ایلام بیدار08:35 - 1397/11/17
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(20)؛

احداث بزرگترین تونل جاده ای کشور در آبدانان/ وقتی کبیرکوه هم تسلیم می شود + تصاویر

یکی از خدمات برجسته بعد از پیروزی انقلاب در استان ایلام تونل کبیرکوه به طول حدود 5 کیلومتر بعنوان بزرگترین تونل جاده ای کشور و دومین تونل بزرگ ایران است.

به گزارشايلام بيدار، حتی یک روز نبوده است که مشکلات، ملت و مسوولان را راحت گذاشته باشد، اما پیشرفت‌های بالاتر از حد متعارف و گاه باور نکردنی، نشان می‌دهد که در ساختار نظام اسلامی، ملت و دولت با امتزاج «فکری، عاطفی و اجتماعی»، در مسیری صحیح حرکت می‌کنند و توانایی حل هر مشکلی را در حال و آینده دارند.

قطار انقلاب از پیچ تاریخی خود به سلامت عبور و با سرعت و اقتدار راه چهل ساله را به مقصد توسعه و پیشرفت می‌رساند.
سوت قطار انقلاب که شنيده شد، مسيرهاي پيش رو را در نورديد و راه هاي ناهموار را هموار ساخت شهرستان آبدانان هم یکی از مناطقی است که قطار انقلاب راه توسعه و پیشرفت را برای آن در حال هموار ساختن است.
شهرستان آبدانان به دلیل قرار گرفتن در بین کوه های کبیرکوه و دینارکوه  در بن بست جغرافیایی قرار گرفته و این شهرستان به دلیل این بن بست تا حدودی از توسعه عقب مانده است به همین دلیل پروژه تونل کبیرکوه در سال ۱۳۸۹ برای زدودن بخشی از محرومیت این شهرستان آغاز شد.
 


این تونل به طول حدود 5 کیلومتر در زیر کبیرکوه بزرگترین تونل جاده ای کشور و دومین تونل بزرگ ایران است که هم اکنون بین شهرستانهای دره شهر و آبدانان در زیر رشته کوه کبیرکوه در حال ساخت است.
پروژه تونل کبیرکوه اگرچه که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی کلید زده شد و برای نخستین بار اعتباری برای کار مطالعاتی آن از سوی آن دولت مصوب شد اما فعالیت اجرایی این پروژه بزرگ عملا در سال 1389 آغاز شد و هنوز هم ساخت آن با فراز و نشیبهایی که در این مدت طی کرده است در جریان است.
تونل کبیرکوه گفته می شود یکی از استراتژیک ترین پروژه های  راهسازی بوده و از اهمیت آن همین بس که نقطه اتصال استانهای کرمانشاه و لرستان به استان خوزستان و همچنین آسانتر شدن ارتباط استانهای میانی کشورمان با کشور عراق در آینده خواهد بود.
 

نقش تونل کبیرکوه در برقراری ارتباط نزدیک بین مرکز ایران و کشور عراق

تونل کبیرکوه باعث ارتباط شمال غرب با جنوب غرب کشور  شده و علاوه بر این در داخل استان ایلام باعث حذف مسیرهای پرپیچ و خم جاده دره شهر به آبدانان از طریق ارتفاعات خطرناک کبیرکوه  شده که سالانه باعث تلفات انسانی زیادی در این مسیر می شود.
این تونل بیش از بیست کیلومتر گردنه سخت گذر در ارتفاعات کبیرکوه و حدود 300 پی خطرناک در این مسیر را حذف کرده  و فاصله شهرهای جنوبی استان ایلام با مرکز استان و مرکز کشور را حدود 70 کیلومتر نزدیک تر می کند.
 


 
 

اما یکی دیگر از مهمترین مزیت های تونل کبیرکوه قرار گرفتن آن در مسیر عتبات عالیات و بین کشورهای ایران و عراق است که باعث می شود ارتباط استانهای مرکزی کشور از طریق استان لرستان به سمت شهرستان دهلران بسیار نزدیک شود. این موضوع با گشایش مرز چیلات بین استان ایلام و کشور عراق از طریق شهرستان دهلران در آینده اهمیت بسیار مهمی پیدا خواهد کرد.
از مهمترین دلایلی که باعث شده ساخت تونل کبیرکوه اینهمه سال به درازا بکشد نبود نقدینگی و کمبود اعتبارات این پروژه بوده که به همین خاطر  باعث شده چند بار پیمانکار پروژه عوض شود اما  زمزمه هایی که به گوش می رسد حاکی از این است که احتمالا این پروژه در سال 98 به اتمام برسد.
 

عبور از دل كبیركوه در نیمه اول سال98

اداره كل راه وشهرسازی استان ایلام، کاظمی در بازدید از تونل بزرگ كبیركوه گفت: در نیمه اول سال آینده حفاری این تونل بزرگ به پایان می رسد و از دل كبیر كوه عبور خواهیم كرد.
كاظمی در این خصوص گفت: تونل اصلی كبیركوه ۴۷۰۰ متر طول دارد كه ۳۳۰۰ متر آن از سمت آبدانان حفاری شده و عملیات حفاری ۱۴۰۰ متر باقیمانده تونل اصلی از سمت دره شهر ظرف چند روز گذشته آغاز شده است كه پیش بینی می شود در نیمه اول سال آینده این حفاری به پایان برسد.
 


 

وی خاطر نشان كرد برای دسترسی به تونل اصلی از سمت دره شهر چند رشته تونل جمعا به طول ۱۵۰۰ متر حفاری شده است، ضمن اینكه عملیات راه سازی منتهی به تونل از دو سمت دره شهر و آبدانان تا مرحله رو سازی به انجام رسیده است.
كاظمی افزود: پس از حفاری تونل مراحل كف كنی، لاینینگ (پوشش بتونی مسلح) زیرسازی و آسفالت، روشنایی و تهویه به انجام خواهد رسید.
مدیركل راه وشهرسازی استان ایلام خاطر نشان كرد: این تونل در آینده نقش بسیار مهمی علاوه بر ارتباط شهرستانهای جنوبی استان، به عنوان یك كریدور جهت ارتباط استانهای كرمانشاه، لرستان و خوزستان با  مرز چیلات شهرستان دهلران خواهد داشت.

کبیرکوه از رویای جاده سازی در آن تا خداحافظی با سفرهای خطرناک و وحشتناک

انتظار برای ساخت تونل کبیرکوه و پایان سفرهای مخاطره آمیز در این مسیر در حالی است که بومیان اهل شهرستانهای آبدانان و دره شهر بر این اعتقادند که ساخت جاده در ارتفاعات چند هزار متری کبیرکوه در دهه 40 برای مردم این شهرستانها یک رویا  و آرزو بوده است.
وی افزود: ساخت تونل در دل ارتفاعات پرخطر و وحشتناک کبیرکوه زمانی برای مردم شهرستانهای دره شهر  و آبدانان یک رویا  و آرزو به حساب می آمد  اما این رویا به همت نظام جمهوری اسلامی ایران درآینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد
وی افزود :با افتتاح  از پروژه امیدواریم مشکلات اقتصادی منطقه تا حدودی مرتفع و جوانان این شهرستان به جای کوچ و سکنا گزیدن در حاشیه شهرهای بزرگ کشور آرزوهای خود را در سطح شهرستان آبدانان  برآورده کنند
یکی دیگر از اهالی شهرستان آبدانان گفت: جاده کبیرکوه بخاطر اینکه در ارتفاعات سخت گذر و اغلب برفی کبیرکوه ساخته شده  همواره برای مردم باعث مشکلات خطرافرین بوده و سفرهای دلهره آمیزی را در این سالها رقم زده است.
وی افزود:ساخت تونل کبیرکوه مشکلات بسیاری از مردم شهرستانهای آبدانان و دره شهر را برطرف می کند و مردم به جای رفتن به شهرهای استان خوزستان برای رفع امورات و مشکلات درمانی  به مرکز استان مراجعه می کنند
سفر کردن در جاده ی پرخطر و درعین حال خاطره انگیز کبیرکوه  بعد از گذشت چند دهه شاید  به زودی با همه خاطرات تلخ و شیرینی که برای مردم شهرستان آبدانان دارد با ساخت و اتمام تونل کبیرکوه به پایان  خود نزدیک شود.
زمانی در دهه های دور اگرچه که ساخت تونل در دل کوه های  کبیرکوه  یک آرزو و رویا بوده است اما حال در حکومت جمهوری اسلامی ایران حالا خدافظی با این مسیر و جابجایی این جاده از روی کبیرکوه به زیر صخره های آن  و از درون لایه های این کوه افسانه ای در قالب یک تونل 5 کیلومتری شاید رویای بزرگ تری باشد که دیر یا زود به واقعیت می پیوندد.
 



آبدانان خبر

انتهای پیام/س