ایلام بیدار09:24 - 1397/04/24
ایلام بیداربه بهانه روز دختر گزارش می دهد؛

تهذیب و تزکیه نفس با رعایت حجاب اسلامی/ وقتی کودک ایلامی دلبسته"حجاب" می شود

میلاد دردانه امام کاظم (ع)با همه شاخصه ها و سجایای بزرگشان بهانه ای است که هر چه از ظرفیت های مادی و معنوی کشور را برای رشد و اعتلای مادران فردا و تربیت کنندگان نسل آینده هزینه کنیم.

به گزارشايلام بيدار،حضرت معصومه (س) از با فضیلت‌ترین بانوان خاندان اهل بیت (ع) می‌‎باشد. ایشان دختر امام موسی‌ کاظم (ع) و خواهر تنی امام رضا (ع) از پرهیزگارترین زنان شیعه بوده‌اند. مرقد ایشان در شهر قم واقع است و در روایات بر فضیلت زیاد زیارت ایشان تاکید بسیاری شده است.

حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار او امام موسی‌ کاظم (ع) امام هفتم شیعیان می‌باشد و مادر گرامی ایشان نجمه مادر بزرگوار امام رضا (ع) می‌‎باشد.
در بیان مقام دختران همین بس که امام صادق(ع) می‌فرمایند: دختران حسنات (الطاف الهی) هستند و پسران نعمت‌اند، بر حسنات پاداش می‌دهند و از نعمت‌ها پرسش می‌کنند.
طبیعتاً توجه به ویژگی های زندگی حضرت معصومه(س) و نوع فعالیت اجتماعی و سیاسی آن حضرت بیانگر این نکته است که همواره آموزه‌های دینی در جهت توسعه روابط اجتماعی کمک کننده است و بین اقشار جامعه و زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد.

زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند.

حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.

اما در مفهوم حجاب باید گفت این حجاب تنها مختص به زنان نیست بلکه مردان نیز باید حجاب لازم را داشته باشند.

به نوعی اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

 کودکی که دلبستگی خاص به چادر دارد

در همین راستا و به مناسبت این روز مهم با یکی از افرادی که باوجودی که هفت سال بیشتر سن ندارد اما از پنج سالگی چادر را برای خود انتخاب کرده است به گفتگویی مختصر و کوتاه نشستیم؛ وی در این گفتگو از نحوه انتخاب چادر برای خود برایمان می گوید و معتقد است دلبستگی خاصی به چادر دارد.

سیده "ستایش حسینی"، حافظ اکثر سوره های جزو 30 قرآن کریم است و همچنین سوره توحید را به زبان انگلیسی نیز می تواند ترجمه کند؛ وی می گوید توجه به قرآن و حفظ سوره ها باعث شده تا اشتیاق خاصی را در انتخاب چادر برایش داشته باشد.

سیده ستایش در این گفتگو هدف از پوشیدن چادر را در رضایت خداوند و امام زمان (عج) عنوان کرده است و همیشه با خود می گوید که باید دختر امام زمانی (عج) باشد.

حسی که نسبت به چادر دارد مانند دوستی است که به او دلبستگی دارد و در این زمینه می گوید: چادر را همچون یک دوست خوبی می دانم که همیشه با من بوده و خواهد بود و احساسم بر این است که از بدی ها و آثارش مرا دور کرده است.

سیده ستایش نقش پدر و مادر و به خصوص مادرش را در انتخاب چادر بسیار مهم دانسته و می گوید: دوست دارد به مانند مادرش باحجاب باشد و این خود نقش مهمی را در انتخاب چادر برایش ایفا کرده است.

وی با ذکر خاطره ای کوتاه از انتخاب چادر برای خود نیز گفت: در جریان سفری که به استان قم داشتیم در انجا کسانی که من را با چادر می دیدند به من جایزه می دادند و از من می خواستند حجابم را رعایت کنم.

 

انتهای پیام/الف