ایلام بیدار08:49 - 1397/06/20
گزارش؛

برداشت شیره «سقز» از درختان «بنه» بوتک آبدانان + تصاویر

تصاویر فرآیند و نحوه سقزگیری از درخت بنه (ون) منطقه کبیر کوه شهرستان آبدانان که در محلی به اسم چشمه بوتک گرفته شده است.

به گزارشايلام بيدار،با پایان بارشهای بهاره و رسیدن دما به حداکثر میزان خود ،کار بهره برداری شیره سقز از درختان بنه آغاز می شود .جهت برداشت این محصول با استفاده از خاک رس کاسه های گلی کوچکی درست کرده و در زیر زخمهای ایجاد شده بر روی درخت نصب می‏کنند. عملیات شیره‌گیری از درختان و گیاهان دارویی و خوراکی شامل کاسه‌گذاری، کت‌زدن و خراش پوست و تنه درختان است.

درخت سقز از تیره پستهایان بوده، با ارتفاع 2 تا 7 متر که گاهی به 9 متر هم میرسد و معولا در کوهستانهای با آب و هوای نه چندان سرد میروید. عمر درخت سقز طولانی بوده در بعضی مناطق ایران درخت‌هایی با عمر 1500 سال یافت می شود و در حال حاضر جزو لیست درختان حفاظت شده قرار دارد. قسمت‌های مورد استفاده درخت سقز، میوه، برگ، صمغ و گل‌های گیاه است. سقز دارای تربانتین و کلوفان است که از درجه خلوص بالایی برخوردار میباشد. به طور کلی سقز جزو دسته صمغهایی قرار میگیرد که دارای خواص دارویی، خوراکی و صنعتی فراوان است و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیدگاه حکمای طب سنتی مالیدن شیره سقز روی زخم به التیام آن کمک می‌کند و از بخار پخت سقز برای تقویت چشم استفاده می‌شده و می‌تواند به تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی کمک کند و برای آسم و برونشیت مفید است.

با جویدن آدامس طبیعی سقز بر میزان ترشحات بزاقی افزوده و از میزان اسید دهان کاسته می‌شود و این خود عاملی برای رفع بوی بد دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان است و برای افرادی که دچار خشکی دهان هستند جویدن مستمر سقز توصیه می‌شود.

در ادامه تصاویر فرآیند و نحوه سقزگیری از درخت بنه (ون) منطقه کبیر کوه شهرستان آبدانان که در محلی به اسم چشمه بوتک توسط افرادی که لالو نامیده می‌شوند را نشان می‌دهد.


















انتهای پیام/الف