ایلام بیدار07:38 - 1397/12/28
عید مهربانی ها؛

بقاع متبرکه آبدانان مهیای استقبال از گردشگران

در این اماکن مقدس با توجه به حس روحانی این فضاهای معنوی، می توان آرامشی را حاصل کرد که در جای دیگر کمتر نمونه آن یافت می شود.

به گزارشايلام بيدار، عید باستانی نوروز،‌ فلسفه تحویل سال و آغاز سال جدید شادمانی روحی و معنویتی خاص در میان مردم ایجاد می‌کند،‌ یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان و مردم شهرستان آبدانان در عید نوروز بخصوص در لحظه تحویل سال، حضور در جوار امامزاده ها و اماکن متبرکه و بهره مندی معنوی از فضای این اماکن مقدس برای شروع سال جدید است.

شهرستان آبدانان علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی، از موقعیت گردشگری و تفریحی ممتازی برخوردار است، که بقاع متبرک و مدفن امامزاده ها در منطقه از جاذبه هایی دیگر این شهرستان  است .
وجود 6 بقعه متبرکه در شهرستان آبدانان به لحاظ اعتقادی در میان مردم منطقه و مسافران جایگاه ویژه ای دارد و مرکزی برای نشر فرهنگ دینی است.
سید صلاح الدین محمد(ع) آبدانان

امام زاده سیدصلاح الدین محمد(ع) فاقد شجره نامه و کتیبه تاریخی ساختمان و نام بانی آن می باشد. بعضی این امام زاده را فرزند امام موسی کاظم (ع) می دانند و عده ای بر این عقیده اند که سید صلاح الدین محمد بن ناصرالدین بن السفیر بن مهدی بن غلام بن عیسی بن یعقوب بن ابراهیم محمدباقر(ع) می باشد.
بقعه متبرکه سیدصلاح الدین محمد(ع) در جنوب شرقی شهر آبدانان و در انتهای شهر بر روی تپه ای قرار دارد.بنای اصلی قرون هفتم یا هشتم هجری در زمان سلجوقیان ساخته شده و در سال ۱۳۷۲ در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع بنای جدید آن احداث شده است.
بنای امام زاده سیدصلاح الدین محمد(ع) بر نقشه مستطیل شکل ساخته شده و دارای گنبد دوپوش با گنبد مفرش(ارچین) بیرونی و گنبد نیم کروی داخلی است.بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است. .بدنه قدیمی شامل دو قسمت اتاق ورودی  و گنبدخانه می باشد.قسمت الحاقی نیز شامل یک شبستان که سه طرف بنا را ر قسمت ها غربی، شرقی و جنوبی احاطه کرده است. 
زائران این امام زاده از استان های ایلام، لرستان و خوزستان بوده و تراکم زائران در ایام تعطیلات و  فصل بهار(  به ویژه ایام عید) است.
در شهرستان آبدانان امام زادگان زیادی وجود دارند، اما در میان آنان از لحاظ شهرت بین مردم، امام زاده صلاح الدین محمد(ع) از میان آنان مشهورتر است. تراکم بسیار زیاد امام زاده دلیل روشن از اعتقاد مردم منطقه به امام زاده صلاح الدین (ع) است از همین رو برا ایشان ارزش و احترام بالایی قائل هستند.
شاید قلل سربه فلک کشیده کبیرکوه و دینارکوه در زمانی دور شاهد حضور ابرمردی از خاندان پاک رسول الله(ص) و بزرگ زاهدی چون سیدصلاح الدین محمد(ع بوده است و اکنون زبان ناگویای اینان و گذر زمان باعث گمنامی و بی نشان شدن ایشان شده و غبار تاریخ کهن این مرز و بوم را پوشانده است.
 


 امام زاده پیرمحمد (ع) آبدانان
بقعه این امام زاده در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر آبدانان، بخش مرکزی و در حد فاصل روستای پشت قلعه و انصار واقع شده است. درمنطقه به "باو پیرممه"  یا بابا پیرمحمد معروف است. 
بنای بابا پیرمحمد فاقد کتیبه تاریخی و نام بانی می باشد.اهالی روستای انصار که در جنوب این بنا سکونت دارند خود را از نوادگان باباپیرمحمد می دانند و در این رابطه شجره نامه ای در دست دارند و از طریق آن خود را به جابرانصاری صحابه ی مشهور پیامبر(ص) منسوب می کنند.
بنای این بقعه متبرکه بر نقشه مستطیل شکل ساخته شده و دارای دوپوش با گنبد رک و دوازده ضلعی و گنبد نیم کروی داخلی است. داخل دیوارهای ساختمان ۸ گنبد وجود دارد و داخل هر گنبد گنبدی کوچکتر قرار گرفته است.در داخل اتاق مقبره، ضریح به گونه معمولی وجود ندارد و به جای آن بر فراز قبر، اتاقکی گنبدار ساخته شده است.درب ورودی امام زاده در ضلع شرقی است.
مردم منطقه اعتقاد بس عجیب و عمیق نسبت به امام زاده پیرمحمد شاه دارند. از دلایل عمیق بودن این اعتقاد حضور جناب پیرمحمد شاه در محضر امام رضا(ع) است و دیگر اینکه مردم روستا ایشان را به عنوان جدشان قبول دارند. مردم منطقه از جناب پیرمحمد شاه به بزرگی و عظمت یاد می کنند و کرامات ایشان ورد زبان عام و خاص است. 
 
 
 امام زاده عبدالرحیم (ع) آبدانان
این امام زاده در شهرستان آبدانان، بخش مورموری روستای سیاهگل واقع شده است. از ایشان شجره نامه ای در دسترس نمی باشد ولی به صورت شفاهی نقل می گردد که سید عبدالرحیم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده که برای دیدار حضرت امام (ع) قصد عبور از این منطقه را داشته است که توسط گروهی کشته شده و در همین مکان دفن گردیده است.
بنای قبلی ان بقعه ۲۰۰ سال پیش بدست بنایی که اهل دزفول بوده ساخته شده است و همچنین در زمان بازسازی بنای جدید سنگ قبرهای مربوط به ۴۵۰ سال پیش پیدا شد.
بنای جدید در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۱۵۰ متر مربع ساخته شده است.
بنای ساختمان بر محیطی مربع شکل در ابعاد ۱۱ در ۱۲ مترمربع ساخته شده است. درب ورودی آن در ضلع شرقی  و بر روی دیوار آن آیت الکرسی کاشی کاری شده و بر بالای بنا گنبد ایزوبام شده و چهار ستون داخلی برای حفظ تعادل وزن گنبد و سقف بنا به کار رفته است.
مردم روستای سیاهگل از ایشان به عنوان سیدی جلیل القدر یاد می کنند و نسب شریفش را به امام موسی کاظم (ع) می رسانند و برای ایشان احترامی فوق العاده قائل هستند.اعتقاد مردم به این است که ایشان ملجا و پناهگاه آنها و رفع کننده ی مشکلات و سختی هایشان است.
 
 
 بقعه قطب الدین (ع) آبدانان
این بقعه در شهرستان آبدانان، بخش موموری روستای سیاهگل واقع شده است. از ایشان شجره نامه و زندگی نامه ای در دسترس نیست. 
بنای جدید این بقعه در سال های ۸۷ و ۸۸ در زمینی به مساحت ۱۵۷ مترمربع ساخته شده است. بنای بقعه بر محیطی تقریبا مربع شکل ساخته و درب اصلی ورودی، شمالی است.
مردم منطقه از ایشان با عنوان بابازید یاد می کنند. هرچند در بین همان مردم روستاهای اطراف گمنام است ولی اعتقاد  خاصی به ایشان دارند و منزلتی رفیع برای ایشان متصور هستند و می توان گفت علی رغم گمنامی ایشان در بین مردم کرامات ایشان باعث افزایش زوار ایشان شده است.
بقعه شاه احمد (ع) آبدانان
این بقعه در بلندی های کبیرکوه شمال شرقی شهرستان آبدانان در نزدیک مرز ایلام، خوزستان و در ارتفاع ۱۵۵۰ متر در حدود پنج کیلومتری جنوب روستای پاعلم واقع شده است . نزدیک ترین محل به این بقعه روستای "کوشک" از توابع شهرستان آبدانان است. هرچند بعضی گفته اند نزدیک ترین محل به این مکان روستای پل تنگ یا پاعلم است که در مسیر جاده پلدختر به دزفول قرار دارد.
مردم منطقه معتقدند که شاه احمد یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و قبلا به صورت یک روادگاه بوده است.
بقعه ابوالحسن (ع) آبدانان
در روستای قدح بالا از دهستان ماسپی به فاصله ی ۶۵ کیلومتری آبدانان واقع شده است.
 
پایان پیام/س