ایلام بیدار07:38 - 1397/11/21
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(31)؛

توسعه میادین نفتی مهران و اشتغالزایی پایدار + تصاویر

شهرستان مرزی مهران یکی از مناطقی است که در طی سالیان جنگ تحمیلی 100 درصدتخریب شد اما این منطقه با رونق اقتصادی منطقه و با مطالعه میادین نفتی مشترک این روزها به فرصتی برای اشتغال جوانان تبدیل شده است.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::اگرچه در زمان پیش از انقلاب میادین نفتی در شهر مهران فعال نشده بود و ﻃﻲ 8 ﺳﺎﻝ ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﻴﻠﻲ، محدوده این مناطق ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ های مختلفی قرار گرفت اما پس از جنگ تحمیلی منطقه از مین و مواد منفجره عمل نکرده، پاکسازی و مردم منطقه شاهد فعالیت امیدبخش ماشین آلات جاده سازی و ساخت محوطه های چاه های نفتی (سلرها) توسط پیمانکاران ایرانی بودند.

میادین نفتی آذر در دماغه کوه های زاگرس در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران قرار دارد و محدوده ای به مساحت ۴۸۲میلیون متر مربع را در برمی گیرد؛ میدان آذر یکی از میادین هیدروکربوری موجود در ساختار زمین‌شناسی منطقه اناران و در ۲۰کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران واقع شده است.

در ابتدای فعالیت میادین نفتی آذر نفت درجای این میدان به میزان 2.5میلیارد بشکه استاندارد برآورد شده بود که مخزن بنگستان این میدان با میدان بدرا در کشور عراق مشترک و میزان تولید روزانه از این میدان ۶۵هزار بشکه در روز با درجهAPIحدود ۳۲پیش بینی شده بود.

میدان دوم کشف شده در این منطقه میدان چنگوله بود که در قسمت جنوب شرق میدان آذر واقع شده و از نظر اندازه و مساحت از میدان آذر بزرگتر است که نفت درجای به میزان 3.6میلیارد بشکه با درجهAPIحدود ۲۳برای آن برآورد شد محدوده این میادین در طول ۸سال جنگ تحمیلی، بارها در معرض عملیات نظامی قرار داشته و میادین مین بخش های گسترده ای از منطقه را فرا گرفت به همین دلیل پیش از آغاز عملیات توسعه، کار پاکسازی در دستور کار قرار گرفته است.

سرمایه گذاری  ۸ هزار میلیاردی در حوزه نفت و گاز مهران

نظام ملکشاهی فرماندار مهران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بخش نفت و گاز با اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد یورو مال معادل ۸ هزار میلیارد تومان از اول انقلاب تا کنون در شهرستان مهران هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: میادین نفتی آذر و چنگوله مهران به واسطه نزدیکی به شهرهای عراق از جمله واسط، به دلیل مشترک بودن با کشور عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و این کشور نیز همانند کشور ما در حال تکاپو برای بهره برداری از میادین نقتی مشترک است و در این بین طی سالهای گذشته دو میدان نفتی و گاز آذر و چنگوله شکل گرفته که در حال ساخت و احداث هستند.

فرماندار مهران تاکید کرد: کشور مقابل در حال اتمام پروژه های خود در این زمینه است و با توجه به اینکه این منابع ملی هستند نیازمند توجه دولت برای بهره برداری هرچه سریعتر از این میادین مشترک است و فرصت بزرگ برای اشتغالزایی و توسعه شهرستان محسوب می شود.

به گفته فرماندار مهران توسعه میدان نفتی آذر جهت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام از این میدان با حفاری ۱۹ حلقه چاه پیش بینی شده که آزمایش مربوط به تثبیت تولید زودهنگام روزانه 30 هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر، با موفقیت به پایان رسید و اکنون تولید از این میدان نفتی تثبیت شده است و روزانه بیش از 31 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک تولید می شود.

وی تصریح کرد: تولید اولیه این میدان از بیست و سوم اسفندماه سال 95 به میزان 15هزار بشکه نفت در روز با حضور وزیر نفت آغاز شد.

ملکشاهی ادامه داد:میدان مشترک آذر از نظر فشار طبقات، سازندها و وجود گسل های متعدد، جزو سخت ترین و پیچیده ترین میدان های نفتی دنیا به شمار می رود که باعث سخت تر شدن شرایط حفاری در آن می شود.

وی در خصوص گاز رسانی به شهر های مهران نیز گفت: در زمینه گاز ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۴۰ خانوار شهرستان مهران بعد از انقلاب اسلامی به شبکه سراسری گازرسانی متصل گردیده است.

فرماندار مهران تصریح کرد:  ۹۵ درصد روستایی زیر ۴۰ خانوار شهرستان مهران تا کنون از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و پیمان گازی نیز بین پیمانکار گازرسانی به سه روستای کلگ، ماربره و چغا از توابع بخش چوار می باشد نیز از محل بودجه عمرانی شرکت ملی گاز تامین اعتبار گردیده و جهت اعلام عمومی مناقصه انجام یافته است .

ملکشاهی گفت: طرح گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی مهران در سال جاری به اتمام رسیده و گازرسانی به شهرک صنعتی شهرستان مهران تکمیل و آماده افتتاح در دهه فجر امسال میباشد .

وی اظهار کرد: شهرستان مهران با توجه به نگاه ویژه انقلاب اسلامی به مناطق محروم به ویژه شهرستان مهران که مزین به نام هزاران شهید با پوشش ۱۰۰ درصدی شهری و روستایی میباشد آمارهای ارائه شده شامل کلیه روستاها و مناطق شهرستان ایران شامل بخش صالح آباد نیز می باشد.

این مسئول ارشد شهرستان مهران یادآور شد: گاز شهرستان ملکشاهی نیز از طریق خط لوله گاز رسانی شهرستان و از ایستگاه پرفشارcgsگلآن تغذیه می شود در چند سال اخیر ۲۸ نفر از جوانان بومی شهرستان مهران به عنوان نیروی متخصص در اداره گاز شهرستان جذب و هم اکنون نیزعهده‌دار تامین گاز پایدار و خدمات رسانی به کلیه مشترکین و خدمات گیرندگان گاز شهرستان می باشد.

فرماندار مهران بیان داشت:  تعداد کل مشترکین گاز شهرستان مهران هشت هزار و سیصد مشترک که از این میزان ۲۴۰۰ مشترک روستایی و  ۵۹۰۰ مشترک شهری می باشد.

ملکشاهی افزود: جهت گازرسانی به روستاها و شهر مهران بیش از یکصد و شصت هزار متر لوله پلی اتیلن یا  ۱۶۰ کیلومتر و ۸۳ هزار متر خط لوله فلزی یا 83 کیلومتر خط لوله فلزی از مسیر های صعب العبور کوهستانی و دشت و درون شهر و روستایی شهرستان مهران عبور داده‌اند.

وی اضافه کرد: طرح گازرسانی به صنایع به صنایع عمده شامل یک کارخانه گچ ۲۳ کارخانه بزرگ تولید آجرهای ساختمانی و صنعتی گازرسانی به ۸۶ مرغداری گوشتی در این مدت انجام گرفته که این مقدار در پیش از انقلاب صفر بوده است.

انتهای پیام/س