ایلام بیدار19:31 - 1397/12/23
همراه با کاروان معنویت افزایی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام؛

قدمگاه عشاق است اينجا ...

عاقبت جوینده یابنده است. این جمله را باید از زبان بچه های گروه تفحص شنید. باید از جویندگان گنج، نادیده ها را بپرسی و ناشنیدنی ها را بشنوی باید از مردمک چشم شهیدیاب ها شرهانی را دید.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار::چند روزی به پایان سال باقی نمانده و آغاز یک سال جدید؛دوباره بوی سفر به مشام عشاق می‌رسد. سفری که در این روزهای پایانی می تواندصیقل دهنده دل های عاشق باشد.این سفراما جزئیات زیادی ندارد، مقصد من نه کوه داشت و نه دریا و نه درخت و ...

تا دلت بخواهد رمل و خاک و...

سفر ما با سبزپوشانی است که خود و همرزمانشان روزگاری در همین خاک ها حماسه ها خلق کردند با بچه های سپاه همیشه سرافراز امیرالمومنین(ع) استان ایلام.

سرهنگ پاسدار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام می گوید:در این سفر که اردوی معنویت افزایی است 200 نفر از فرماندهان،مدیران و کارکنان سپاه حضور دارند.

وی ادامه می دهد: در بین این افراد هستند جوانهایی که آن دوران را احساس نکردند و برگزاری چنین اردویی علاوه بر معنویت افزایی، سبب غفلت زدایی می شود و افراد در این اردوها اخلاص، معنویت، تقوا و فداکاریهای رزمندگان را از نزدیک مشاهده می کنند.

شاکرمی می گوید:برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا بتوان تمام کارکنان سپاه را در طول سال به این سفر ها اعزام کرد.

با کاروان راه می افتیم در پنج مقصد،پنج نقطه ای که باید دلت را خانه تکانی کنی تا شهداء را دعوت کنی تا حضور محبوبه های خدا را درک کنی و لمس نمایی.

در اینجا اگر به صاحب خانه دل بدهی عرشی می شوی.از اینجا می شود تا آسمان پل زد.

مقصد اول شرهانی

عاقبت جوینده یابنده است. این جمله را باید از زبان بچه های گروه تفحص شنید. باید از جویندگان گنج، نادیده ها را بپرسی و ناشنیدنی ها را بشنوی باید از مردمک چشم شهیدیاب ها شرهانی را دید.

اینجا شرهانی است چه چیزی را گم کرده باشی یا گم نکرده باشی باید دنبال گم شده خودت یا دیگران بگردی. مهم این است که هر کس هر چه پیدا کرد شادیش را با دیگران تقسیم می کند. اینجا سرزمین طلاست،معدن گنج است، اگر نقشه داشته باشی راحت به گنج می رسی،منظورم پلاک است یا هر چیزی که می تواند به گنج یعنی شهید تو را برساند.

اینجا سرزمین گمنام هاست. سرزمین بی نام و نشان ها.

اما همیشه گمنامی در بی نام و نشانی نیست اینجا مدفن فرزندان روح الله است.(1)

"سعید خیرالهی" هنرمند دهلرانی از همین فرزندان روح الله گفت،همین هایی که در اوج جوانی رفتند و هیچ سهمی هم نخواستند و چه خوب گفت از کسانی که امروز نمک سفره را می خورند و سپس نمکدان را می شکنند.

در منتهی الیه جاده عین‌خوش و در نزدیکی پاسگاه چم‌سری، یادمان شرهانی که در گذشته مقر تفحص لشگر 14 امام‌حسین (ع) اصفهان بود قرار دارد که دارای گنبد کوچکی است و در اطراف آن خاکریزها و ادوات جنگی به نمایش درآمده است.
سنگرها و کانال سراسری بجلیه در اطراف این یادمان یادآور حماسه‌ها و مظلومیت‌های شهدای جنگ تحمیلی خصوصا شهدای عملیات محرم و والفجر 1 است و به همین مناسبت در سال 1388 در این یادمان یک شهید گمنام به خاک سپرده شد.
منطقه عملیاتی شرهانی که در عملیات محرم به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است اکنون مامن دلدادگان عاشقی است که در قلب کاروان‌های راهیان‌نور در پی کسب معرفتند. شرهانی آخرین بازمانده دفاع مقدس از لحاظ آثار طبیعی جنگ در دهلران و استان ایلام است .
 این منطقه نه به عنوان یک یادمان بلکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی مهم در این شهرستان و بازگو کننده رشادت‌های مردمانی است که مرد دوران سختی بوده‌اند.
منطقه شرهانی در عملیات محرم آزاد شد و امروز یکی از مقصد کاروان‌های راهیان‌نور است و سوغاتی دور رکعت عشق را نثار بازدید کنندگان می‌کند. جلوه‌های ماندگار شرهانی معراج شهدا و کانال بزرگ بجیلیه 90 کیلومتر تا فکه است که توسط ارتش بعث بعنوان سد دفاعی احداث شده و عمق آن 6 و عرض آن 5 متر است و انواع موانع ایذایی در آن بکار رفته است.
«معراج الشهدا» مهمترین جاذبه معنوی یادمان شرهانی است چون محل پیدا شدن پیکرهای بیش از 1000 شهید دفاع مقدس بین سال‌های 1371 تا 1385 در محورهای عملیاتی محرم، فتح‌المبین، قدس3، عاشورا، والفجر مقدماتی، والفجر1، ولفجر3، والفجر6 و مناطق عملیاتی مهران، میمک و سومار است.

معراج الشهدای شرهانی

مقصد دوم یادمان سیدالشهدا(ع)

یادمان سید الشهدا(ع) با وجودی که چند سالی است افتتاح شده اما به برکت حضور دو شهید گمتام از همان بدو ورود تو را جذب می کند؛بچه های سپاه بعد از خواندن دو رکعت نماز عشق،همگی دور این دو شهید گمنام جمع می شوند و هر کسی برای خود با شهدا درد و دل می کند،فرمانده هم همان گوشه ها می نشیند و بدون توجه به اطراف دعایی را قرائت می کند.

راوی یادمان از عملیات رخ داده در این منطقه می گوید:

پس از پیروزی عملیات والفجر 8, ارتش بعثی عراق عملیات علیه خطوط پدافندی خودی را با نام دفاع متحرک آغاز کرد. در ادامه این سلسله عملیات, در 10 اردیبهشت 1365 با دو لشکر مکانیزه و زرهی با هدف تصرف منطقه عملیاتی فکه, به خطوط پدافندی هجوم آورد و در مرحله نخست توانست تا عمق 11 کیلومتری پیشروی کند.در آن زمان قرارگاه کربلا ماموریت مقابله با دشمن را به تیپ 10 سیدالشهدا(ع) واگذار کرد.

تیپ 10 سیدالشهدا(ع)در غروب روز 12 اردیبهشت سال 65, 6 گردان خود شامل گردان‌های قمر بنی‌هاشم, حضرت زینب(س),  حضرت علی‌اصغر (ع), حضرت قاسم(ع), حضرت علی‌اکبر(ع) و زهیر را وارد عمل کرد که این گردان‌ها از میان تپه های رملی در منطقه عمومی فکه شروع به پیشروی کردند.

عملیات با رمز یا سید الشهدا(ع) آغاز شد.بعضی از گردان‌ها بدون رویارویی با دشمن تا خاکریزهای قبل از عملیات پیش رفتند و باقی گردان‌ها درگیر شدند.در یکی از محورها, وقتی نیروهای تخریب‌چی در حال خنثی کردن مین‌ها بودند, دشمن با تمامی سلاح‌های خود آن‌ها را هدف قرار داد و تعداد زیادی از رزمندگان شهید و زخمی شدند.

شهید حسین اسکندرلو فرمانده گردان حضرت علی‌اصغر(ع) که محوری ترین فعالیت های این عملیات به او واگذار شده بود زمانی که موقعیت گردان را در خطر دید, تصمیم گرفت عاشورایی بجنگد. او با رشادت های خود موفق شد به خاکریز دشمن برسد و خود نیز به فیض شهادت نائل شد.در این تک شبانه حدود 150 نفر به شهادت رسیدند تا توانستندپیشروی دشمن را متوقف سازند و آنان را عقب برانند و به پیروزی برسند.

یادمان شهدای عملیات سیدالشهدا(ع) که به یادمان شهید حسین اسکندرلو نیز مشهور است در محل رشادت رزمندگان این تیپ که اکنون لشکر10 سیدالشهدا (ع) نامیده می‌شود واقع شده تا یادآور حماسه یاران خمینی باشد.

مقصد سوم یادمان عملیات والفجر یک

نزدیک غروب به یادمان والفجر یک می رسیم،نماز را می خوانیم و به تماشای تئاتر بچه های یادمان می نشینیم،اشک همه بچه ها درآمد؛مداح هم که خود از تئاتر اجرا شده تاثیر گرفته بود، همه دل ها را برد به مدینه و از غم کوچه ها گفت...

مسئول یادمان می آید و توضیح می دهد:

یادمان عملیات والفجر یک در منطقه چم هندی بخش موسیان در شهرستان دهلران واقع شده است.(چشم جوان ها گرد می شود،این یادمان جز جغرافیای استان بود و آنها بی خبر).

این یادمان در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع در مجاورت پاسگاه چم هندی ایجاد شده که دارای مجموعه اداری،ظرفیت اسکان و شب مانی حتی برای خانواده ها،امکانات رفاهی و بهداشتی است.

گفتن اینکه در این یادمان می توانی شب را به همراه خانواده سپری کنی چشم بچه ها را گرفت،همه بعد از این سخنان گفتند حتما با خانواده می آییم.

فرمانده سپاه استان هم منطقه را تشریح  و به جوان ها تاکید می کند قدر این لحظات را بدانند.

شب را در همین یادمان سپری می کنیم،صبح بعد از نماز و زیارت عاشورا می رویم تا در روشنایی، منطقه را دید بزنیم،هوای مطبوع و بهاری منطقه جان می دهد برای عکس گرفتن همه دوربین ها روشن می شود و هر کس در گوشه ای مشغول می شود.

مقصد چهارم کانال کمیل

توی گوشیم دنبال یک فایل درسی می‌گشتم تا رسیدم به فایلی که یادم نمی‌آمد، چه زمانی دانلودش کرده‌بودم. فایل یک کتاب بود به نام«سلام بر ابراهیم». هیچ تصوری از محتوای کتاب و اینکه چرا چنین اسمی دارد نداشتم. کنجکاو شدم و شروع کردم به خواندن. کتاب شامل خاطراتی بود در مورد پهلوان بی‌مزار شهید ابراهیم هادی. آنقدر جذب شخصیت والای معنوی، ورزشی، اخلاقی، اجتماعی و ... او شدم که طی چند ساعت کتاب را تمام کردم. ابراهیم هادی جوانی ورزشکار، با اخلاق و جوانمرد بود. با همه ارتباط خوبی برقرار می‌کرد. شعار نمی‌داد، نصیحت نمی‌کرد، بلکه با اعمال و کارهای خالصانه‌اش اطرافیانش را جذب و هدایت می‌کرد. او خصوصیات و شخصیت عجیبی داشت و جالب اینکه موقع شهادت تنها 25 سال سن داشت.

شهید هادی در سال 61  طی عملیات والفجر مقدماتی در منطقه‌ی فکه در کانال کمیل بعد از 5 روز محاصره و مقاومت و رشادت کم نظیر در برابر دشمن و تحمل تشنگی و گرسنگی همراه همرزمانش به شهادت رسید. تا آن روز دو بار به سفر راهیان رفته بودم و برایم عجیب بود که چرا نام این شهید را نشنیده بودم. شاید هم شنیده‌بودم و دقت نکرده بودم.

بالاخره به فکه رسیدیم و بعد هم کانال کمیل. قلبم به شدت می‌تپید. انتظارم به سر رسیده‌بود. بعد از ورودی یادمان کانال های کمیل و حنظله کمی پیاده روی داشت، اول کانال کمیل بود و به فاصله‌ ی کمی مرز عراق و دقیقاً پشت سیم‌های خاردار کانال حنظله بود. داخل کانال شدیم،حجت الاسلام علی محمدی مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان ایلام نیز همان کتاب را در دست می گیرد و شروع به خواندن می کند.
 
یکی از مسئولین هم در کانال می خواند:
لاله خونین من ای تازه جوانم شهید تازه جوانم
غرقه به خون بی کفنم روح روانم شهید روح روانم
  لاله خونین من ای تازه جوانم شهید تازه جوانم
کشته صد پاره ام ای روح روانم شهید روح روانم
تا تو شدی در ره دین عازم پیکار شهید عازم پیکار

 آرام آرام با حال گریه و ناراحتی به سمت خروجی یادمان می‌رفتم و با خودم می‌گفتم: همین! همین بود! ... چقدر زود تمام شد! خوب بود ولی آنطور که فکر می‌کردم نشد! با این همه اشتیاق این همه راه آمدم که همین چند دقیقه را اینجا باشم؟ نه نباید اینطور تمام می‌شد.

سوار اتوبوس شدیم و مسیر را برگشتیم،چند کیلومتر جلوتر یادمان فکه (قتلگاه شهید آوینی) بود.

مقصد پنجم فکه

جنگ رازها و رمزهای بسیار دارد ناگفته ها و نشنیده های فراوان دارد. رازها و رمزهایی که شاید برخی هنوز هم با این که سالها از جنگ گذشته نمی خواهند بگویند یا نه یادشان رفته گرد فراموشی خاطرات گرفته اند ولی برخی نقاط، مکانها و زمان هایش آن چنان تاثیر گذار است که هنوز هم مکانی پرشور و هیجان است. هنوز هم خاطرات دوران جنگ را برای رزمندگان دوران دفاع مقدس و مردم ایران تداعی  می کند. فکه را کربلای ایران نام نهاده اند،کربلای که مردان از سرزمین قبیله نور بدون آب، لب تشنه و بی ادعا بدون سازش و تسلیم شدن در برابر دشمن با بانگ تکبیر به شهادت می رسند.

فکه قتلگاه عشاقی است که برای همیشه تاریخ زنده اند. مردم سرزمین قبیله عشق سال جدید خود را با یاد شهدا متبرک ساخته و بار دیگر با شهدا هم عهد و پیمان می شوند. مگر حق می سوزد و آتش می گیرد؟ منطق و حقیقت همیشه باقی و رزمندگان جبهه حق همیشه در حال فزونی هستند. باطل می سوزد؛ آتش می گیرد؛ کم می شود و خاک خاکستر می شود و اثری از آن باقی نمی ماند. شهدای فکه برای همیشه تاریخ ماندگارند.(2)

منطقه فکه، رملی و سرزمین شن‌های روان است و در بخش جنوبی  رمل و شن‌های روان بیشتری وجود دارد، به گونه‌ای که حرکت کردن بر روی آن بسیار سخت و طاقت‌فرساست. این منطقه علاوه بر آن که مکان شهادت تعداد قابل توجهی از رزمندگان است، شاهد شهادت 2 فرمانده بزرگ جنگ یعنی حسن باقری و مجید بقایی است.

شهید سیدمرتضی آوینی هنگام ضبط برنامه روایت‌فتح از محل قتلگاه 120رزمنده گردان حنظله از لشكر27 محمدرسول‌الله(ص) در 20 فروردین سال 72 به همراه سعید یزدان‌پرست بر اثر انفجار مین در این منطقه به شهادت رسیدند. در فکه تعدادی از نیروهای تفحص نیز در حین جستجوی شهدا به شهادت رسیده‌اند که از جمله آن‌ها می توان به شهدایی مانند علی محمودوند،سید‌علی موسوی، مجید پازوکی، غلامی، سعید شاهدی و برادران صابری اشاره کرد.

 
سخن پایانی
سالها از دوران دفاع مقدس گذشته است ولی هنوز یاد دوران دفاع مقدس و سالگرد عملیاتها و شهدای آن دوران گرامی داشته و هرساله مراسم یابودشهدای عملیات های مختلف برگزار می شود.هنوز هم  نام شرهانی،فکه،ولفجر یک و ... که می آید یادمان از مقاومت مردانی که دست بسته در بیابان های خشک به شهادت رسیدند،یادمان نرفته هنوز فریاد مظلومیت یاران خمینی (ره) شنیده می شود؛ مقاومت مردانه آنان را نسل به نسل برای کودکان مان نقل خواهیم کرد تا نسلهای آینده ایران اسلامی هم به این شهدا افتخارکنند و هم فراموش نکنند که از کدام تبار اند و به ارزشها پای بند بمانند و بدانند حریم امن امروز نتیجه مجاهدت رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.
 
 
 
منبع:روابط عمومی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام
 
 
 
---------------------------------------------
(1): برگرفته از کتاب سفر به سرزمین نور
(2):  محدثه هاشمی زاده