‌رفت؟ چه وضعیتی برای استان خوزستان به وجود می‌آمد؟ ما وقتی در خصوص بسیاری از طرح‌ها قضاوت می‌کنیم باید یک مقدار بلند مدت تر به آن نگاه کنیم.

صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها معامله جان مردم با پول کثیف است
وی بیان کرد: سیل جایی جاری نمی‌شود بلکه در مسیل خود جاری می‌شود و وقتی ما مسیل آن را خراب می‌کنیم، سیل هم خانه ما را خراب می‌کند. الان یک فرصتی هست که ما برگردیم و به حقوق طبیعت بپردازیم. ما امیدواریم که جنگل‌کاری اطراف تهران ادامه پیدا کند. جنگل کاری‌ها و مراتع به هنگام بارش باران شدید مانع از شکل‌گیری سیل و سیلاب می‌شود و موجبات حفظ جان مردم را به وجود می‌آورد

رئیس جمهور افزود: آدم تعجب می‌کند که چه کسی و چطور برای ساخت برخی اماکن در طبیعت و بستر رودخانه‌ها مجوز داده است؟ با چه مقدار پول؟ اگر خدای ناکرده آن دستگاه فاسد پولی گرفته باشد، با این کار خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده است. اینجا دیگر بحث پول نیست بلکه بحث معامله جان مردم با پول کثیف است.

سیل ۹۸ فریاد رسای طبیعت بود که به من ظلم نکنید
روحانی تصریح کرد: امیدواریم که شهرداری تهران و در دیگر استان‌ها، استانداران و شهرداران محترم آن استان‌ها، سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت بدانند. این وظیفه بزرگ در قبال همه ما هست. سیل سال ۹۸ فریاد رسای طبیعت بود که مردم دست از ظلم به من بردارید چراکه درنهایت مورد ظلم واقع خواهید شد. ما وقتی به لایروبی رودخانه‌ها و موانع نمی‌رسیم آن وقت با یک نظر کوتاه‌مدت ممکن است کاری را انجام دهیم که آسیب بزند.

وی گفت: در زمینه‌ی مترو، آقای مهندس هاشمی اشاراتی کردند که بیشتر هم مخاطب صحبتشان شاید دولت و بنده بودم که باید بیشتر به مترو کمک کرد. این سخن درست است چرا که یک سرمایه گذاری بزرگ در مترو انجام شده است منتهی این سرمایه گذاری یک مقدار زیادی کمّی است و باید کیفی شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در برخی نقاط ما تونل و ریل را احداث کردیم اما در بقیه موارد کار خاصی صورت نگرفته است و در اینکه این ناهمزمانی‌ها درست هست یا نه فعلاً وارد نمی شویم. ما برای توسعه متروی تهران راه حل داریم.

روحانی افزود: در یک گزارشی دیدم که هر فردی که از مترو استفاده می‌کند به طور متوسط حدود نیم لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود و اگر این گزارش دقیق باشد یک صرفه جویی بسیار خوبی در سوخت کل کشور، که فعلاً تقریباً مجانی در اختیار افراد گذاشته می‌شود، خواهیم داشت.

قاچاق سوخت ربطی به قیمت دلار ندارد
روحانی تفاوت قیمت سوخت در ایران با سایر کشورها را دلیل قاچاق در استان‌های مرزی کشور دانست و گفت: این قاچاق به دلیل تفاوت قیمتی است که در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است. البته برخی قاچاق را به دلیل گران شدن دلار می‌دانند اما باید به آنها گفت زمانی که دلار ارزان هم بود، قاچاق وجود داشت.

وی افزود: اگر شرایط تحریم و مسائل اقتصادی نبود، دلار امسال به صورت طبیعی قیمتی حوالی ۶ هزار تومان داشت. با این وجود نیز قیمت سوخت در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست و باز این قاچاق صورت می‌گرفت. بنابراین برای جلوگیری از قاچاق و فساد و برای کاهش مصرف انرژی، ما در تعطیلات عید بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت مصرف کردیم. اینکه به صورت عادی بالای ۷۰-۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم می‌شود با گسترش حمل و نقل عمومی مانند مترو بخشی از این سوخت صادر شود و مردم از منافع آن بهره مند شوند.

رئیس‌جمهور مصرف بی رویه سوخت را خسارتی برای کل جامعه دانست و گفت: مترو می‌تواند برای راحتی مردم و جلوگیری از مصرف بی رویه و محیط زیست بسیار مفید باشد.

روحانی با اشاره به دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی تصریح کرد: دشمنی‌های بسیاری با انقلاب اسلامی صورت گرفته و دستاوردهای آن نادیده گرفته می‌شود اما بسیاری از آنها ناروا و دروغ است. همین جنگل کاری که در تهران صورت گرفته را مقایسه کنید با قبل از انقلاب؛ اگر انقلاب نبود آیا چنین جنگل کاری داشتیم؟ سدهایی که امروز در کشور ساخته شده است با قبل از انقلاب مقایسه کنید و توان نیرو و برقی که تولید می‌شود را ببینید. مترو یکی از مسائلی است که در گذشته با سفر به خارج از کشور و دیدن آن افسوس می‌خوردیم که چرا در ایران وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مترو و قطار زیرزمینی یکی از ابزاری بود که بشر برای آسایش خود دست به تولید آن زد. تا قبل از انقلاب در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مترو وجود داشت و همیشه فکر می‌کردیم چرا این فناوری در ایران نیست اما امروز این ۷ خط متروی تهران یک کمبود بسیار مهم در مرکز کشور را جبران کرد و انشاالله با کمک دولت این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

دولت حاضر است برای نوسازی بافت فرسوده، زمین در اختیار توسعه‌گرها بگذارد
روحانی ساخت مسکن در بافت فرسوده شهرها را یکی از ضرورت‌های مدیریت کشور دانست و یادآور شد: سیل و زلزله، پیامشان این بود که بافت فرسوده باید تغییر پیدا کند و تهران شهری است که باید ما حتماً آن را در برابر زلزله و سیل احتمالی مصون سازی کنیم و برای حفظ جان مردم و رفاه مردم تلاش کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما اگر یک محله فرسوده را زنده و آن را به یک ساختی نو تبدیل کنیم ثروت مردم افزوده می‌شود و زندگی آنها راحت تر می‌شود. ما باید محله‌های فرسوده را نوسازی کنیم و من در ابتدای کار آقای مهندس حناچی شهردار تهران بر اهمیت این موضوع تأکید کردم.

وی افزود: دولت حاضر است زمین‌هایی که دارد را در اختیار شهرداری‌ها و توسعه‌گرها قرار دهد و با اعطای وام به توسعه گران و خریداران، بافت‌های فرسوده را نوسازی کند.

بخشی از این خانه‌های نوسازی شده را با وام ۶ درصد در اختیار خانه اولی‌ها قرار دهیم. هر سه پروژه که امروز افتتاح شد یعنی مترو، فضای سبز و مسکن امید به عنوان سه طرح مهم پایدار و ادامه دار و قابل استمرار در تهران محسوب می‌شوند که در این طرح‌ها نشان داده شد که دولت آماده کمک به شهرداری برای توسعه شهری است و ان شاءالله ما شاهد تهرانی آبادتر و با رفاه بیشتر برای مردم خواهیم بود.

روحانی گفت: آمار نشان می‌دهد سال ۹۷ آلودگی هوای تهران نسبت به سال قبل بهتر بوده و کاهش آلودگی هوا امر بسیار مهمی برای سلامت مردم و حفظ حیثیت پایتخت کشور است و امیدواریم این خدمات را بتوانیم برای مردم خوب و دلسوز تهران گسترش دهیم زیرا آنها در شرایط سختی زندگی می‌کنند. تهران جمعیت بسیاری را در خود جای داده و بسیاری از مردم کشور سالی چند بار مجبور می‌شوند به تهران سفر کنند پس خدمت به مردم تهران خدمت به کل مردم ایران است.

 

انتهای پیام/ش