ایلام بیدار07:24 - 1397/10/03
سانا خبر داد

تصویب قطعنامه‌‌ حق حاکمیت سوریه بر منابع طبیعی جولان اشغالی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در حمایت از حاکمیت سوریه بر منابع طبیعی جولان اشغالی تصویب کرد.

به گزارشايلام بيدار، مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکشنبه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را در زمینه به رسمیت شناختن حق حاکمیت دائمی سوریه بر منابع طبیعی بلندی‌های جولان اشغالی تصویب کرد.

 وبگاه شبکه خبری «پرس. تی. وی» به نقل از خبرگزاری «سانا» گزارش کرد که این قطعنامه براساس توصیه‌های کمیته دوم سازمان ملل - کمیته اقتصادی و مالی - با 159 نفع رای موافق ، هفت رای مخالف و 13 رای ممتنع در جلسه یکشنبه مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

بر اساس این گزارش، این قطعنامه حقوق غیر قابل انکار سوری‌ها بر جولان اشغالی و حاکمیت بر منابع طبیعی خود از جمله زمین، آب و انرژی را مجددا تایید کرد. در این قطعنامه همچنین خواسته شده که  صهیونیست‌ها استفاده، تخریب، از بین بردن و به خطر انداختن منابع طبیعی در این قلمروی مهم راهبردی را متوقف سازند.  

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین روز یکشنبه از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا در جلسه بعدی در مورد اجرای این قطعنامه از جمله مسائل مربوط به تاثیرات روز افزون بهره برداری، آسیب رساندن و تخریب منابع طبیعی در منطقه توسط نیروهای صهیونیست گزارشی ارائه کند.

علاوه بر این، هیئت نمایندگی سوریه در سازمان ملل متحد از گوترش درخواست کرد تا برخی اقدام‌های خطرناک تل‌ آویو در بلندی‌های جولان اشغالی که «نقض قوانین بین المللی» است را محکوم و متوقف سازد.


جولان اشغالی

رژیم صهیونیستی در جنگ ۶ روزه سال 1967 با کشورهای عرب منطقه، بخش اعظم بلندی‌های جولان سوریه را به تصرف خود درآورد و در سال 1981  اعلام کرد که این بلندی‌ها را به فلسطین اشغالی ضمیمه کرده است.این منطقه در جنوب غرب سوریه با مساحتی حدود 1800 کیلومتر مربع واقع است و بخش اعظم استان «قنیطره» سوریه را تشکیل می‌دهد. مرتفعترین نقطه این منطقه 2800 متر ارتفاع دارد.

جولان اشغالی به دلایلی همچون برخورداری از منابع غنی آب شیرین، فاصله اندک تا دمشق (70 کیلومتر)، واقع شدن در محل تلاقی سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اردن و مشرف بودن به مناطق اطراف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام/ش