ایلام بیدار07:20 - 1397/12/28
گزارشی از چهارشنبه پایان سال متفاوت در ملکشاهی؛

وقتی صله رحم جایگزین آتش بازی می شود

صله رحم، دید و بازدید و شب نشینی در شهرستان ملکشاهی گزینه های جایگزین آتش بازی در رسم ساختگی و بی پایه و اساس چهارشنبه سوری هستند.

به گزارشايلام بيدار، صله رحم، دید و بازدید و شب نشینی در شهرستان ملکشاهی گزینه های جایگزین آتش بازی در رسم ساختگی و بی پایه و اساس چهارشنبه سوری هستند.
گرچه آتش از نعمتهای خداست و کاربرد خاص خود را دارد اما استفاده غیرمعمول و ناصحیح آن در جشن و سرور همواره یا خسارت های جانی و مالی همراه است.
سنت چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش و استفاده از وسایل آتش بازی موجبات سلب آسایش عموم بوده و متاسفانه هرساله در این جشن آتش، ضرر و زیان نه تنها متوجه خود استفاده کنندگان از آتش می شود بلکه  به اموال و‌جان سایر افراد در جامعه خسارت می زند اما در شهرستان ملکشاهی مراسمات نیک و پسندیده دید و بازدید و صله رحم جایگزین این رسم غلط شده و مردم به جای آتش بازی به دیدار اقوام و دوستان می روند.
اکنون که قرار است شادی و سرور در سال جدید نصیب همه خانواده های ایرانی شود، آیا صحیح است این سال نو و نوروز خود را خدشه دار کنیم؟
در آئین و رسوم شهرستان ملکشاهی، جشن های نوروز و پایان سال همواره با صله رحم و سرکشی از اقوام و فامیل دور و نزدیک عجین بوده و مصداق کامل صله رحم در ایام قبل و بعد از نوروز جلوه خاصی دارد.
جشن و شادی و سرور با دید و بازدید رنگ و رونق خاصی گرفته و حتی یک روز مانده به نوروز را طبق سنتی دیرینه به سر مزار اموات رفته و شادی نوروز را با آن عزیزان سفر کرده سهیم می شوند.
در شهرستان ملکشاهی، روزهای پایانی سال به جای چهارشنبه سوری و جشنهایی که کپی برداری از رسوم و فرهنگهای بیگانه است، بانشاط و شعف وعفو و بخشش کدورتهای سال گذشته و صله رحم همراه است.
آرزوی سلامتی و سعادت در سال جدید از دعاهای رایج و تبریک گفتن سال نو جزو سنت های اصیل بوده اما آتش بازی و آتش سوزی در سنت بومی منطقه ملکشاهی رواج ندارد.
از این رو نسل جدید را باید با فرهنگ اصیل بومی آشنا ساخت و با ارائه الگوی عملی در رسومات فرهنگی ناب و بومی سرمشق خوبی برای آنان شد.
استفاده از وسایل آتش زا مانند ترقه و مواد انفجاری علاوه بر خطرناک بودن آنها موجب اسراف و هدررفت سرمایه است.
جشن یا سور که در چهارشنبه آخرسال در برخی مناطق برگزار می شود و درآن آتش بکار می رود، اصالت بومی ندارد و نفوذ آن در فرهنگهای سنتی موجب آسیب به فرهنگ اصیل بومی می شود.
در این راستا روشنگری فرهنگی و فرهنگ سازی، توسعه آیین های اسلامی و ملی باید توسعه یابد.
آگاهسازی افراد جامعه بویژه نوجوانان با این هجمه فرهنگی برعهده والدین است که آنان را با سنن اصیل منطقه آشنا و از خطرات نفوذ فرهنگ و سنت غیربومی و بیگانه آگاه سازند.
لازم و ضروری است که خانواده ها جهت جلوگیری از وقوع خطرات ناشی از آتش بازی اهتمام جدی داشته باشند.
به هر حال سنت غلط آتش بازی در چهارشنبه آخر سال در مناطقی چون شهرستان ملکشاهی جایی نداشته و مردم این شهرستان همچنان پای بند به رسوم و آیین دیرینه صله رحم و دید و بازدید هستند.
این سنت نیک و پسندیده موجب نشاط و شادابی در جامعه شده و نوجوانان و جوانان را از خطرات و آسیب های جدی چهارشنبه سوری محفوظ می نماید.



انتهای پیام/س