ایلام بیدار10:13 - 1397/07/09
یادداشت؛

افتخاری به نام احتکار!

یکی از مواد کسب درامد و سود که اسلام به دفعات مکرر ان را منع کرده است و ان را حرام می داند، احتکار است.

فرشته سنجیده::نگاه اسلام به بحث احتکار برای همه مورد توجه است چرا که حاکم شرع را موظف به برخورد با آن کرده و محتکرین را مورد اعتاب قرار می دهد.
یکی از مواد کسب درامد و سود که اسلام به دفعات مکرر ان را منع کرده است و ان را حرام می داند ، احتکار است؛ این شیوه ی نامتعارف ، حرام ، غیر انسانی و افت در نظام اقتصادی را در پی دارد.
یکی از روشهای احتکار این است که افراد اجناس و کالاهایی را خریداری می کنند و ان را انبار می کنند و با با اطلاع از اوضاع و شرایط خرید و عرضه و گاهی با مداخله و ضد و بند در تولید و عرضه و ترفند های دیگر ، که در نهایت با کمیاب شدن و افزایش قیمت ان جنش و کالا ، ان را با قیمتی بالاتر و گاهی تا چندین برابر قیمت خریداری شده به فروش می رسانند.
هرچند بنده معتقدم راجع به کنترل هوشمند انبارهای کالا و خروج اجناس از گمرک تا رسیدن به دست مصرف کننده دچار مشکل نرم افزاری و سخت افزاری هستیم و باید کالا دارای بارکد باشد تا از گمرک تا بدست مشتری قابل رهگیری باشد.
متاسفانه ملت ما خصوصا مردم ایلام سخت ترین روزها را پشت سر می گذرانند وهمچنان امیدوار به کاهش قیمت ها هستند.
افزایش ناگهانی و احتکار بازار طلا و خارج کردن آن از کشور، یا احتکار ارز برای صدمه زدن به بازار باعث اسیب فراوانی و پیامدبدی برای کشور مان بدنبال داشته است بخصوص طبقات ضعیف جامعه برای نیاز روزانه خوراکی خود با مشکلات زیادی دست پنجه نرم می کنند؛ سکوت مسولان و چند پهلو حرف زدن انها خود مشکلات را چند برابر کرده است!
حال سوال اینجاست چرا مسولان کشوری واستانی نقش خود را بدرستی برای مردم علی خصوص ایلام سربلند و زخمی از جنگ و محروم از همه چیز، انجام نمی دهند چرا مسولان نظارتی با نظارت دقیق تر اجازه احتکار بیشتر را از عده ای نمی گیرند؟ واقعا چرا خون مردم خصوصا فقرا توسط عده ای درشیشه ریخته شده است که برای مایجتاج روزانه خویش در مانده اند؟
 
 
انتهای پیام/س