ایلام بیدار07:55 - 1397/11/18
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(23)؛

رشد توسعه کشاورزی و اشتغال با احداث سد سیکان

این سد از پروژهای مهم دره شهر پس از انقلاب بوده که می تواند سهم مهمی در رشد توسعه کشاورزی و نیز اقتصاد و اشتغال شهرستان دره شهر باشد.

به گزارشايلام بيدار، قطار با شکوه انقلاب کم کم به ایستگاه چهلم نزدیک می شود؛ چهل سالی که علی رغم همه مشکلات از جنگ گرفته تا تحریم نتوانسته در مسیر پیشرفت انقلاب خللی وارد کند.

همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شد با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد که یکی از انها حوزه سدسازی است.

یکی از افتخارات انقلاب پیشرفت و توسعه در عرصه های عمرانی کشور بوده که با تلاش فرزندان این مرز و بوم به دست امده است.

دره شهر روی ریل توسعه

در شهرستان دره شهر نیز این پیشرفتها در تمامی حوزه ها کاملا قابل لمس است بطوریکه میتوان این شهرستان را نمونه بارز پیشرفتهای عمرانی بعد از انقلاب در استان ایلام نامید.

طرحها و پروژهای خوبی در این شهرستان به همت مسئولان بعد از انقلاب اجرایی شده که در سلسله گزارشاتی به معرفی مهمترین انها می پردازیم.

دره شهر در فاصله 130 کبلومتری شهر ایلام به دلیل وجود رودخانه پر خروش سیمره، رود سیکان و سراب بعنوان یکی از پر اب ترین شهرستانهای استان نام برده می شود.

رونق کشاورزی بعنوان زیرساخت اصلی اقتصاد دره شهر و به تبع ان اشتغال مولد ازمواهب این نعمت خدادای است.

یکی از طرحهای مهم برای بهبود وضعیت اب شهرستان اجرای سد سیکان در روستای فرهاد اباد دره شهر است که از ان بعنوان یکی از پروژهای اینده دار استان میتوان از ان نام برد.

روستای فرهاد اباد در3  کیلومتری شهر دره شهر به سمت ایلام واقع شده است که سرچشمه رودخانه پر اب سیکان نیز می باشد.

در این مسیر علاوه بر چندین روستا زمینهای حاصل خیزی نیز وجود داشته که به اقتصاد مردم و شهرستان کمک میکند.

معرفی سد سیکان 

"سید احمد حسینی" رییس امو اب دره شهر در معرفی این سد به خبرنگار سیمره خبر گفت: کلنگ این طرح در سال ۸۹ با هدف کنترل اب چشمه سارهای رود سیکان و تامین درازمدت شرب سه شهرستان دره شهر، ابدانان و بدره به زمین زده شد.

این پروژه در سال ۹۲ به دلیل نبود اعتبار با وقفه ای ۵ ساله مواجه شد که با پیگیری انجام شده و تخصیص اعتبار 37/5 میلیار تومانی کار اجرای ان از اویل سالجاری مجدد از سر گرفته شد.

حجم سالیانه ذخیره مخزن این سد ۳۸/۵۵ میلیون‌متر مکعب بوده که میتواند علاوه بر تامین اب شرب سه شهرستان و دو هزارو ۶۰۰ هکتار اراضی حاصلخیز پایین دست، اب مورد نیاز  محیط زیست و کارخانه جات صنعتی این مسیر را نیز تامین کند.

همچنین اجرای این پروژه میتواند برای ۳ هزار نفر بصورت مستقیم و عیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند، تاکنون ۱۴/۵میلیار تومان اوراق قرضه به این سد تزریق شده که هم اکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دار.د

یکی از مشکلات جابجایی روستای فرهاد اباد در پشت این سد است که در صورت تامین اعتبار مصوب ۲۳ میلیار ت مانی این نوضوع نیز مرتفع می شود.

این سد از پروژهای مهم دره شهر پس از انقلاب بوده که می تواند سهم مهمی در رشد توسعه کشاورزی و نیز اقتصاد و اشتغال شهرستان دره شهر باشد.

 

 

انتهای پیام/س