ایلام بیدار14:03 - 1397/07/18
در ایلام؛

همایش "الگوی بسیج نماد مبارزه با فساد اقتصادی و امنیت اجتماعی" برگزار شد

همایش استانی با عنوان الگوی بسیج نماد مبارزه با فساد اقتصادی و امنیت اجتماعی در ایلام برگزار شد.

به گزارشايلام بيدار، همایش استانی با عنوان الگوی بسیج نماد مبارزه با فساد اقتصادی و امنیت اجتماعی توسط سازمان بسیج حقوقدانان استان ایلام برگزار شد.

در ابتدای این همایش که با حضور حقوقدانان بسیجی مدیران قضایی استاد قضات وکلا و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار گردید رئیس شورای قشر بسیج حقوقدانان استان به ابعاد مختلف این همایش با عنوان تبیین فرمان هشت ماده ای مقام مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد در جامعه پرداخت.

داودی نیا، رئیس شورای قشر و معاون قضایی دادگستری کل استان ضمن بررسی و تحلیل مصادیق فساد علی الخصوص در مورد فساد اقتصادی در بدنه اجتماع از کلیه نهادها نهادهای نظارتی و قضایی خواست با خواست با انسجام لازم و بهره‌گیری از همفکری نخبگان فرهیختگان به خصوص در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی مشکلات و موانع معیشتی و روزمره مردم را مرتفع سازند.

در ادامه این همایش که با دعوت از مهمان کشوری "مرتضی شهبازی نیا"، حقوقدان و ریاست اسکودا و "بیژن صفوی" از اساتید برتر کشوری در حوزه اقتصاد برگزار گردید، هر کدام از این اساتید در حوزه های کاری خود مسائل روز کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

شهبازی نیا ریاست اتحادیه سراسری کانونهای وکلا در بعد حقوقی به برره به بحث پیرامون مصادیق مفاسد اقتصادی جامعه پرداخت و افزود: تمامی علوم کارآمد از جمله اقتصاد بدون وجود یک نظم حقوقی قابل پیش بینی و قابل اجرا و موثر نیست و بدون وجود نظم حقوقی توسعه ایجاد نمی‌شود حقوق است که از ارزش های فرهنگی اقتصادی علمی و سیاسی حمایت می‌کند.

وی افزود: بخش نهایی از مبارزه با فساد مربوط به قوه قضاییه می باشد نباید خود را در محور مقابله با فساد قرار دهد مهم‌ترین نقش در این زمینه حاکمیت قانون در مجلس شورای اسلامی می باشد که در این زمینه انتقاداتی وجود دارد حقوقی قابل پیش بینی نیست لذا ساختار فعلی قانونگذاری ما دارای خلق های فراوانی است که متاسفانه تبدیل به که الان مفسدان اقتصادی در کشور شده است.

شهبازی نیات در ادامه بیان کرد: مجلسی که در هفته ۴ روز قانونگذاری می‌کند طبعا قربانی این قضیه قوه قضاییه می باشد چرا که قوانین باید شفاف باشد قابل فهم باشد و در یک جمله در دسترس عموم قرار گیرد.

ریاست اتحادیه سراسری کانونهای وکلا بیان کرد: یکی دیگر از اندیشه‌های افزایش فساد در جامعه اقتصاد دولتی است و همیشه در آن می‌توان فساد جستجو کرد یکی دیگر از علل ریشه های فساد اعطای مجوزهای دولتی است که چون شفاف نیستند طبع می شود در قبال اعطا بدون ضابطه آن مرتکب فساد شد.

وی در ادامه به نقش بسیج حقوقدانان در مبارزه با فساد اقتصادی پرداخت و افزود: بسیج می‌تواند در سطح جامعه با روشنگری و آموزش آحاد مختلف جامعه به مقابله با فساد بپردازد.

در بخش دوم این همایش نیز بیژن صفوی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بحث پیرامون مسائل اقتصادی کشور به پرداخت کند و گفت ایران با داشتن پتانسیل پتانسیل‌های بالای طبیعی به خصوص در حوزه انرژی با داشتن جوان‌های مبتکر و خلاق با کمترین تکیه به آن سوی مرزها می‌تواند به راحتی مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را برطرف کند.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت درخصوص بانک مرکزی با دارا بودن اطلاعات دقیق از بازار و دسترسی کافی به منابع می توانند به راحتی نرخ ارز و مطلوب جامعه را مدیریت کند.

این اقتصاد دان به نقش سیستم نظارتی مستقل و بی‌طرف تاکید کرد و گفت اگر نظارت‌ها مستقل نباشد و رانت و فساد شکل می‌گیرد ایشان از دستگاه قضایی کشور خواست برآورد کمی هزینه های اجتماعی و اقتصادی ی از تصمیم‌گیری‌های غلط مطالعه و بررسی شود و سپس با رفع این نواقص و معایب و کسب تجارب بیشتر سعی در رشد اقتصادی و امنیت اجتماعی پایدار شود.

در پایان دادستان عمومی و انقلاب استان ایلام به تبیین انواع فساد در جامعه و شیوه های مقابله با آن در خصوص در استان پرداخت و تصریح کرد: دستگاه قضایی کشور با استقلال کامل به دور از هرگونه فضاسازی های سیاسی و جناحی به مقابله با مفسدان اقتصادی تا ریشه کن کردن آنها بپردازد.

خسروی زاد در ادامه ادامه داد: لازمه یک برخورد با مفسدان اقتصادی در سطح جامعه همگرایی و انسجام همه ارگانها نهادهای دولتی و خصوصی به ویژه همکاری مردم در سطح جامعه می باشد در پایان این همایش ریاست سازمان بسیج حقوقدانان استان از خدمات و تلاش های مجدانه دستگاه قضایی استان و نهادهای نظارتی در مقابله با مفسدان اقتصادی در سطح جامعه تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/س