ایلام بیدار09:45 - 1397/06/17
وعده ای که محقق نشد؛

حذف ایلام از لیست دریافت تسهیلات زلزله/ کلاه گشادی که بنیاد مسکن بر سر مردم گذاشت

تسهیلات زلزله پارسال به صورت گزینشی و به چند شهرستان اختصاص یافته که این روند باعث ابهام مردم مرکز استان شده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام در طی سال گذشته شاهد وضعیت های اضطراری به صورت متناوب بود، بطوریکه این وضعیت در برخی ماه ها تا هفته ها هم ادامه داشت.

یکی از علل این وضعیت ها زلزله بود که هنوز هم در طول امسال بارها و بارها مناطق مختلفیاز استان ایلام را لرزانده است.

اما زلزله بزرگ سال گذشته به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که مناطق غربی ایران و استان های همسایه عراق با مناطق غربی کشور نیز این زلزله را احساس کردند به خصوص در استان ایلام که فاصله نزدیکی با مرکز زلزله داشت.

جدا از خسارات وارده به کانون اصلی زلزله در استان کرمانشاه اما استان ایلام نیز درگیر این خسارات شد تا جایی که حتی منازل مسکونی در مناطق شمالی استان ایلام دچار آسیب و خسارات جدی شدند.

مشکلات ناشی از زلزله پارسال ایلام همچنان در شهر ایلام پیدا است و در برخی از محله های این شهر آثار ناشی از آن به عینه قابل مشاهده است.

در این زلزله به بسیاری از منازل مردم شهر ایلام و سرابله به خصوص در مناطق حاشیه نشین خسارات زیادی وارد شد؛ قدرت این زمین لرزه به حدی بود که بلافاصله مردم استان در نقاط مختلف به خیابان ها ریخته و وحشت زده به سوی اماکن باز و پارک ها رهسپار شدند.

با وقوع این زمین لرزه، برق برخی از مناطق شهر ایلام از جمله پاسداران،شهرستان ایوان و چرداول قطع شدو حتی بلافاصله بعد از تشکیل جلسه ستاد بحران و پس از بررسی وضعیت استان، تعطیلی ادارات، مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان ابلاغ شد.

همچنین در پی این زلزله تعداد 42 نفر در استان ایلام مصدوم شدند که بیشتر آنان به صورت سرپایی مداوا شدند.

مرکز استان بی بهره از تسهیلات زلزله پارسال

یکی از شهروندان ایلامی در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: با گذشت حدود یک سال از این زلزله هنوز خبری از کمک های مالی نیست.

محمدی اظهار کرد: از همان وقت برای دریافت کمک های بلاعوض و تسهیلات زلزله به مراکز اداری مرتبط از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام مراجعه کردم و حتی برخی هزینه های مرتبط برای دریافت وام زلزله را پرداخت کردم.

وی افزود: با مراجعه اخیر به اداره بنیاد مسکن استان ایلام اعلام شد که تنها به چند شهرستان استان این تسهیلات و وام ارائه می شود و به زلزله زدگانی که منازل آنان در شهر ایلام دچار آسیب و خسارت شده هیچ گونه وامی داده نمی شود.

محمدی ادامه داد: سوال اینجاست اگر بنا بر این تصمیم بوده چرا در ابتدا این موضوع را اعلام نکردند تا هزینه های مربوط به دریافت این وام را پرداخت نمی کردیم و سوال مهم تر اینکه چرا باید خسارت دیدگان شهر ایلام از این قاعده مستثنی شوند؟

این شهروند ایلامی بیان کرد: بنا به گفته مسئولان بنیاد مسکن استان ایلام در همان ابتدا نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده و نه تنها به پرونده ها رسیدگی نشد بلکه حتی بازرسین این اداره برای تأیید خسارات ناشی از زلزله نیز اقدامات اولیه را هم انجام ندادند.

از مسئولان مربوطه خواستاریم تا جواب قانع کننده ای به این مسائل و مشکلات بدهند.

لزوم جذب اعتبار برای زلزله زدگان مرکز استان

نکته قابل توجه و تأمل در پرداخت تسهیلات زلزله به مردم استان ایلام اینکه این تسهیلات به صورت گزینشی و به چند شهرستان اختصاص یافته است که این روند باعث ابهام مردم مرکز استان شده است؛عدم تخصیص ردیف تسهیلات زلزله به مرکز استان جای هیچ گونه توجیه از سوی مسئولان امر ندارد و نیازمند توضیح روشن است.

نکته مهمتر اینکه زلزله های استان کرمانشاه هنوز هم در استان ایلام احساس می شود و خسارات پارسال در مرکز استان با ادامه این زلزله ها عمیق تر نیز می شود و این خود بلاتکلیفی مردم ایلام را در این روزهای پر لرزه بیشتر کرده است.

این ماجرا از دو حالت خارج نیست یا اینکه ردیف تسهیلات زلزله مرکز ایلام در جای دیگر به کار گرفته شده و یا هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده که باید مسئولان امر برای رفع این مشکل با رایزنی بیشتر بودجه لازم را برای مرکز استان تهیه کنند به خصوص اینکه استاندار ایلام مدیران را مکلف به جذب اعتبارات مرتبط با حوزه های خود کرده است.

 

انتهای پیام/س