ایلام بیدار07:52 - 1397/05/24
شاهد بیانات دیروز رهبر انقلاب از غیب رسید؛

چه کسی برای پذیرش تجربه برجام به رهبری اصرار داشت؟

در طول مذاکرات بارها مسئولان امر برای پیشرفت مذاکرات و حصول به هرقیمت برجام، به رهبرانقلاب برای دریافت اختیارات بیشتر و اعطای امیتاز بیشتر به طرف مقابل اصرار می کردند.

به گزارشايلام بيدار،غلامعلی رجایی مشاور سیاسی مرحوم هاشمی در گفتگو با آرمان به بهانه بیان خیرخواهی هاشمی رفسنجانی از نکته مهمی پرده برداشته است که به فهم بیشتر بحث داغ دیروز و امروز کمک فراوانی می کند.

رجایی گفته است: بنده به خاطر دارم که آیت‌ا... هاشمی در زمانی که کشور تحریم شده بود با تشخیص درد مردم عنوان کردند:«صدای شکستن استخوان‌های مردم زیر فشارهای مردم شنیده می‌شود». این در حالی است که در همان زمان آقای احمدی‌نژاد عنوان می‌کرد که «تحریم‌ها کاغذپاره هستند». به نظر من این جمله، یک جمله تعجب برانگیز علیه مردم بود. آیت‌ا... هاشمی در زمانی که کار مذاکره گره خورده بود نزد آقای روحانی رفتند و به ایشان گفتند با رهبری صحبت کنید و از ایشان اختیارات بیشتری بگیرید و مذاکرات را ادامه بدهید تا تحریم‌ها از بین برود. در نهایت نیز این اتفاق رخ داد و برجام به نتیجه رسید.

این اعتراف مهم از آن جهت حائز اهمیت است که شنیده ها در آن مقطع حاکی از آن بود که در طول مذاکرات بارها مسئولان امر برای پیشرفت مذاکرات و حصول به هرقیمت برجام، به رهبرانقلاب برای دریافت اختیارات بیشتر و اعطای امیتاز بیشتر به طرف مقابل اصرار می کردند که در نهایت سند پر ضعف و مبهمی هم مثل برجام حاصل شد. 

رهبر معظم انقلاب هم در بیانات دیروز خودشان با اقشار مختلف مردم(97/5/22) در نهی مجدد و ممنوعیت مذاکره با آمریکا به این موضوع اشاره کردند که اصرار آقایان باعث پذیرش تجربه برجام شد و اگر محدودیت ها و سختگیری ها نبود امتیازات بیشتری به طرف مقابل واگذار می شد هرچند علی رغم سختگیری ها برخی از خطوط قرمز رعایت نشد.

افشاگری برجامی مشاور سیاسی آیت الله هاشمی/ حسن روحانی قصد ادامه برجام را نداشت
این در حالیست که غلامعلی رجایی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان در تیرماه سال قبل نیز گفته بود: "مخالفت‌های گسترده سبب خستگی آقای روحانی شده بود، به شکلی که ایشان قصد ادامه مسیر برجام را نداشتند. با این وجود آیت‌ا... هاشمی مانع این کار شدند و به آقای روحانی عنوان کردند با قدرت مسیر پیش رو را طی کنید و با اختیارات بیشتری که کسب می‌کنید مساله برجام را به نتیجه برسانید.در نتیجه آیت‌ا... هاشمی اجازه نداد برجام متوقف شود."

پیش بینی آیت الله هاشمی درباره آینده برجام چه بود؟
در همین حال، محمد محمودی دبیر پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی طی گفتگویی درباره پیش بینی هاشمی درباره آینده برجام نیز مهرماه سال قبل گفته بود: "درباره برجام که بارها پیش‌بینی‌های آیت‌ا... هاشمی به روشنی و صراحت بیان شده بود که روزهای سخت آمریکای ترامپ خیلی دور نیست و امروز شاهدیم که نه برجامی توسط ترامپ پاره شد و نه اروپایی همراه حرف‌های جنگ‌طلبانه او می‌شود. اگر حرف‌ها و سخنان آیت‌ا... هاشمی از ابتدا تا انتهای مذاکرات هسته‌ای منتشر شود به خوبی روشن خواهد شد که چقدر مسیر و آینده برجام برای ایشان روشن بود."
 
انتهای پیام/الف