ایلام بیدار07:17 - 1397/11/21
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(27)؛

خدمات 40 ساله انقلاب در شهرستان دره شهر

شهرستان دره شهر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکنون به توسعه های مهمی در حوزه های گوناگون دست یافته است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با بررسی شهرستان دره شهر که در اوایل دهه چهل شمسی به شهرستان تبدیل شد، وضعیت ارائه خدمات و پیشرفت حوزه های مختلف پس از پیروزی انقلاب با قبل از آن به صورت چشمگیری ارتقا یافته و در برخی حوزه ها نیز با شروع نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه خدمات آغاز شده است.

یکی از خدمات مهم در حوزه اب و فاضلاب شهری و روستایی است تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آب و فاضلاب روستایی هیچگونه خدماتی ارائه نمی گردید و آب شرب به صورت سنتی و خام و بدون هیچگونه رعایت مسائل بهداشتی عرضه می شد.

پس از اتقلاب با خدمات ارائه شده 6700 مشترک آب و فاضلاب روستایی از نعمت آب شرب سالم برخوردار بوده و کلیه روستاها به شبکه آب روستایی متصل هستند. همچنی 215 کیلومتر شبکه توزیع، 114 کیلومتر خط انتقال، 23 مخزن آب، 4 ایستگاه پمپاژ آب و بهسازی 11 مورد چشمه آب صورت گرفته است.

در بخش اب و فاضلاب شهری نیز در حوزه آب و فاضلاب شهری نیز تا قبل از انقلاب 1400 فقره انشعاب و 8 کیلومتر شبکه آب وجود داشته که اکنون علاوه بر افزایش آنها به 8940 انشعاب و 65 کیلومتر شبکه ، کار اجرای 70 درصد شبکه فاضلاب به طول 16 کیلومتر به پایان رسیده است.

در حوزه کشاورزی تا پیش از انقلاب اسلامی تنها 2000 هکتار اراضی آبی، 2 کیلومتر جاده بین مزارع، 1 هکتار باغ انار و 2 باغ مرکبات و تعداد انگشت شماری تراکتور و ادوات کشاورزی وجد داشته است. پس از انقلاب و در چهل سال گذشته علاوه بر افزایش اراضی به 16000 هکتار، 34 مورد مرغداری صنعتی،134 پروانه دامداری صنعتی و نیمه صنعتی، 50 کیلومتر جاده بین مزارع، 4500 هکتار اراضی آبیاری تحت فشار، 20 کیلومتر کانال های آب رسانی، 4 بند انحرافی، اعطای تسهیلات احداث و برقی نمودن ایستگاه های پمپاژ و چاه های آب 115 مورد، ایجاد 5 مجتمع باغبانی، اعطای تسهیلات جهت خرید تراکتور و ادوات کشاورزی 600 مورد و کمباین 7 دستگاه، باغ انار 5 هکتار، مرکبات 80 هکتار، باغ زیتون 100 هکتار، گیاهان دارویی 3 هکتار و گل نرگس 370 هکتار صورت گرفته است.

در حوزه روستایی که از دغدغهای امام راحل نیز بودند با شروع انقلاب و تاسیس نهاد انقلابی بنیاد مسکن عملیات عمرانی در سطح روستاها آغاز گردید و اکنون کلیه روستاها از خدمات اجرای آسفالت، جدول کشی، پیاده رو سازی، شن ریزی و... بهره مند گردیده اند. در حوزه شهری نیز دو شهرداری دره شهر و ماژین به ارائه خدمات پرداخته و در این مدت نیز افزایش فضاهای سبز، احداث و توسعه معابر، احداث و توسعه جدوال و سیل بندها، طرح ایجاد و توسعه تفرجگاه ها و دفع زباله های شهری در برنامه کاری آنها بوده است.

در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری که قبل از انقلاب تنها چند اثر به ثبت ملی رسیده بود و در امر حفاظت از عرصه های تاریخی و مرمت میراث اقدامی صورت نگرفته بود، اکنون پس از گذشت 40 سال 149 اثر تاریخی، طبیعی گردشگری به ثبت ملی رسیده است. علاوه بر حفاظت از حریم عرصه های تاریخی و میراث فرهنگی کارهای لازم جهت تکمیل زیرساخت ها و ثبت جهانی شهرتاریخی سیمره در حال اجرا می باشد.

در این شهرستان تنها موزه باستان شناسی استان وجود دارد. در حوزه فرهنگ و هنر نیز پس از پیروزی انقلاب تا کنون 5 باب کتابخانه شهری و روستایی و 1 واحد مجتمع فرهنگی هنری احداث شده که ۱۷ انجمن با ۱۱۰۰ نفر هنرمند را پوشش می دهد. یکی از مهمترین حوزها بحث اموزش و پرورش است.

در این بخش نیز که تا قبل از انقلاب تعداد3 مدرسه و جود داشته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر احداث و نوسازی 60 مدرسه، 2 آموزشگاه شبانه روزی، 3 سالن ورزشی، 1 زمین چمن مصنوعی، 1 کلینیک درمانی و 4 هنرستان فنی حرفه ای احداث گردیده است. اکنون هوشمندسازی در سطح 25 مدرسه صورت گرفته است.

در حوزه خدمات بهداشتی درمانی قبل از انقلاب اسلامی 2 درمانگاه جهت ویزیت بیماران فعالیت داشته است. اکنون علاوه بر بیمارستان 96 تختخوابی و حضور 10 پزشک متخصص، 5 مرکز جامع سلامت شهری روستایی و 20 خانه بهداشت فعالیت دارند. وجود طرح پزشک خانواده روستایی و بخش های رادیولوژی، سونوگرافی بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) و اورژانس های بین جاد ای و اعزام های هوایی از دیگر خدمات پس از انقلاب می باشند.

در حوزه انرژی نیز پس از اتقلاب 100 درصد جمعیت شهری و بیش از 90 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند در حالیکه پیش از انقلاب برای دریافت نفت نیز مردم ور مذیقه بودند.

در حوزه انرژی برق تا پیش از انقلاب اسلامی 460 مشترک از طریق 3 دیزل ژنراتور تامین برق می شدند و پس از انقلاب ۱۷ هزار مشترک تمامی شهرستان هز نعمت برق بهره مندند در حوزه مخابراتی نیز کلیه فعالیت ها پس از انقلاب بوده و اکنون کلیه شهرها و روستاهای این شهرستان دارای تلفن ثابت و آنتن دهی خطوط تلفن همراه می باشند.

در حوزه راه های ارتباطی نیز قبل از انقلاب راه های ارتباطی اصلی به طول 60 کیلومتر به صورت شوسه و 10 کیلومتر راه روستایی شوسه و 10 دستگاه پل وجود داشته است.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی کلیه راه های اصلی و روستایی آسفالت و و احداث شده است 2 احداث 300 دستگاه پل، آسفالت راه های اصلی وستایی و شهری به طول 600 کیلومتر، تهیه 80 هزار متر مربع اراضی جهت ساخت پروژه مسکن مهر و حفاظت از 250 هکتار اراضی ملی از دیگر خدمات حوزه راهداری و راه و شهرسازی می باشد.

قطعا خدمات نظام‌جمهوری اسلامی در هیچ زمینه ای قابل قیاس با دوره قبل از انقلاب نبوده و نیست.

وظیفه همه مسئولان خدمتگذاری به مردم و نیز بازگویی خدمات نظام جمهوری اسلامی به نسل سوم‌و چهارم انقلاب است.

 

انتهای پیام/س