ایلام بیدار10:41 - 1397/07/18

16 قربانیِ مدیریت آموزش و پرورش در ایلام

آیا می دانید اگر سن دختری در این روستا به 20 سال برسد و هنوز ازدواج نکرده باشد، "پیردختر" محسوب میشود؟ آیا دخترکان این روستا، همچون تمام مردم ایران زمین از امکان ادامه تحصیل برخوردار می شوند؟

به گزارشايلام بيدار،آیا می دانید اگر سن دختری در این روستا به 20 سال برسد و هنوز ازدواج نکرده باشد، "پیردختر" محسوب میشود؟ آیا دخترکان این روستا، همچون تمام مردم ایران زمین از امکان ادامه تحصیل برخوردار می شوند؟ آیا استاندار ایلام به محض اطلاع از این موضوع، دستور تشکیل کلاس درس برای 16 دختر عقب مانده از تحصیل این روستا را صادر می کند؟


توضیح 1: این موضوع پیش از آغاز مهرماه به صورت حضوری، کتبی و شفاهی به اطلاع مدیران ارشد استان رسیده و حتی پیگیری هایی هم صورت گرفت اما چون به هیچ نتیجه ای نرسید، مجبور به انتشار آن هستیم تا مدیران ذیربط و جامعه شناسان در این زمینه چاره ای بیاندیشند.
توضیح 2: به دلیل حساسیت هایی که ممکن است به وجود آید از ذکر نام روستا در رسانه ها معذوریم و این روستا را با نام مستعار "16" عنوان خواهیم کرد؛ اما معاون محترم سیاسی-اجتماعی استاندار و مدیریت آموزش و پرورش ایلام در جریان موضوع هستند.

با 16 کیلومتر دور شدن از شهر ایلام درمی یابیم که 16 دختر بچه ی روستایی به دلایل متعدد از ادامه ی تحصیل محروم اند؛ دخترکانی که پس از ترک تحصیل اجباری، دو راه بیشتر فرا روی آنان نیست؛ یا باید چوپانی را برگزینند یا به ازدواج اجباری تن بدهند...
16 و دو روستای همجوارش، تا سال 89 دارای مدرسه راهنمایی و امکان تحصیل تا مقطع دبیرستان برای نوجوانان فراهم بود اما با اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی در این سال و تعطیل شدن مدرسه راهنمایی روستا، اگر چه پسران با رفتن به نزدیک ترین مرکز آموزش، قادر به ادامه تحصیل شدند اما به دلایل فرهنگی و معیشتی خانواده ها این امکان برای دختران فراهم نشد و به ناچار پس از ترک تحصیل، یا روی آوردن به چوپانی و کارهای روزمره روستایی را برگزیدند و یا به تن به ازدواج اجباری دادند.
با بررسی آمار و ارقام ازدواج های ناموفق روستای 16 در می یابیم که این آمار تا سال 89 به صورت کاملا طبیعی در حرکت بوده اما از این سال به بعد با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
گفته می شود سن ازدواج در این روستا آنچنان کاهش یافته است که در مواردی حتی دخترکان معصوم به دلیل منع از ازدواج کمتر از سن قانونی، پس از دو سال زندگی مشترک برای قانونی کردن ازدواج خود در دفاتر عقد و ازدواج حضور یافته اند و غمناک تر آنکه عمر تعداد زیادی از ازدواج های زودهنگام و تحمیلی به یک سال هم نرسیده و به جدایی انجامیده است.

با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که روستای 16 هم اکنون تمام امکانات لازم را برای تشکیل یک کلاس برای دختران و فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل آنان را دارد اما دلیل صورت نگرفتن این اقدام، کماکان از ابهامات ذهنی نگارنده است.
آیا تعطیلی مدرسه روستای 16 منجر به ازدواج های زودرس و طلاق های متعدد در بین نونهالان شده است؟ آیا فعال کردن مجدد کلاس درس متوسطه اول (راهنمایی) موجب افزایش نسبی سن ازدواج در کودکان این روستا می شود؟ مدیران مسئولین متوجه آسیب های اجتماعی اینچنینی و مشکلاتی که در پی این تصمیمات گریبان گیر مردم می شود، هستند؟ می دانید اگر سن دختری در این روستا به 20 سال برسد و هنوز ازدواج نکرده باشد، "پیردختر" محسوب میشود؟ آیا دخترکان روستای 16، همچون تمام مردم ایران زمین از امکان ادامه تحصیل برخوردار می شوند؟ آیا استاندار ایلام به محض اطلاع از این موضوع، دستور تشکیل کلاس برای 16 دختر عقب مانده از تحصیل این روستا را صادر می کند؟ آیا نگاه مسئولانه مدیران بار سنگین ازدواج اجباری و محرومیت از تحصیل را از دوش این دخترکان معصوم برخواهد داشت؟

 

انتهای پیام/ش