ایلام بیدار00:15 - 1399/11/21
40 سال سازندگی؛

پایانه مرزی مهران نمادی از خدمت و تلاش + تصاویر

شهرستان مرزی مهران با 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از مهمترین دروازه های تردد زائران و مسافران به شمار می رود.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::در زمان جنگ شهرستان مرزی مهران به دلیل قرار گرفتن در کنار کشور عراق از نظر استراتژیک خط مقدم جنگ به شمار می رفت.

پس از جنگ تحمیلی و با ورود شهروندان مهرانی به خانه و کاشانه خود اقدام به ساخت و ساز خانه های خود کردند و تا هنگام حضور حزب بعث در عراق این شهرستان مرزی ارتباط تجاری و مسافری با عراق نداشتند..

همجواری با عراق در سالهای قبل از انقلاب و شیعه بودن استانهای همجوار باعث شد تا مردم و مسئولین پس از فروپاشی حزب بعث نگاهی ویژه به مرز مهران داشته باشند..

وجود امنیت کامل، نزدیکی مشترک های فامیلی و مذهبی نزدیکی شهرستان مهران به شهرهای مذهبی عراق، دست به دست هم داده است تا کلیه زوار ایرانی و عراقی و حتی مسوولان امنیتی و سیاسی دو کشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود انتخاب کنند.

شهر مرزی مهران با بغداد حدود 230 کیلومتر فاصله دارد و به عنوان نزدیکترین شهر مرزی کشور به پایتخت عراق و عتبات عالیات به شمار می رود که امروز به کانون فعالیت های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

این شهر مرزی در زمان قبل از انقلاب اسلامی مراودات رسمی با کشور نداشت اما با فروپاشی رژیم بعث، فرصت جدیدی برای تردد زوار و صدور کالای ایرانی به کشور عراق رقم خورد به نحوی که مرز مهران به دروازه عتبات عالیات مبدل شد.

در کنار تردد زوار فعالیت های صادراتی رسمی نیز رونق گرفت و اکنون سالانه بیش از یک میلیارد دلار انواع کالای غیرنفتی از مسیر پایانه مرزی مهران به کشورز عراق صادر می شود.

مجید سلیمانی مدیر پایانه مرزی مهران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در ابتدا مرز فاقد هرگونه امکانات لازم بود و بیشتر فعالیت های صادراتی به شکل سنتی در خروجی مهران با عراق انجام می شد که این وضعیت نیازمند ساختاری جدید بود.

وی افزود:در سال 83 بازارچه مرزی مهران در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و فعالیت های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت.

مدیر پایانه مرزی مهران ادامه داد: در ابتدای شروع فعالیت مرز رسمی مهران پایانه مرزی مهران در دو بخش تجاری و زوار در دستور کار قرار گرفت که برای ظرفیت 20 هزار زایر در روز فعال شده بود.

سلیمانی گفت: زیرساخت‌های خوبی در مرز مهران از جمله آبرسانی، گیت‌های ورود و خروج، سرویس‌های بهداشتی، حمل و نقل مناسب و غیره ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد از سال 84 که به صورت رسمی تردد در این مرز آغاز شده تا کنون بیش از 27 میلیون نفر از مرز مهران تردد کرده اند.

سلیمانی افزود: در سال 94 جمع تردد های مرز مهران سه میلیون و 400 نفر بوده است که امسال تا کنون به 4 میلیون و 147 میلیون نفر رسیده و نشان از اهمیت این مرز در میان مردم سراسر کشور است.

مدیر پایانه مرزی مهران خاطر نشان کرد: در اربعین امسال تردد روانی در مرز مهران داشتیم به گونه ای که با ایجاد 96 گیت خروجی تمام مدت توقف زائران از پایانه 40 ثانیه بود .

وی اضافه کرد: علاوه بر تردد مسافر ترانزیت کالا نیز با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با کشور عراق انجام می شود به گونه ای که ازابتدای سال جاری بیش از3883دستگاه کامیون حاوی کالای ترانزیتی و صادراتی از مرز مهران به تناژ 2170 هزار تن به کشور عراق تردد داشته که از این تعداد 2568دستگاه کامیون در مزر مهران تخلیه نموده و تعداد 101 دستگاه کامیون به کشور عراق ترانزیت شده است.

مدیر پایانه مرزی مهران بیان کرد: نگاهی به وضعیت آمار فعالیت های تردد زوار از سال 84 تاکنون در مرز رسمی مهران بیانگر این واقعیت است که مرز مهران فرصتی مطلوب برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی منطقه رقم زده است.

وی اظهار داشت : تردد 27 میلیون زوار عتبات عالیات از مرز مهران نیز مصداق بارز اهمیت این مرز از حیث امنیت، نزدیکی به شهرهای عراق و سهولت در ارایه خدمات است.

 

انتهای پیام/س