ایلام بیدار12:11 - 1397/12/26
هجمه نو به عالم بصیر؛

درباره موج جدید تخریب آیت‌الله مصباح/ ماجرا چیست؟

نکته‌ای که شاید مورد غفلت واقع شده باشد، اصل موضوع بیان آیت الله مصباح است که پیرامون مقوله هنر بدون گناه ایراد شده و تیترهای بی ربط خارج شده از این سخنرانی مطول با محوریت هنر مربوط به حرمت مصرف گوشت گوسفند است!

به گزارشايلام بيدار،«خوردن گوشت گوسفند می تواند حرام باشد» این تیتر و تیترهایی از همین جنس در هفته گذشته به طور عجیبی توسط رسانه های ضدانقلاب در خارج و برخی رسانه های اصلاح طلب در داخل برای یکی از سخنرانی های آیت الله مصباح یزدی انتخاب شد. تیترهایی که شاید به حالت خوش بینانه بتوان آن را کج فهمی نامید و در حالت واقع گرایانه آن را یک شیطنت خبیثانه دانست. اما اصل سخنان آیت الله مصباح را بخوانید: «بسیاری از مسلمانان و انقلابیون، مقوله هنر با توأم با بار منفی می دانند و تصور می کند، هنر بدون گناه امکان ندارد؛ در حالی که چنین نیست؛ باید تعریف هنر و تعریف گناه را کنار هم گذاشت؛ بله ؛ گاهی باهم تلاقی پیدا می کنند. اما همیشه چنین نیست. به عنوان نمونه گوشت گوسفند خوب است یا بد؟ طبیعی است که همه می گویند خوب است و در روایات هم سفارش شده است، حال اگر گوسفند ذبح شرعی نشد، باز هم خوب است؟ اگر کسی گوسفندی دزدید، آیا گوشت آن هم خوردنش مستحب است؟ گوسفند همان گوسفند است، خوردن گوشتش هم مستحب است، اما این گوسفند، خوردنش حرام است؛ چون عنوان دیگری بر روی آن آمد؛ عدم تذکیه و غصب سبب شده که خوردن آن حرام باشد.»

 
پیرامون این شیطنت خبیثانه که متاسفانه به دور از تمام اصول حرفه ای توسط برخی رسانه های غیر مرتبط با جریان ضدانقلاب و اصلاحات هم تکرار شد می توان چند نکته را مطرح کرد:

1. بحث گرانی گوشت گوسفندی چندماهی است که به مدد ناکارآمدی دولتمردان اهل تدبیر به نقل هرمحفلی تبدیل شده است. رسانه های حامی دولت هم در پی گرانی گوشت بیکار ننشستند و در مطالبی برای مردم از مضرات گوشت قرمز می گویند و یا خورش بدون گوشت یا با قارچ را هم پیشنهاد کردند. این مورد را می توان ماهیگیری جدید این رسانه ها دانست که البته بنا داشتند با یک تیر، چد نشان بزنند و به ظن خودشان بازی باخته ناکارآمدی دولت مورد حمایتشان را به یک برد رسانه ای تبدیل کنند. بدین صورت که هم یک بازی روانی با افکار عمومی انجام داده اند و هم علیه شخصیت آیت الله مصباح یک عملیات رسانه ای پیاده کرده اند.

2. شاید کمتر کسی از اهالی سیاست باشد که به کینه عمیق جریان ضدانقلاب و اصلاحات از آیت الله مصباح اشراف نداشته باشد. کینه ای که اوج گیری آن در سال های حاکمیت دولت اصلاحات بود و دلیل عمده این کینه توزی هم ایستادگی و روشنگری این عالم بصیر علیه تلاش های سازمان یافته برخی حلقه های خاص فعال آن دوران برای انحراف در مبانی اعتقادی مردم بود. پس نباید متعجب بود که این جریان از رهگذر هر واقعه کوچکی که امکان تخریب ایشان را داشته باشد، خودداری کرده و اقدام به سوءاستفاده ننماید.

3. «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسایل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.» …«شما میبینید این هجوم های تبلیغاتی را که به شخصیتهای برجسته، به انسانهای والا و با اخلاقهای برجسته میکنند؟ اینها همه‌اش نشان دهنده‌ی اهداف و نیات دشمن است. وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح که حقیقتاً این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همه‌ی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرد، میبینید که همین «و هم ینهون عنه و ینأون عنه». حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آن‌جا را زود تشخیص میدهد؛ چون حسابگر است. دشمن - همان‌طور که گفتم - آن‌جا را میشناسد و به مقابله‌اش می‌آید. با مرحوم شهید مطهری نیز همین‌گونه برخورد کردند.»  این دو بند از جمله تعاریف صریح رهبر معظم انقلاب از جایگاه شخصیتی آیت الله مصباح در دهه هفتاد و در اوج حملات رسانه ای به ایشان است که جدای از آنکه گویای شخصیت عظیم این مرد بزرگ است؛ هدف گیری دقیق بدخواهان در تخریب تریبون داران متفکر، دارای حرف رسا و منطق قوی را نشان می دهد.

4. نکته آخر که شاید مورد غفلت واقع شده باشد، اصل موضوع بیان آیت الله مصباح  است که پیرامون مقوله هنر بدون گناه ایراد شده و تیترهای بی ربط خارج شده از این سخنرانی مطول با محوریت هنر مربوط به حرمت مصرف گوشت گوسفند است! ایشان در جمع انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان می گویند: «بسیاری از مسلمانان و انقلابیون، مقوله هنر با توأم با بار منفی می دانند و تصور می کند، هنر بدون گناه امکان ندارد؛ در حالی که چنین نیست؛ باید تعریف هنر و تعریف گناه را کنار هم گذاشت؛ بله ؛ گاهی باهم تلاقی پیدا می کنند.. از مهم‌ترین نعمت‌های الهی، که باید از آن استفاده کرد، همین هنر است؛ اما باید مرز رعایت شود؛ برخی شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها مانع کمال هستند». فی الواقع آیت الله مصباح که سال ها تلاش کرده اند از او یک چهره تندرو! بسازند در حال بیان واقعیتی است که بارها شبهه کاملا خلاف آن توسط ذهن های مریض بیان شده و آن القای این موضوع است که جریان انقلابی با هنر مشکل دارد. هرچند برخی پا را فراتر گذاشته و می گویند اسلام با هنر مشکل دارد. موضوع تبیین شده توسط آیت الله مصباح تا آنجا مهم است که امام راحل به جهت اهمیت آن در بدو ورود به تهران و در سخنرانی بهشت زهرا(س) آن را به صورت مصداقی مطرح کردند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم. ما کی مخالفت کردیم با تجدد؟» علاقمندی رهبرانقلاب هم به شاخه های مختلف هنری سالم، پیگیری این امور و دیدار منظم با اهالی هنر هم در حدود 30 سال زعامت ایشان به حدی تکرار شده که امکان انکار را از مخالفان سلب کرده است. اما شاید بتوان گفت این هجمه به آیت الله مصباح و تبدیل این تبیین مهم ایشان در عرصه هنر به سوژه خبری "حرمت گوشت گوسفند" که این روزها مخاطبان پرطرفداری هم پیدا کرده به این دلیل صورت گرفته است که یک جریان خاص تلاش های چندین ساله اش برای القای دشمنی جریان انقلابی با هنر را در حال از دست رفتن دیده و به این حربه متوسل می شود.

 

منبع:جهان نیوز