ایلام بیدار08:13 - 1397/11/18
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(24)؛

افزایش ۴۲ هزار متر فضای آموزشی در آبدانان بعد از انقلاب/ میزان سوادآموزی 70 درصد شد

میزان سواد آموزی در شهرستان آبدانان نسبت به قبل از انقلاب از رشد 70 درصدی حکایت دارد.

به گزارشايلام بيدار، مقایسه ایران قبل و بعد از انقلاب می تواند واقعیت های مهمی را برای نسل های پس از انقلاب آشکار سازد انقلااب اسلامی را می توان شروع دگرگونی های بزرگ و بنیادی در ایران و کشورهای منطقه دانست در توصیف انقلاب همین کفایت می کند که امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عنوان هایی مانند "معجزه قرن" و "انفجار نور " یاد کرده است.

فرا رسیدن دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ،فرصت خوبی برای مرور انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه های مختلف از جمله آموزش و پرورش می باشد.

هر چه از انقلاب اسلامی فاصله می گیریم اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت بیان دستاوردها و پیشرفت ها در حوزه آموزش و پرورش بیشتر می گردد بطوریکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی سوادی می شد درصد بسیار زیادی از مردم ایران ،حتی در شهرها بی سواد بودند در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله دولت رشد شتابنده ای یافت به طوریکه هر سال بیش از یکصد هزار متر مریع به فضاهای آموزشی کشور اضافه شده است که شهرستان آبدانان نیز از این فرایند رشد فزاینده فضاهای آموزشی بی بهره نبوده است.

مقایسه دستاوردهای تعلیم و تربیت قبل و بعد از انقلاب در آبدانان

"محمد پیری"، رئیس آموزش و پرورش شهرستان آبدانان ضمن مقایسه وضعیت کشور بین زمان حال و قبل از انقلاب، اظهار داشت:خدماتی که جمهوری اسلامی در طول 40سال ارائه داده واقعا خدماتی برجسته و بزرگ  بوده است.
 پیری با بیان اینکه  ۴۲ هزار و ۵۲۶ متر به فضای آموزشی  شهرستان اضافه شده است  ،گفت: مراکز پیش دبستانی قبل از انقلاب در شهرستان وجود نداشته است  در حالیکه هم اکنون بیش از 36مرکز وجود دارد.

وی تعداد مدارس ابتدایی سطح شهرستان قبل از انقلاب را 14مدرسه دانست و افزود:در حال حاضر بیش از 39مدرسه در سطح روستاها و شهرها و 28مدرسه عشایری دایر است.
مدیر آموزش و پرورش آبدانان با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب 2مدرسه راهنمایی وجود داشته است ،خاطر نشان کرد:به برکت انقلاب اسلامی بیش از 24مدرسه متوسطه اول،20متوسطه دوم و 4هنرستان کاردانش و فنی حرفه ای  در سطح شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مدارس استثنایی قبل از انقلاب در شهرستان وجود نداشته است تعداد  مدارس استثنایی در حالا حاضر 2آموزشگاه دانست و گفت:در مجموع تعداد دانش آموزان در سال 57 دو هزار 562 نفر و سال 97 بیش از 9هزار 586نفر است.
پیری جذب و آموزش در سطح شهرستان را 95درصد دانست و بیان داشت:تعداد مدارس از 18مدرسه قبل از انقلاب به 117مدرسه تا سال 97 افزایش یافته است.
وی با اشاره به رویارویی دانش آموزان با نیروهای طاغوت در زمان انقلاب، بیان کرد: با نگاهی به تاریخ انقلاب می بینیم دانش آموزان تا زمان پیروزی نهایی در خط مقدم مبارزه حضور داشتند و در دوران بعد از انقلاب نیز پای آرمان‌های امام راحل ایستادند و در حفظ انقلاب تلاش کردند.
پیری گفت: بعد از پیروزی انقلاب هر زمان که انقلاب به یاری مردم نیاز داشت، قشر فرهنگی جامعه حضور فعال داشتند. چه در سالهای 60 تا 62 در درگیری با منافقین و چه در دفاع مقدس این دانش آموزان بودند که در خط رهبری مهمترین نقش را در میدان مبارزه بر عهده داشتند و 35هزار شهید دانش آموز دلیل بر این مدعا است.
وی اظهار کرد: پس از جنگ نیز دانش آموزان پشت سر ولایت فقیه ایستاده اند و از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع می کنند ما نیز باید تلاش کنیم تاریخ انقلاب اسلامی را به نسل جدید تبیین کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه در بعضی مناطق با وجود مشکلاتی معلمان ما در حال خدمت هستند، گفت: تمام تلاش ما با توجه به پراکندگی مدارس شهرستان به خاطر وسعت آن جلب رضایت دانش آموزان  معلمان و اولیا محترم است.


انتهای پیام/س