ایلام بیدار09:08 - 1397/04/25
صدای این روزهای مردم ایلام؛

هی داد هی بیداد له داخ گرانی

تورم در بازار امروزه به دغدغه اصلی مردم استان ایلام تبدیل شده بگونه ای که از نظارت مسئولان بر قیمت ها گلایه دارند.

گروه اقتصادی ايلام بيدار::ارزانی قیمت ها، شعاری برای گوش های مردم آشنا که وعده ای بود همچون بسیاری از وعده های بی سرانجام رییس جمهور که در حد شعار باقی ماند و مسئولان دولت تدبیر نه تنها نتوانستند چتر ارزانی را بر سر بازار و اقتصاد کشور بگسترانند بلکه قیمت کالا هم راستای قیمت بازار ارز روز به روز بر قامتش افزوده می شود.

هرچند مسئله تحریم ها، پوششی شد برای فرار مسئولان از عملی کردن وعده ها و می گفتند که ارزانی و حتی آب خوردن مردم نیز به موضوع رفع تحریم ها مربوط می شود اما آنچه اتفاق افتاد نه تنها تحریمی برداشته نشد بلکه عملا تغییر مثبتی در وضعیت بازار و به نفع مردم اتفاق نیفتاد تا جایی که صدای بسیاری از حامیان، سلبریتی ها و عامه مردم نسبت به شرایط اقتصادی نیز در آمد.

ذکر این نکته از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از طرفداران رئیس جمهور منتخب با این انگیزه پای صندوق های رأی آمده بودند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و  کلید آقای روحانی قفل گرانی از کالا و خدمات برداشته خواهد شد و مردم رنگ ارزانی را می بینند.

گزارش های مردمی از سطح بازار حکایت از آن دارد که رکود حاکم در اقتصاد دیگر توانی برای تحمل گرانی و افزایش قیمت را باقی نگذاشته است و هر روز شاهد افزایش قیمتها و گرانی بی سابقه در بازار مسکن، خودرو و اقلام ضروری مردم بوده و اینکه قدرت خرید مردم روز به روز کمتر و سفره ها نیز کوچکتر می شود.

با گردش ساده چند روزه ای  در بازار، آنچه بیش از همه خودنمایی می کند اینکه نرخ افزایش قیمت ها بصورت افسارگسیخته ای در حال افزایش بوده و این موضوع علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، برای آنها به مسئله ای ملال آور تبدیل شده است.

مجتبی موسوی یک از شهروندان ایلامی است که با ابراز گلایه از افزایش بی رویه قیمت ها در بازار قطعات خودرو به خبرنگار اقتصادی ایلام بیدار گفت: مدتی است که قیمت ها در بسیاری از بخشهای اقتصادی روند صعودی به خود گرفته است.

وی اظهار کرد: به علت نقص فنی که برای خودرو سواری پیش امده بود ناگزیر به منطقه معروف به شماره یک ایلام برای تعمیر مراجعه کردم و بصورت شگفت زده ای با رشد بی رویه قیمت قطعات مواجه شدم.

موسوی مشکل خودرو خود را جلوبندی آن اعلام کرد و افزود: افزایش قیمت ها در حالی بود که همین قطعات را قبلا با قیمتی بسیار پایین تر از این خریداری کرده ام.

این شهروند ایلامی عدم نظارت مسئولان را به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت عنوان کرد و افزود: در بسیاری از فروشگاه ها همان قطعاتی که از قبل و با قیمت پایین خریداری کرده و یا در انبارهای خود داشته اند را با قیمت جدید در اختیار مردم قرار می دهند که این خود نشان از ضعف نظارت در این صنف را می رساند.

یوسف صالحی دیگر شهروند ایلامی از گرانی در بازار پوشاک به خبرنگار ما گفت: امروز قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و گرانی ها سفره همه ما را کوچک کرده است و ناگزیر انصراف از خرید بسیاری از کالا ها برای ما به تنها راه حل تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: گذری بر بازار پوشاک در ایلام نشان می دهد که قیمتها بصورت پلکانی در حال افزایش بوده و من جوان با حقوقی ثابت باید به همان لباس های گذشته خود بسنده کنم.

صالحی افزایش قیمت پوشاک داخلی در مقایسه با تولیدات خارجی را از نکات جالب توجه بازار عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت تولیدات داخلی بگونه ای است که در مغایرت با شعار سال بوده و عملا مردم را از خرید پوشاک بویژه تولید داخل آن منصرف می کند.

این جوان ایلامی نظارت بیشتر بر بازار و کنترل تورم را از مسئولان خواستار شد..

این افزایش قیمت ها تنها به این دو بخش از اقتصاد و بازار ختم نشده و عملا شاهد افزایش قیمت ها در بسیاری از بخش های اقتصاد بویژه بازار میوه و تره بار و همچنین مواد خوراکی که به عنوان اصلی ترین بخش تشکیل دهنده سبد مایحتاج خانوار نیز می باشد هستیم.

آنچه مشهود است نظارت بر قیمتها در بازار یا صورت نمی گیرد یا شاید تعریف ما از نظارت با تعریف مسئولین متفاوت باشد، سند این گفتار نیز تفاوت قیمت بسیاری از کالا ها و مواد غذایی در چند فروشگاه مختلف است.

این در حالیست که مسئولان دولتی نرخ تورم را بگونه ای برای مردم شرح داده و همه چیز را بروفق مراد می دانند که انگار مردم خود در جامعه زندگی نکرده و با فشار اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند هر چند عوام فریبی، بازی با کلمات و تناقض گویی خود با پایه ای ثابت از ارکان دولتی ها تبدیل شده است..

امید است با در نظر گرفتن جیب مردم و قدرت خرید خانوار نه تنها شاهد کاهش قیمت ها و چاره اندیشی مسئولان باشیم بلکه سفره اقتصاد مردم نیز روز به روز گسترده تر شود.

 

انتهای پیام/الف