ایلام بیدار08:15 - 1397/11/18
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(25)؛

جاده ترشابه نماد خدمت رسانی انقلابی در راهسازی/ نهضت سازندگی به مناطق دورست رسید + تصاویر

جاده ترشابه بعنوان مسیر دوم تردد زائرین اربعین یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه راهسازی در استان ایلام است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 مهمترین رویداد سیاسی قرن در منطقه و جهان بود، این رخداد عظیم حاوی دستاوردهای بزرگی برای ملت ایران است که این دستاوردها همچنان در حال رویش و ثمردهی است.

انقلاب اسلامی از زمان شکل گیری تاکنون مایه عمران و آبادانی کشور بوده است. خدمات غیرقابل وصف جمهوری اسلامی ایران برای آحاد ملت قدرشناس انقلابی قابل توجه و در خور شان مردم است.

در ادامه سلسله گزارشات پایگاه خبری ایلام بیدار در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این بار می خواهیم یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان را مورد بررسی  قرار دهیم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شد با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.

به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است.

راهسازی یکی از خدمات ارزنده انقلاب اسلامی در ملکشاهی

در شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام، عمران و آبادانی صورت گرفته پس از انقلاب بی شمار و غیر قابل توصیف است، یکی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی در شهرستان ملکشاهی در حوزه راهسازی است.

قبل از انقلاب اسلامی ، شهرستان ملکشاهی در بن بست ارتباطی دور از ارتباطات بین شهری و استانی واقع شده بود و راههای این شهرستان جاده های خاکی بیش نبودند.
به برکت انقلاب اسلامی و با شروع نهضت سازندگی و عمران و آبادانی در مملکت اسلامی، جاده ها ساخته شدند، توسعه یافتند و آسفالت شدند.
امروز روستا به روستای این منطقه صاحب راه و محور امن مواصلاتی هستند، جاده های ایمن و وسیع به همه روستاها وصل شدند و بن بستی در شهرستان باقی نمانده است.
شهرستان ملکشاهی از تمام جهات جغرافیایی با سایر شهرستانها اتصال جاده ای دارد، محورهای ارتباطی ملکشاهی با ایلام، مهران، دهلران  و سایر نقاط گسترش یافتند.
اکنون محور ملکشاهی به مهران از مسیرهای عمده و استراتژیک در تردد زائرین اربعین به کشور عراق است.
اگر قبل از انقلاب اسلامی، عبور از گردنه ها و رودخانه ها ممکن نبود و به سختی صورت می گرفت ، اکنون جای جای محورهای مواصلاتی به پلهای مستحکم تقویت شده و عبور و مرور مردم به آسانی و در تمام ایام سال حتی در دل شبهای برفی زمستان صورت می گیرد.
پیچهای خطرناک جاده ها به تدریج حذف شدند و همه محورهای ارتباطی شهری و روستایی آسفالت گردیده اند و دارای تابلوهای راهنمایی و رانندگی و علائم هشداردهنده هستند و از ایمنی لازم برخوردار می باشند.
امروزه راههای ارتباطی شهرستان ملکشاهی به مناطق عشایری جهت سهولت در تردد عشایر و جاده های بین مزارع جهت استفاده مناسب از اراضی خ توسعه داده شده است.

به برکت انقلاب اسلامی، راههای روستایی شهرستان به طور کامل آسفالت گردیده و حتی در مواقع بارندگی شدید و در صورت ریزش کوه یا قطعی جاده، بلافاصله راههای ارتباطی بازگشایی می شوند.

جاده ترشابه نماد راهسازی و خدمات رسانی انقلاب اسلامی به مناطق محروم
راه های مواصلاتی یکی از تاثیر گذارترین زیر ساخت های توسعه صنعتی و اقتصادی است و تاثیری که سرعت حمل و نقل می تواند در جابه جایی کالا ها و مسافران داشته باشد، چشمگیر است.
جاده ترشابه که در مسیر ملکشاهی - مهران قرار دارد یکی از جاده های نامتناسب شهرستان و استان بود، این جاده در زمان جنگ برای عبور رزمندگان به جبهه های مهران ساخته شده بود که امروزه به مسیر دوم تردد زائرین اربعین حسینی تبدیل شده است.
با توجه به تردد زياد زائرین حسینی از مرز مهران ، محور ارتباطی ایلام – صالح آباد- مهران با بار ترافیکی سنگین و مسدود شدن این محور روبرو می گردد و این امر باعث می شود زائرین ، مسیر جایگزین ایلام – ملکشاهی – مهران را برای تردد انتخاب کنند.
عبور زائرین از مسیر ارتباطی ملکشاهی در کاهش بار ترافیکی شهرستانهای ایلام ، مهران و به تبع آن کل محورهای مواصلاتی استان موثر مي باشد.
جاده ترشابه راه خروج از بن بست مواصلاتی، محور دوم تردد زوار اربعین، راه ارتباطی کاروانهای راهیان نور شهرستان، جاده ورود به بازارهای تجاری جنوب کشور بویژه استان خوزستان، راه دسترسی به منطقه آزاد تجاری مهران، جاده اتصال به اماکن مذهبی شهرستانهای جنوب، محور اصلی تردد عشایر به مناطق گرمسیری و... محسوب می شود.
از اربعین سال گذشته پروژه مرمت و بهسازی جاده ارتباطی ترشابه آغاز شده و هم اکنون در حال اجرا می باشد.

احداث 100 کیلومتر راه روستایی و 80 کیلومتر راه اصلی بین شهری
"عبادالله بابایی"؛ مسئول راه وشهرسازی شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پروژه مرمت و بهسازی محور ارتباطی ترشابه از آذرماه 95 آغاز و در اربعین امسال به مرحله بهربرداری رسید.
این طرح به طول ۴/۵ کیلومتر و با عرض 11 متر احداث شده است، کلیه پیچ های خطرناک و حادثه ساز حذف شده  و شیب مسیر که قبلا 25 درصد بوده کاهش پیدا  کرده و شیب جاده در مسیر جدید، حداکثر 11 درصد می باشد.
9 دهنه پل در این پروژه احداث  گردیده که بین 11 تا 70 متر عرض پل های احداثی است، وی با اشاره به میزان اعتبار پروژه گفت: جهت اجرای این پروژه عظیم اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی  هزینه گردیده است.
این پروژه شامل ۸۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری، زیر سازی و رو سازی بوده است، بابایی؛ هدف از اجرای این طرح را کوتاه کردن طول مسیر، اصلاح شیب جاده، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، بالابردن سطح ایمنی، تسهیل در تردد زائرین حسینی بعنوان مسیر دوم تردد زائرین اربعین عنوان کرد.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی فاز اول چهار خطه کردن ورودی شهر ارکواز از سمت ایلام به طول ۳ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال با هدف حذف چند نقطه ای حادثه خیر و اصلاح مسیر خبر داد و گفت : امیداوریم با حذف موانع کار پروژه در اسرع وقت به مرحله بهره برداری برسد.

مسئول راه و شهرسازی ملکشاهی در پایان گفت: شهرستان ملکشاهی که قبل از انقلاب اسلامی از هیچگونه راه مواصلاتی استاندارد برخوردار نبوده امروز به برکت انقلاب اسلامی دارای 100 کیلومتر راه روستایی و  80 کیلومتر راه اصلی بین شهری بوده که از استاندرادهای لازم برخوردار هستند و کلیه راههای این شهرستان آسفالت و از زیرساخت مناسب برخوردار می باشند.

 

انتهای پیام/س