ایلام بیدار08:29 - 1397/11/18
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(26)؛

انقلاب تکیه گاهی مطمئن برای عشایر/ احداث 482 کیلومتر راه عشایری در ایوان

با وقوع انقلاب عشایر دلیر کشور و به خصوص در شهرستان ایوان توانستند تکیه گاه مطمئنی برای رشد و تعالی خود بیابند.

به گزارشايلام بيدار، در ادامه سلسله گزارشات پایگاه خبری جویزر در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این بار می خواهیم یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان را مورد بررسی قرار دهیم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شد با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است. خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است. یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است. به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد. به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که از جمله ان ها می توان به نگاه ویژه نظام به عشایر بعد از انقلاب در ایوان اشاره کرد.

جامعه عشایری پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از جایگاه چندانی در جامعه برخوردار نبوده و به طبع آن سهم چندانی از رفاه و خدمات اجتماعی، اعتبارات اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و... کشور نداشته است. تشکیلات امور عشایری در آن زمان با عنوان "سازمان دامداران متحرک" صرفا با اعتبارات ناچیزی به ارائه خدمات در زمینه کوچ عشایر می پرداخت که این میزان به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها و رفع مشکلات عدیده این قشر به عنوان حافظان این مرز و بوم کافی نبود. اما پس از وقوع انقلاب اسلامی نیاز به ساماندهی و توجه به معیشت، بهداشت و آموزش زندگی عشایر باعث شد تا در طی 40 سال گذشته با نهضتی نوین و فراگیر وضعیت عشایر کشور ساماندهی شود.

آبرسانی سیار برای پشتیبانی از کوچ عشایر 

"مجتبی احمدی"، رییس امور عشایری شهرستان ایواندر گفتگو با خبر تگار ما اظهار کرد:بعد از انقلاب کمکهای حمایتی از عشایر نه تنها موجبات تسهیل زندگی آنها را فراهم کرده بلکه در افزایش تولیدات دامی و رشد اقتصادی آنها نیز نقش عمده ای را ایفا کرده است.

بهسازی و بازگشایی و احداث راههای عشایریبه طول 482 کیلومتر ، توسعه و توجه به آموزش، آبرسانی سیار، احداث آبشخور دام، احداث انبار چند منظوره ذخیره علوفه و آبرسانی به ییلاقات از جمله مهترین طرحهای حمایتی عشایر است. با توجه به استفاده عشایر از منابع طبیعی جنگلها و مراتع برای تامین سوخت مورد نیاز خود طرح جایگزینی سوخت فسیلی به عنوان یکی دیگر از محورهای ساماندهی زندگی عشایر در دوران پس از انقلاب به اجرا در آمده است.

وی افزود: با اجرای این طرح نه تنها سوخت مورد نیاز عشایر تامین شده، بلکه منابع طبیعی نیز حفظ و از صدمات زیست محیطی جلوگیری شده است که از جمله موفقیتهای بزرگ برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی محسوب می شود.

احمدی یادآور شد: در قالب این طرح علاوه بر توزیع سوخت برای تمام عشایر استان، آموزشهای لازم برای استفاده از سوخت جایگزین، احداث جایگاههای توزیع گاز و نفت و خرید و توزیع کپسولهای گاز مایع به مرحله اجرا گذاشته شده است. در سال جاری آبرسانی سیار توسط سه دستگاه تانکر آبرسان به محل آب انبارهای واقع در مسیر کوچ عشایر به ازای هر خانوار 2 هزار لیتر برای 10 روز و همچنین تامین آب شرب دام های همراه عشایر صورت گرفت. رییس اداره امور عشایری شهرستان به توزیع آرد در بین عشایر شهرستان اشاره کرد و ادامه داد:در حال حاضر ماهانه32تن آرد در بین عشایر شهرستان ایوان توزیع می شود.

 

جویزر

انتهای پیام/س