ایلام بیدار08:56 - 1397/11/21
قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(35)؛

فرماندار: بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در مهران هزینه شده است

فرماندار مهران گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اول انقلاب تاکنون در شهرستان مهران هزینه شده است.

"نظام ملکشاهی"، فرماندار مهران در گفت و گو با خبرنگارایلام بیدار با تشریح دستاوردهای انقلاب در شهرستان مهران گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اول انقلاب تاکنون در شهرستان مهران به ویژه در زمینه بازسازی کلیه منازل مسکونی ،تجاری ، رفاهی، خدماتی، درمانی، آموزشی و همچنین زیرساخت‌های به کلی تخریب شده شهرستان مهران هزینه شده است.

 وی افزود: شهرستان مهران دارای دو شهر مهران و صالح آباد با داشتن ۲۳ روستا و مکان از شمال به شهرستان ایلام از جنوب به شهرستان دهلران از شرق به شهرستان ملکشاهی و از غرب به کشور عراق ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

 

وی اضافه کرد : مهمترین پروژه هایی که طی چهل ساله انقلاب در شهرستان مهران سرمایه گذاری شده اند می توان به سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز اشاره کرد .

ملکشاهی ادامه داد: در بخش نفت و گاز با اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد یورو مال معادل ۸ هزار میلیارد تومان از اول انقلاب تا کنون در شهرستان مهران سرمایه گذاری شده و مهمترین بخش سرمایه‌گذاری در شهرستان مهران به شمار می رود .

فرماندار مهران ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز با توجه به اینکه شهرستان مهران از نظر دامداری و کشاورزی از قطب‌های مهم استان ایلام به شمار می رود سرمایه‌گذاری مناسبی شده و اجرای طرح سامانه گرمسیری با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان نیز از دیگر پروژه هایی است که تا قبل از انقلاب اسلامی در شهرستان مهران می‌توان گفت اهمیتی به آنها داده نمی شد.

وی گفت : در قبل از انقلاب اسلامی تنها دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مهران به زیر کشت می رفت اما بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران این میزان اراضی با احتساب سامانه گرمسیری به ۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است و این نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به کشاورزی در این منطقه حاصلخیز بوده است.

 ملکشاهی خاطرنشان کرد : همچنین در زمینه جنگل کاری و نهال کاری تا پیش از انقلاب اسلامی ایران تنها ۲۵ هکتار از اراضی شهرستان دارای نهالکاری و جنگلکاری بود اما این میزان اکنون و بعد از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران به ۲۵ هزار هکتار افزایش داشته است

 وی گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حدود یک بند هدایتی آب کشاورزی در شهرستان مرزی مهران وجود داشت اما هم اکنون به چهار بند هدایتی و سد تبدیل شده که ۸۵ میلیون مترمکعب آب را به زمینهای کشاورزی هدایت میکند.

وی اضافه کرد : در مقایسه قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی در زمینه برق دار شدن این شهرستان مهران،  روستاها و خود شهرمهران از نعمت برق مناسب برخوردار نبودند به گونه ای که تنها ۵۰ کیلومتر شبکه برق در شهرستان وجود داشت.

 

 فرماندار مهران تصریح کرد : اما در بعد از انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی و پس از بازسازی هم اکنون ۷۵۰ کیلومتر شبکه برق روستایی و شهری وجود دارد و روستاهای شهر مهران اکنون به صورت ۱۰۰ درصدی از نعمت برق برخوردار هستند.

 ملکشاهی ادامه داد: همچنین از نظر بهداشت و درمان  شهرستان مهران در زمان طاغوت تنها یک درمانگاه داشت و بیماران در این شهرستان باید درد و رنج های بسیار فراوانی تحمل می کردند.

 وی گفت: اما با پیروزی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون تعداد یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی ۶ درمانگاه و ۱۰ خانه بهداشت در این شهرستان فعالیت می کنند در زمان طاغوت به علت نبود پزشک ایرانی از پزشکان پاکستانی استفاده میکردم به صورتی که در شهرستان مهران 3 پزشک پاکستانی و 6 پرستار و کادر درمانی حضور داشتند اما اکنون ۱۴۶ پزشک و پرستار و کادر درمانی ایرانی در حال خدمات رسانی به هموطنان مان در شهرستان مهران هستند

 فرماندار مهران همچنین گفت از نظر تامین آب شرب به روستاها و شهرهای مهران در قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از روستاهای ما فاقد آب شرب مناسب بودند اما اکنون آب شرب برای تمام روستاهای مهران تامین شده است و ۱۳ روستا با ۱۱۲ کیلومتر شبکه آبرسانی از آب شرب مناسب و بهداشتی برخوردار هستند.

 

 ملکشاهی خاطرنشان کرد : آب شرب شهری مهران نیز پس از انقلاب اسلامی ایران به گسترش و توسعه پیدا کرد به گونه ای که در زمان طاغوت تنهاده کیلومتر شبکه آب شهری وجود داشت اما اکنون ۲۰۰ کیلومتر آب شرب شهری در شهرستان مهران وجود دارد و هموطنانمان از آب شرب مناسب و بهداشتی برخوردار هستند.

 ملکشاهی همچنین از مقایسه آموزش عالی در مدارس و دانشگاه های شهرستان مهران نسبت به قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در قبل از انقلاب اسلامی آموزش عالی در شهرستان مهران صفر درصد بود اما اکنون ۳ دانشگاه با ۲۸۰۰ دانشجو در این شهرستان در حال تحصیل علم و دانش هستند.

 

 وی گفت از نظر تحصیل در مدارس شهرستان مهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها شش مدرسه وجود داشت اما اکنون ۴۶ باب مدرسه وجود دارد.

 فرماندار مهران گفت : در شهرستان مهران در قبل از انقلاب اسلامی به علت اینکه مسئولان توجهی به سلامت و ورزش جوانان و مردم نداشتند تنها دو اماکن ورزشی در این شهرستان وجود داشته اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد به ۲۳ اماکن ورزشی تبدیل شده است.

وی افق آینده شهر مرزی مهران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با سرمایه گذاری هایی که در این شهرستان شده سالیانه حدود ۲ میلیارد دلار و روزانه ۱۵۰ دستگاه محموله صادراتی از این مرز تردد میکنند که با رایزنی های صورت گرفته با استاندار واسط عراق مرز چنگوله نیز در دست پیگیری و راه اندازی می باشیم.

به گفته فرماندار مهران نزدیک به 4 میلیون نفر  طی اربعین امسال از مرز مهران تردد کردند که در دوران طاغوت به صورت رسمی پایانه ای در این مرز نداشتیم اما به لطف ائمه اطهار طی چند سال گذشته شاهد تردد میلیونی زائران از مرز مهران هستیم.

 

وی اظهار امیدواری کرد مرز مهران به همت مردم و با کمک مسئولین و نمایندگان از منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده و روند اقتصادی مردم روز به روز بهتر شود.

 

انتهای پیام/س