ایلام بیدار14:20 - 1397/05/16
ضرغامی:

رسانه ها بعد نظارتی خود را تقویت کنند/ روحانی باید از مردم عذرخواهی کند

سید عزت الله ضرغامی گفت: اهمیت نظارت در جامعه اسلامی بیش از هر جامعه‌ای دیگر است و مردم از طریق رسانه نظارت خود را انجام می‌دهند.

به گزارشايلام بيدار، سید "عزت الله ضرغامی"، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم فعالان رسانه ای استان ایلام ویژه گرامیداشت روز خبرنگار گفت: سید عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صبح امروز (16 مرداد) در همایش فعالان رسانه‌ای استان ایلام به مناسبت روز خبرنگار و گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل هتل زاگرس این شهر، اظهار کرد: ایلام، شهر مقاومت و آینه‌ای از تاریخ تمدنی و هویت ایرانی ماست.

وی، بابیان اینکه ایلام، شهر مرزداران و ایثارگران مقاوم است، ابراز کرد: مردم استان ایلام در دوران 8 سال دفاع مقدس افتخارآفرینی کردند، بیش از 3 هزار شهید و ۱۱ هزار جانباز و ایثارگر دارد که این‌همه نشان از هویت، غیرت و مردانگی این مردمان دارد.

ضرغامی، در ادامه با اشاره به عظمت مراسم بزرگ اربعین حسینی در استان ایلام، گفت: مردم استان ایلام در ایام اربعین حسینی از زوار حسینی استقبال و پذیرایی می‌کنند و افتخار دارند که میزبان زوار عتبات عالیات و اصحاب کربلا هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر در سطح کشور، یادآور شد: در این جشنواره که از طرف بسیج رسانه برگزار می‌شود به‌عنوان سخنران حضور داشتم و در آن از رسانه طراز انقلاب اسلامی صحبت شد که به شاخص‌های رسانه طراز اسلامی توجه شود.

وی، در ادامه بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارهای رسانه مسئولیت نظارتی آن است، تصریح کرد: بحث نظارت در رسانه از یک محوریت و برجستگی شاخص برخوردار است و باید گفت که اگر هدف از قیام امام حسین (ع) امربه‌معروف و نهی از منکر بود است امروز این اصل فراموش‌شده در جامعه توسط خبرنگاران رسانه‌های گروهی بیان می‌شود.

ضرغامی، با تأکید بر اینکه مردم از طریق رسانه نظارت خود را انجام می‌دهند، افزود: برای اداره سازمان‌ها، نظارت و کنترل مهم‌ترین رئوس و شاخص هر سازمان به شمار می‌رود، به‌طوری‌که اگر همه امور درست باشد اما نظارت و کنترل در یک سازمان نباشد آن سازمان حتماً با شکست مواجه می‌شود، یا اصلاح‌پذیر نیست یا با مشکل مواجه خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بابیان اینکه اهمیت نظارت در جامعه اسلامی بیش از هر جامعه‌ای دیگر است، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی بیش از هر جامعه دیگری نظارت می‌خواهد، کشور با نظارت به اهداف خود و مردم نیز به مطالباتشان می‌رسند.

وی، بابیان اینکه در جامعه اسلامی اگر نظارت صحیح نباشد، فساد و مشکلات زیادی گریبان گیر جامعه می‌شود و نام اسلام خدشه‌دار می‌شود چون به نام اسلام است که در این صورت به اعتقادات مردم خدشه وارد می‌شود اگر مسئولی به نام اسلام به مسئولیتی رسیده باشد و دچار فساد شود، ارزش‌های اسلامی در جامعه دچار خدشه خواهد شد که باید برخورد جدی صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه رسانه‌ها در اعتقاد و باور مردم بسیار تأثیرگذار هستند، بیان کرد: کار رسانه‌ای باید صادقانه، بدون ترس و مشی کارمندی باشد، نظارت‌ها باید شجاعانه باشد و معتقدم هدف‌گذاری باید اصولاً باید در حد توانمندی باشد.

وی، با تأکید بر اینکه خبرنگاران ناظر بر نظارت عمومی هستند، گفت: امروز کار در رسانه، مسئولیتی بسیار سنگین است و افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید اجتهاد رسانه‌ای داشته باشند.

روحانی باید از مردم عذرخواهی کند

مردم همواره از یک سخنران و رهبر و مدیر توقع دارند و در بحث‌های مدیریت ویژگی‌های رهبری سازمان آمده است که انتظارت پیروان را برآورده کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: در کنار مدیریت سازمانی انتظارتی از یک مدیر نیز وجود دارد و باید پاسخ دهد و اگر پاسخگوی انتظارت نباشد بعد مدتی جایگاه خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: من در جایگاه یک فرد رسانه‌ای که هیچ مسؤولیت دولتی و ... ندارم و به عنوان کارشناس جزء رسانه وقتی گفت‌وگوی آقای روحانی را از تلویزیون دیدم با عنایت به همه مشکلات اقتصادی وجود دارد و طی این چند روز گذشته وضعیت طلا و سکه و بازار وحشتناک و بی‌سابقه جهش داشته و روی زندگی مردم اثر گذاشت و گرانی‌هایی که به مردم تحویل شد، توقع عمومی این بود که در کنار همه بحث‌های شیرین و کلی راجع به این مسئله به طور مستقل تحلیل کند.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: حتی اگر لازم هم بود از مردم عذرخواهی شود آقای روحانی از مردم عذرخواهی کند، آقای روحانی در اولین روزهای دولت یازدهم بابت نحوه توزیع سبدهای کالا از مردم عذرخواهی کرد.

ضرغامی تصریح کرد: در آن روزها به صورت رقت‌انگیزی سبدهای کالا بین مردم توزیع می‌شد و مردم در صف‌های طویل می‌ایستادند و برای تحویل این کالاها و نارضایتی‌های مختلفی را پدید می‌آورد.

رئیس اسبق صدا و سیمای مرکز ایلام گفت: برخی از این تصاویر که از مراکز استان‌ها به دست ما می‌رسید به هیچ عنوان قابل پخش نبود و کرامت انسانی اجازه نمی‌داد برخی از تصاویر پخش شود بر این اساس برخی از این فیلم‌ها در اختیار هیات دولت قرار دهم.

وی ادامه داد: زمانی آقای روحانی متوجه ماجرا شد از مردم عذرخواهی کرد و این عذرخواهی در راس اخبار قرار گرفت. من با عنایت به پیشینه‌ای که از آقای روحانی داشتم قاعدتا باید از مردم عذرخواهی می‌کرد چون دارایی‌های مردم وحشتناک کاهش یافت.

دولت دوازدهم نمره قبولی نمی‌گیرد

وی در ادامه و در جمع خبرنگاران نیز گفت: دولت روحانی در دوره اول به دلیل اینکه یک مسیر راهبردی را تشخیص داد و جلو رفت و هرچند دستاورد جدی برای مردم نداشت می‌تواند قابل قبول باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: اما در دوره دوم دولت روحانی که کاملا معلوم شد که دیپلماسی خارجی و امید بستن به برجام خیلی دردی را دوا نمی‌کند باز توجه بیش از حد به آن و بی‌توجهی و غفلت از توانمندی‌های داخلی حتما به نظر من یک اشکال عمده است و نمره قبولی نمی‌‌گیرد.

وی ادامه داد: این دولت برای موقعیت برجام می‌توانست ایده‌آل آقای روحانی باشد اکنون که برجام تکلیفش روشن شده و فرجام برجام روشن شده افراد دیگری با نگاه‌ها و روحیه‌های جهادی برای دوره جدید نیاز داریم.

عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ گفت: در این باره در صفحات خودم مطلب نوشتم و معتقدم طرح مسئله فیلترینگ به این نحوی که جبه سیاسی گرفته غلط است.

وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی مانند هر کشور دیگری باید پشتیبانی فنی و محتوایی و ساختاری از توانمندی‌های داخلی به خصوص پیام‌رسان‌های داخلی به ویژه از زمانی که موضوعات اقتصادی مطرح شده و فوق‌العاده با آینده کشور و مصلحت مردم وابستگی پیدا کرده است باید تمام توان خود را برای تقویت ظرفیت‌های داخلی به کار بگیریم.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: این موضوع مانند هر چیز دیگری اگر قرار شد در مقاطع‌ای با اقدامات ایجابی و سلبی دقیق به گونه‌ای مدیریت شود این مصالح عمومی ما بتواند به ثمر برسد باید آن کار (فیلترینگ‌) انجام شود و باید در شرایط عادی‌تر صمیم‌گیری‌های دیگری انجام شود.

ضرغامی تصریح کرد: خودم در فضای مجازی هستم و در اینستاگرام هستم و معتقدم مدیریت فضای مجازی برای پشتیبانی از امکانات داخلی باید این موضوع را در مسیر موفقیت قرار دهد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: من به نسبت توانمندی‌های بالفعل پیام‌رسان‌های داخلی و امکانات فنی که به آنها داده شده و بودجه‌ای که در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار داده شده در این مدت کوتاه فوق‌العاده است.

 

انتهای پیام/س