ایلام بیدار07:32 - 1397/07/24
رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام:

تصویب FATF بهانه را از آمريکا نمی گیرد/ دولت باید بدنبال اصلاح مشکلات اقتصادی باشد

رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام گفت: دولت چشم خود بر همه ريسک‌هاي امنيتي و اقتصادي FATF بسته و تنها براي حفظ توافق نيم بندي که با اروپا کرده بسرعت به دنبال تکميل برنامه اقدام در ايران است.

به گزارشايلام بيدار، "یوسف امیدی"، رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام، در خصوص تصویب لایحه  fatf و ارسال آن به شورای نگهبان، ضمن تشریح این لایحه در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، اظهار داشت: دولت تدبير و اميد که اصلاح طلبان آنرا رحم اجاره‌اي خود مي دانند ، در راستاي عمل به ايده مذاکره با کدخدا، رفع بهانه‌ها و نگراني‌هاي آمريکا را يکي از ماموريت‌هاي خود تعريف کرده است، بر اين قرار شد تا با برجام، بهانه هسته‌اي از واشنگتن گرفته شود و اکنون قرار است باCTF  بهانه‌ي عدم حمايت از پولشويي و حمايت ايران از تروريسم، مرتفع شود.

پيوستن به سازمان‌هاي مافيايي چون FATF هيچ‌گاه بهانه را از آمريکا نخواهد گرفت

وی با بیان اینکه رفع اين بهانه‌ها، خود به بهانه‌اي براي دولت تبديل شده است تا کارهاي اقتصادي را تعطيل نمايد، افزود: دولت می گوید براي رفع مشکلات اقتصادي ابتدا بايد اين مسائل را حل کرد با اين روند بايد پرسيد بهانه بعدي غرب چيست و دولت تا کجا مي خواهد بهانه‌هاي بني اسرائيلي آمريکا را مرتفع کند ؟ جهان در حال تغيير است، و اين شايد مهم‌ترين واقعيتي است که حسن روحاني طي سال‌ها حضور خود در مرکز بررسي‌هاي استراتژيک از آن به‌کلي غفلت داشته است.

امیدی تصریح کرد: 5 سال گذشته نشان مي‌دهد محمدجواد ظريف هم هنوز تحت تاثير دوره تحصيلش در آمريکاست کنار هم قرار گرفتن چنين مجموعه‌اي از اشتباهات راهبردي، منجر به استفاده از لفظ کدخدا براي توصيف آمريکا در قرن 21 و در نهايت تولد برجام شد. ظريف با همين ديدگاه، در جلسه اخير مجلس پيرامون لايحه مقابله با تامين مالي تروريسم مي‌گويد: ما با برجام توانستيم يک رشته بهانه‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي را از آنها بگيريم لوايح فعلي، بهانه‌هاي بعدي را از آمريکا مي‌گيرد! اينکه با وجود خروج آمريکا از برجام، ما هنوز هم به فکر تامين خواسته‌ها و رفع بهانه‌هاي آن باشيم، حتما از اقبال بلند آمريکايي‌هاست.

رئیس دفتر نظارت استان ایلام، اضافه کرد: واقعيت اين است که دنياي امروز با آنچه در ذهن محمدجواد ظريف و حسن روحاني مي‌گذرد، بسيار تفاوت دارد دولت آمريکا حتي اگر مجددا به دست دموکرات‌هاي که مورد علاقه آقايان ظريف و روحاني بيفتد، هم ديگر کدخداي دنيا نيست و نخواهد بود. اما وزير خارجه ما اينجا براي ترساندن نمايندگان ملت از قدرت موهوم آمريکا مي‌گويد: نه بنده و نه آقاي رئيس‌جمهور نمي‌توانيم تضمين بدهيم با پيوستن به لايحه مقابله با تامين مالي تروريسم مشکلات ما حل خواهد شد، اما مي‌توانيم تضمين بدهيم با نپيوستن به اين لايحه، آمريکا بهانه مهمي را براي افزايش مشکلات ما پيدا خواهد کرد! آقاي ظريف در حالي در دنياي آمريکايي خود، تنها به فکر گرفتن بهانه‌ها از دست کدخداست که جهان در ساحت واقعي خود، هر روز از ساخت تک‌قطبي بيشتر فاصله مي‌گيرد.

امیدی خاطرنشان کرد: اخيراٌ وزارت خزانه‌داري آمريکا در توصيه‌نامه خود، ايران را به پولشويي و تأمين مالي تروريسم متهم کرده است اين در حالي است که هنوز جوهر امضاي نمايندگان پاي لايحه CFT خشک نشده است. همان‌طور که منتقدان نيز پيش از اين به درستي ‌اشاره کرده بودند، پيوستن به سازمان‌هاي مافيايي از جمله FATF و اجراي دستورات آن، هيچ‌گاه بهانه را از آمريکا نخواهد گرفت.

ماجرای اجرائی کردن مخفیانه و محرمانه توصیه های fatf  درکشور

رئیس دفتر نظارت استان با اشاره به چگونگی مطرح شدن این لایحه بیان داشت: ماجرای CFT ، از خرداد 1395 آغاز شد زماني که علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد وقت به صورت مخفيانه و بدون اطلاع مجلس و ديگر ارکان نظام، از طرف دولت تدبير و اميد، تعهد کرد که 41 توصيه گروه ويژه اقدام مالي را اجرايي نمايد، عمل به توصيه‌هاي FATF هم محرمانه و مخفيانه انجام گرفت، مواردي از قبيل ارائه اطلاعات صرافي‌ها در همين راستا انجام شد . به جز چهار مورد ، به همه توصيه‌هاي تحميلي اين نهاد عمل شد . آن چهار مورد به مجلس آمد و در نهايت سه تاي آنها به تصويب رسيد و مورد چهارم ، يعني لايحهCFT ، يا به عبارتي لايحه مقابله با منابع مالي تروريسم، محل بحث شد سؤالي که پيش مي آيد اين است که چرا مجلس شوراي اسلامي، در مقابل اجراي بدون اطلاع توصيه‌هاي FATF از طرف دولت، هيچ اقدامي صورت نداد؟ چرا نهادهاي نظارتي مسؤلين اجراي مخفيانه‌ي توصيه‌ها FATF را مورد بازخواست قرار نمي دهند.

امیدی در ادامه تشریح کرد: توصيه‌هاي FATF به اسب تروا شباهت دارد آمريکا و غرب، با وجود تمام توطئه‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و تحريم‌هاي فلج کننده اقتصادي که با هدف براندازي عليه نظام اسلامي اجرا کردند، به هدف شوم خود نرسيدند تهديدهاي نظامي و ادعاي روي ميز بودن طرح حمله نظامي نيز تغييري در مسير حرکت انقلاب اسلامي بوجود نياورد بنابراين مي خواهند از تجربه‌ي خود در بازرسي‌هاي عراق زمان صدام و ليبي زمان قذافي استفاده ببرند و پس از کسب اطلاعات اقتصادي لازم، از طريق واحد اطلاعات مالي ايران (FIU) وزارت اقتصاد و دارايي و اطمينان از تأثير حملات، طرح حمله نظامي را اجرا نمايند.

تنها تدبیر دولت به حاشیه کشاندن مشکلات کشوراست

وی اظهار داشت: ظاهرا دولت قصد اصلاح مشکلات اقتصادي را ندارد و تنها تدبير خود را به حاشيه کشاندن مشکلات اصلي کشور و وقت گذراني مي دانند، تا دوره‌ي رياست جمهوري تمام شود و پاسخگو نباشند.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان ایلام گفت: پيش‌بيني مي شود که در صورت مخالفت شوراي نگهبان و يا محمع تشخیص مصلحت نظام، با اين معاهده‌ي استعماري، دولت داد بزند که نمي گذارند کار کنيم و خواهند گفت که مي خواستيم موانع خارجي براي مبادلات مالي از سر راه برداريم، ولي نگذاشتند.

امتياز نقد خواهيم داد، اما به طور نسيه هم چیزی نصیب کشور نمی شود

امیدی بیان کرد: نمايندگان مخالف تصويب CFT در مجلس هنگام تصويب CFT ، ضمن يادآوري وعده‌‌هاي چند سال قبل مقامات دولتي، مبني بر حل مشکلات کشور با تصويب برجام، خواستار تضمين کتبي آقاي روحاني در قبال وعده حل مشکلات بانکي با تصويب CFT شدند در همين راستا، سيدحسين نقوي‌حسيني، نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با تصويب لايحه CFT گفت : آقاي رئيس‌جمهور دستخطي بنويسد و بگويد اگر ما عضو اين کنوانسيون شديم و مشکلات حل نشد، بنده را استيضاح کنيد. آنها مي گويند که اگر آقاي رئيس جمهور اين تعهد را به ما بدهد، آنگاه بدون چون و چرا راي خواهيم داد، اما آقاي ظريف مي گويد : نه بنده و نه آقاي رئيس‌جمهور نمي‌توانيم تضمين بدهيم که با پيوستن به لايحه مقابله با تامين مالي تروريسم، مشکلات ما حل خواهد شد، اما مي‌توانيم تضمين بدهيم که در صورت نپيوستن به اين معاهده آمريکا بهانه مهمي را براي افزايش مشکلات ما پيدا خواهد کرد.

امیدی در ادامه بیان کرد: از عجايب روزگار ما است که نمايندگان‌مان طرحي را تصويب مي‌کنند که دولتمردان اطميناني به راهگشايي آن ندارند و در مقابل ايراداتي که به آن وارد است، جز فرافکني، پاسخي ندارند و ضمانت هم نمي دهند، آقاي ظريف سعي کرده تا اشتباه برجام را تکرار نکند وعده غيرقابل دستيابي به مردم ندهد و به اين خاطر، آب پاکي را روي دست کشور ريخته و مي‌گويد، امتياز نقد خواهيم داد، اما اينکه حتي به طور نسيه چيزي به دست بياوريم، روشن نيست.

وی بااشاره به تصویب برجام و نافرجامی آن گفت: وقتي برجام که تضمين شده به امضاي کري بود، نتيجه‌اي تحقيقا صفر و بدتر از آن به بار آورد، تکليف CFT که تضميني نيز پشت آن نيست، کاملا مشخص است.

رهبری صريحا مخالفت خود را با پيوستن به FATF ابراز کردند

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان ایلام، با اشاره به نظر رهبری در این خصوص اضافه کرد: درباره اينگونه لوايح، رهبري نظر خود را به صراحت اعلام کرده است آنجا که مي فرمايد : همانگونه که درباره برخي کنوانسيون‌هاي بين‌المللي اخيراً مطرح شده در مجلس، گفتيم؛ مجلس شوراي اسلامي که رشيد و بالغ و عاقل است، بايد مستقلاً در موضوعاتي مثل مبارزه با تروريسم يا مبارزه با پولشويي قانونگذاري کند. البته ممکن است برخي مفاد معاهدات بين‌المللي خوب باشد، اما هيچ ضرورتي ندارد با استناد به اين مفاد به کنوانسيون‌هايي بپيونديم که از عمق اهداف آنها آگاه نيستيم يا مي‌دانيم مشکلاتي دارند، ايشان معاهدات و کنوانسيون‌‌هاي بين‌المللي را  پخت‌وپز شده در اتاق‌هاي فکر قدرت‌هاي بزرگ براي تأمين منافع و مصالح آنها توصيف کردند، در واقع رهبر انقلاب مخالفتي با بررسي اين لوايح در مجلس ندارند، اما هرگز موافقت خود را با تصويب آنها اعلام نکردند و مهم‌‌‌‌‌‌تر اينکه صريحا مخالفت خود را با پيوستن به FATF ابراز کردند.

  امیدی تصریح کرد: مجلس بخوبي مي داند که شوراي نگهبان مجمع تشخيص مصلحت نظام، به احتمال زياد با تصويب CFT مخالف هستند، اما با اقدام خود هزينه‌ برگزاري جلسات بررسي و زمان گذاشتن را به اين 2 نهاد تحميل کرده و مهم‌‌‌‌‌‌تر اينکه مخالفت احتمالي اين نهادها سرپوشي مي‌شود براي نمايندگان موافق تا ناکارآمدي دولت و بي‌تدبيري مجلس را زير آن پنهان کنند، بايد منتظر عمليات رواني همچون زمان تصويب برجام باشيم، تا CFT هم همچون برجام، به عنوان باغ سيب و گلابي به مردم معرفي شود و اگر شوراي نگهبان يا مجمع تشخيص مصلحت نظام از سر دلسوزي براي منافع کشور، اين مصوبه مجلس را رد کردند، چنان القا شود که باغ اميد را آتش زده‌اند ! فاجعه‌بار‌‌‌‌‌‌تر اينکه بعد از مخالفت با آن، ايجاد هر مشکلي از سر ناتواني و انفعال مديران، به پاي رد CFT توسط اين نهادها نوشته مي شود.

رئیس دفتر نظارت استان یادآور شد: در واقع بسته شدن پرونده CFT براي دولتمردان و نمايندگان حامي‌شان در مجلس، به دولت قبلي تبديل خواهد شد که هر ضعفي را به پاي خلأ آن بنويسند.

امیدی در بخشی دیگر از سخنان خود چنین اظهار داشت: آزاردهنده‌ترين نکته درباره تصويب کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم در مجلس و توجيهات دولت در اين باره، اين است که در اجراي قولي که به يک طرف خارجي داده شده، عمدا حرف‌هاي عجيب و غريب به مردم تحويل داده مي‌شود اکنون اين مساله‌ي پنهاني نيست و محمدجواد ظريف هم آن را تاييد کرد که راز اصلي اصرار دولت بر کامل شدن برنامه اقدام FATF ، فشار اروپاست دولت مي گويد که اگر اجراي استانداردهاي FATF در ايران کامل نشود، توافق نصفه و نيمه فعلي با اروپا درباره ايجاد يک مکانيسم تعامل اقتصادي با ايران اجرا نخواهد شد.

وی افزود: در واقع دولت چشم خود بر همه ريسک‌هاي امنيتي و اقتصادي FATF بسته و تنها براي حفظ توافق نيم بندي که با اروپا کرده (و هيچ کس لااقل در داخل نمي‌داند چيست و بناست چه معجزه‌اي کند) بسرعت به دنبال تکميل برنامه اقدام در ايران است، در اين حالت ساده‌ترين سوالي که بايد  پرسيد اين است که آيا چيزي که به دست مي‌آورد، ارزش هزينه‌اي که مي‌پردازد را دارد يا نه ؟ آيا بهتر نبود آقايان که خود را علامه دهر و مذاکره‌کنندگاني چيره‌دست مي دانند، برگ FATF را در دست نگه مي‌داشتند، تا حداقل پس از مطمئن شدن از کارآمدي مکانيسم پيشنهادي اروپا، به آن ملحق می شدند ؟ .

وی در پایان اضافه کرد: براي اينکه ايران از ليست سياه خارج شود ، بايد همه 35 عضو شوراي عمومي FATF اجماعا به بازگشت ايران به ليست سياه راي بدهند و تنها اگر يک عضو با اين کار مخالفت کند، ايران همچنان در فهرست سياه CTF باقي خواهد ماند. و بايد پرسيد که آيا رژيم غاصب اسرائيل و عربستان به ايران براي خروج از فهرست سياه راي مثبت خواهند داد ؟

ایلام رصد

انتهای پیام/س