ایلام بیدار08:02 - 1397/10/19
روایت دو رزمنده از عملیات ضربت ذوالفقار؛

وقتی "میمک" از چنگال کماندوهای بعثی پس گرفته شد/ نیروهای مردمی "سیف سعد" را پس گرفتند

نیروهای مردمی به صورت خودجوش برای بازپس گیری آب و خاکشان از جان و مالشان مایه گذاشتند و توانستند این منطقه بسیار حساس و استراتژیک باز پس بگیرند.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار::به پای صحبت دو تن از رزمندگانی می نشینیم که در جوانی با شرکت در عملیات فتح میک توانستند با دست خالی اما با ایمان و اراده قویشان در کنار سایر همرزمان خود و ایل حزل کاری بزرگ را انجام دهند و دشمن را از میهن اسلامیمان عقب برانند.

رزمنده دفاع مقدس با همان صفا و صمیمت دوران جنگ با استقبال از خبرنگار ما خود را اینگونه معرفی میکنند: صفر هماوری هستم در دوران جوانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان چریک در ژاندارمری برای دفاع از میهنم حضور داشتم.

وی میگوید: در دوران ابتدای جنگ به همت آیت الله حیدری نیروهای مردمی شکل گرفت و به عنوان یکی از مهمترین نیروهایی که می توانست در دفاع مقدس به کمک سایر نیروها بیاید نقش موثری در دفاع مقدس ایفا کرد.

این رزمنده دفاع مقدس میگوید: ارتفاعات میمک به دلیل استراتژیک بودن آن در تصرف دشمن بعث در آمده بود و با استقرار دیده بان در مرتفع ترین نقاط آن تسلط خوبی بر منطقه داشت که همین امر باعث شده بود تا نیروها رزمنده ما با مشکل مواجه شوند

هماوری افزود: نیروهای مردمی که بسیاری از آنان نیز در منطقه میمک زندگی می کردند و به این منطقه نیز آشنا بودند تصمیم گرفتند این منطقه را از چنگال بعثیون خارج کنند.

وی اظهار کرد : در آن شرایط سخت که دشمن از حمایت سایر کشورهای منطقه برخوردار بود و اسلحه دراختیار مردم فقط ام یک و برنو در دسترس بود که کار را سخت کرده بود اما ایمان مردم و سخت کوشی آنان برای بازپس گیری ارتفاعات میمک ستودنی بود.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان خاطراتش می گوید در آن عملیات بزرگ به همراه یک ستوان ژاندارمری و یک دیده بان در زیر تپه ها سوراخی را ایجاد کرده بودیم که تحرکات دشمن را زیر نظر بگیریم.

هماوری خاطر نشان کرد: زمانی که مردم خودجوش قصد داشتند تا میمک را از چنگال دشمن خارج کنند ما از این طریق تحرکات دشمن را زیر نظر داشتیم و کوچکترین تحرک دشمن را پاسخ می دادیم.

وی گفت: توپخانه ها در امیرآباد بود و دیده بان ما از جایی که بودیم گزارش می داد و بر سر دشمن آتش می گشود.

مصطفی محتشمی یگانه یکی دیگر از رزمنده هایی است که در دفاع مقدس و عملیات میمک حضور داشته او فتح میمک را یک جنگ کماندویی بین نیروهای مسلح عراق و مردم بدون سلاح ما می داند.

این رزمنده دفاع مقدس می گوید:نیروهای مردمی به صورت خودجوش برای بازپس گیری آب و خاکشان از جان و مالشان مایه گذاشتند و توانستند این منطقه بسیار حساس و استراتژیک باز پس بگیرند.

وی ادامه داد: در ابتدای جنگ طرح بسیج مردمی توسط ایت الله حیدری شکل گرفت و به مردم منطقه یادآوری کرد که اگر میمگ آزاد شود مرتع و زندگیتان باز می گردد مردم منطقه نیز با اینکه دست خالی و آموزش ندیده‌ اما نیرویکماندوی دشمنرا منهدم کردند.

این رزنده دفاع مقدس درباره همرزمانش می گوید: اولین شهید ما عباس جوزی بود که برای کمین یا شناسایی میرفتیم تا افراد نفوذی از طرف عراق را شناسایی کنیم.

وی درباره اهمیت میمک میگوید : اهمیت این منطقه به حدی بود که حتی گروه هایی از منافقین از منطقه میمک وارد می شدند و در پشت سر آنها ارتش عراق با تجهیزات کامل می امدند.

محتشمی ادامه می دهد: میمک بلندترین نقاط از ایران است که اهمیت امنیتی برای عراق داشت که به تصرف عراق درامد در مرتفع ترین نقطه این منطقه چندین دیده بان وجود داشت و از چند کیلومتری به خاطر وجود دیده بان ها در منطقه میمک، نمیشد خودرو رزمندگان اسلام حرکت کنند چون با توپخانه هر تحرکی را میزنند.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: برای همین نیروهای ما مجبور بودند تا ماربره ماشین بیاورند و از آنجا نیرو خالی کنند و با پای پیاده وارد منطقه میمک شوندو حدااقل 5 نفر از افراد بومی ما چون راه های نفوذی را بلد بودند نیروهای نظامی را همراهی میکردند.

وی تصریح کرد: عراق که چند روز پیش از شروع رسمی جنگ این منطقه را تصرف کرده بود نامسیف سعدیعنی شمشیر سعد و شمشیر پیروزی را بر این منطقه نهاده و آن را بخشی لاینفک از کشور عراق قلمداد میکرد.وقتی سیف سعد از چنگال کماندوهای بعثی پس گرفته شد

محتشمی به تلاش هوانیروز برای عقب راندن دشمن از این منطقه نیز اشاره میکند و میگوید : بالگردهای هوانیروز شهید شیرودی و شهید کشوری تانک‌ها و مواضع دشمن، را هدف قرار دادند و تاثیر گذار در عقب راندن دشمن بود .

عملیات ضربت ذوالفقار توسط بسیج عشایر مردمی ، سپاه و ارتش در تاریخ 19 دیماه 59 و با استعداد کلی ۸ گردان ؛ متشکل از چهار گردان ارتش و چهار گردان از سپاه طراحی شد که با رمز یا الله از دو محور عملیات خود را آغاز کردند. در محور شمالی از تنگه‌ی بینا و در محور جنوبی از سَرنی به‌منظور آزادسازی ارتفاعات میمک وارد عمل شدند و پس از چند روز نبرد توانستند قله‌های اصلی آن را آزاد سازند .

 

انتهای پیام/س