ایلام بیدار09:15 - 1397/06/20

کری: مخالفان مذاکره با آمریکا اکنون دست برتر را در اوضاع سیاسی ایران دارند

وزیر خارجه پیشین آمریکا در جدیدترین مصاحبه خود گفت: دولت دونالد ترامپ به دنبال تغییر نظام ایران است و به تصمیم خطرناکی رسیده‌ که برای منافع ملی ما فوق‌العاده خطرناک و غیرسازنده است.

به گزارشايلام بيدار،جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا درجدیدترین مصاحبه خود که با شبکه پی بی اس انجام داد گفت: دونالد ترامپ دنبال تغییر حکومت ایران است. 

وزیر خارجه اسبق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره خروج آمریکا از برجام، اهداف دونالد ترامپ از این تصمیم و اینکه آیا اتحادیه اروپا میتواند این توافق را حفظ کند گفت: من فکرمیکنم که آنها(دولت ترامپ) به طور اساسی به استراتژی تغییر نظام ایران دست یافته‌اند، اما من همچنین فکر می‌کنم که آنها به تصمیم خطرناکی رسیده‌اند که برای منافع ملی ما فوق‌العاده خطرناک و غیرسازنده است.

وی در ادامه افزود: «بگذارید من از شما بپرسم؟ چه کشورهایی الان با ما هستند؟ چندتا کشور در خاورمیانه که از ایران متنفر هستند و تمرکزشان روی ایران است. اما کشورهایی که در مذاکرات بودند؛ چین، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان همه  از توافق(هسته ای) حمایت می کنند و تلاش می کنند توافق را حفظ کنند. پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق متحدان ما را رها کرد، در واقع آنها را خشمگین کرد.»

کری در ادامه تاکید کرد که ترامپ کاری کرد که نشستن مقام های ایرانی پشت میز مذاکره با آمریکا بسیار بسیار سخت شود زیرا مخالفان مذاکره با آمریکا اکنون دست برتر را در اوضاع سیاسی ایران در اختیار دارند.

 کریذروز یکشنبه هم در مصاحبه با سی ان ان بار دیگر از سیاست دولت کنونی این کشور در قبال ایران انتقاد کرده بود و نسبت به تبعات ادامه مسیر کنونی توسط کاخ سفید هشدار داده است.

وی که در برنامه «جی.پی.اس» شبکه «سی.ان.ان» به میزبانی «فرید زکریا» صحبت می‌کرد، رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را «خطرناک و ناصواب» توصیف کرد.

کری که در دولت سابق آمریکا مسئول اصلی مذاکره با ایران و حصول توافق هسته‌ای بود، با انتقاد از خروج آمریکا از برجام، گفت: «فکر می‌کنم این اقدام بسیار خطرناک و ناصوابی است که مبتنی بر هیچ راهبرد جامعی نیست.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا در دفاع از برجام، این توافق را «قدرتمندترین، پاسخگوترین و شفاف‌ترین توافقنامه هسته‌ای جهان» توصیف کرده و با اشاره به اینکه منتقدان برجام در ایران آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌خواندند، گفت: «دونالد ترامپ ثابت کرد که آن‌ها درست می‌گفتند.»

انتهای پیام/الف