ایلام بیدار08:19 - 1397/09/14
گزارشی از گلایه والدین؛

خوراکی های غیرمجاز در بوفه مدارس ایوان/ وقتی سلامت دانش آموزان به مخاطره می افتد

مسئولان سلامت دانش آموزان را جدی بگیرند و از عرضه حوراکی های غیر مجاز در مدارس جلوگیری نمایند.

به گزارشايلام بيدار، سال هاست که عرضه برخی خوراکی ها از جمله پفک، چیپس و کالباس برای عرضه در این مکان ممنوع اعلام و دستورالعمل هایی نیز از سوی آموزش و پرورش در این زمینه ابلاغ می شود، اما شاید کمتر مدرسه ای را بتوان یافت که بوفه آن، حداقل یکی از خوراکی های مضر و فاقد ارزش غذایی را عرضه نکند.

با توجه به اینکه فرزندان نیمی از روز را در مدرسه می گذرانند و بخشی از خوراک آنها در این زمان تامین می شود رسیدگی به نوع خوراک آنها چه از جانب والدین و چه مسئولان مدارس بسیار اهمیت دارد.

دانش آموز یکی از مدارس ایوان با اشاره به اینکه در بوفه مدرسه انواع چیپس، پفک و لواشک،فلافل  به فروش می رسد می گوید: علاوه بر اینها غذاهایی مثل فلافل .... در بوفه مدرسه به فروش می رسد که خیلی بهداشتی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد:می افزاید: در مدرسه مدیر ، معلم از تغذیه سالم صحبت می کنند و تذکربه استفاده از خوراکی های مفید می دهند در حالیکه در بوفه مدرسه این خوراکی ها فروخته می شود.

مادر یکی از دانش آموزان نیز با ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید: با وجود تاکید مسئولان آموزش وپرورش بر تغذیه سالم و جلساتی که ابتدای هرسال تحصیلی برای دانش آموزان وحتی والدین برگزار و بر این مسئله تاکید می شود اما هر بار که به مدرسه مراجعه می کنم مشاهده می کنم که در بوفه مدرسه خوراکی هایی که ممنوعیت عرضه در مدارس را دارند به فروش می رسد والبته دانش آموزان هم استقبال زیادی از آنها می کنند.

وی  با بیان اینکه بارها به معاون ومربی سلامت مدرسه این مسئله را متذکر شده می افزاید: ظاهرا نظارت درستی در این زمینه وجود ندارد چرا که اگر رسیدگی کافی ولازم انجام شود نباید در بوفه ها این مواد وارد وبه فروش برسد. اما ظاهرا منفعت مالی که در این زمینه برای مدرسه و سرایدار وجود دارد باعث شده چشم به روی مسئله مهم سلامت دانش آموزان بسته شود.

یک کارشناس کارشناس تغذیه  با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در این زمینه می گوید: ابتدا مسئولان در مدارس، دانش آموزان و والدین آنها باید بدانند چرا نباید بعضی خوراکی ها خورده شود.

قدسی با اشاره به افزایش وزن دانش آموزان که امروزه زیاد دیده می شود می گوید: بچه ها در سن رشد هستند وبه ریز مغذی ها احتیاج دارند که آنها را می توان با لقمه های خانگی و سالم ومیوه ها تامین و از فست فود ها که بیشترین عامل اضافه وزن هستند دور کرد.

وی  با اشاره به اینکه این نوع غذاها در جامعه عرضه می شود می افزاید: ما منکر این نیستیم که این مواد غذایی هیچ ارزش غذایی ندارند اما مهم این است که این نوع خوراکی در محیط آموزشی عرضه نشود به همین دلیل توزیع آن در مدارس ممنوعیت دارد.

وی بیان می کند: در همه بچه ها بسته به نوع سن باید روزانه 300تا500 کالری در میان وعده های آنها تامین شود که بخشی از آن در مدرسه انجام می گیرد پس باید از موادی استفاده شود که ریزمغذی داشته باشند. درموادی مانند پفک،چیپس و.. کالری وجود دارد اما ریز مغذی وجود ندارد.

این کارشناس سلامت وتندرستی اظهار می کند: بحث تغذیه سالم نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز جای کار دارد و فرهنگ سازی در هر کاری زمان بر است.

وی  می گوید: خرما، انواع مغزها ، کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، ماست، پنیر پاستوریزه و استرلیزه ، میوه سالم، انواع میوه خشک، شیر، دوغ بدون گاز، آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس دار و بدون کرم بهترین موادغذایی سالم هستند که می توان از آنها در بوفه های مدارس استفاده کرد.

در پایان نگارنده این موضوع را متذکر می شود که مسئولان سلامت دانش آموزان را جدی بگیرند و از عرضه حوراکی های غیر مجاز در مدارس جلوگیری نمایند.

جویزر

انتهای پیام/س