ایلام بیدار08:26 - 1397/06/21
یادداشت؛

لطفا کلاهتان را قاضی کنید!

بیائید کلاهمان را قاضی کنیم و از خود بپرسیم که چند درصد از بلائی که بر سرمان آمده مقصر خود ما مردم هستیم.

به گزارشايلام بيدار، این روزها هوای دل ها و افکار جامعه ابری است، کمتر کسی وجود دارد که در محافل دو نفره و چند نفره و دوستان و خانوادگیش به بررسی و تحلیل اوضاع اقتصادی حاضر نپردازد.

هرکسی از نگاه خود مقصر و عامل مشکلات را معرفی میکند و تحلیل هایی که از اوضاع می شود معمولا ضعف را در مسئولان و میران جستجو می کنند و کمتر کسی وجود دارد که به سهم خود در این بازار بل بشو بیاندیشد؟

به راستی سهم ما مردم در این آشفته بازار کجاست؟

این روزها خیلی ها از مشکلات پیش آمده به نفع خود بهره بردند و به نوعی تنها به فکر سود و منفعت بیشتر این آتش را شعله ور تر کردند، خیلی ها بودند که بازار دلار و سکه رو با انباشت سکه روی سکه و دلار روی دلار به این وضع کشاندند، خیلی ها بودند که دلالیشان در این میان باعث شد قیمت اجناس موجود در بازار سر به فلک بکشد و بازار یک روز را هم روی آرامش نبیند.

راستی این خیلی ها چه کسانی اند؟ آیا همین خیلی ها و افراد دخیل در این وضعیت خود ما مردم نیستیم؟ چه شده که این روزها برای داشتن بیشتر، حرص بیشتری می خوریم و در جامعه ای که بیشتر مردمانشان بر باور خوب بودن و خوب ماندن باقی اند، نظاره گر عده ای هستند که گرگ شده اند و در کمین دریدن دیگران هستند، براستی چرا به اینجا رسیده ایم.

چرا بسیاری از باورهای خود را برای خوب بودن فراموش کرده ایم، چه شده که پول افسار جامعه را به دست گرفته و بر وجدان انسان ها سوار شده است؟

جامعه امروز شبیه جنگلی شده است که هر کس تنها به فکر خود است و کاری به دیگران ندارد، با وجود اینکه بسیاری از کالاها و اقلام مورد نیاز به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما مردم بیشتر از نیاز خود اقدام به خرید کرده و دست به احتکارهای خانگی  می زنند و هرچه جنس وارد بازار می شود به دلیل تقاضای بالا در بازار اثری در تنظیم وضعیت کنونی ندارد؟

براستی ما را چه شده است؟ چرا با دست خود تیشه به ریشه خود می زنیم، دست برداریم از کم فروشی و گران فروشی و احتکار و پارتی بازی و دزدی و پارتی بازی.. به یاد بیاوریم باورهائی را که این کارهای زشت و پلید را به دور از انسانیت و درستی می دانست.

بیائید کلاهمان را قاضی کنیم و از خود بپرسیم که چند درصد از بلائی که بر سرمان آمده مقصر خود ما مردم هستیم، درست است که مسئول مدیر و مدبری در سطح اجرائی کشور نداریم و ترامپ هم بی تآثیر در این وضعیت نیست، اما وجدان خود را بیدار کنیم و به خود بیائیم.

ایلام رصد

انتهای پیام/س