ایلام بیدار11:19 - 1397/04/23
تهدید هند جواب داد؛

وزارت خارجه هند: براساس منافع‌مان از ایران نفت می‌خریم

پس از تهدید سرپرست سفارت ایران در هندوستان مبنی بر اینکه اگر هند خرید نفت از ایران را قطع کند، امتیازات ویژه را از هند پس می گیریم سخنگوی وزارت خارجه هند رسما اعلام کرد، براساس منافع‌مان از ایران نفت خریداری خواهیم کرد.

به گزارشايلام بيدار،پس از خروج آمریکا از برجام، ترامپ کشورهای خریدار نفت از ایران را تهدید به تحریم کرد و با فرستادن نماینده ویژه خود به این کشور ها رسما به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است.

با این حال برخی از این کشورها از جمله چین و ترکیه اعلام کردند، مانند گذشته بخشی از نفت مورد نیاز خود را از ایران تهیه خواهند کرد.

هند نیز که رسما اعلام کرده بود، کاری به تهدیدهای ترامپ ندارد و بر اساس منافع کشورش تصمیم‌گیری خواهد کرد، نیکی هیلی فرستاده ویژه آمریکا برای همسو کردن هند با اهداف آمریکا به این کشور سفر کرد و با وزیر نفت هندوستان نیز دیدار جداگانه‌ای داشت که پس از این دیدار هندی‌ها به پالایشگاه های خود اختیار استفاده از نفت ایران دادند و اعلام کردند پالایشگاه های این کشور باید به دنبال جایگزین نفت ایران باشند.

پس از این اظهارات وزیر نفت هند، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند هشدار داد، اگر دهلی نو نفت کشورهای عربستان، آمریکا و روسیه را جایگزین نفت خام ایران کند، تهران امتیازات ویژه‌ای که به هند ارائه می‌کند، را لغو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی، نزدیک‌ترین و امن ترین منبع تامین انرژی هند است گفت: «ایران یک بازار باز برای تامین نیازهای هند همچون سوخت، اوره، و ال ان جی نیز محسوب می‌شود و تهران نیازهای هند را به خوبی می‌شناسد.»

سرپرست سفارت ایران در دهلی نو همچنین با انتقاد از رویکرد دولت هند در قبال ایران گفت، تهران هر زمان که مقدور بوده، تلاش کرده در زمینه‌های راهبردی نظیر انرژی و ارتباطات به هند یاری برساند، اما دهلی نو تعهدات خود در زمینه سرمایه گذاری در بندر چابهار را به طور کامل اجرا نکرده است.

بعد از این تهدید سرپرست سفارت ایران در هند سخنگوی وزارت خارجه هند رسما اعلام کرد که کشورش با توجه به تهدید آمریکا در زمینه خرید نفت از ایران، هر اقدامی که لازم و در جهت منافع دهلی نو باشد، را انجام خواهد داد.

«راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند در این مورد گفت: «ما هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.» 

وی روز پنجشنبه در جریان کنفرانس خبری در این مورد گفت: «ایران برای هند شریکی مهم در زمینه انرژی و خطوط اتصالی است. در مطلبی که سفارت ایران به منظور روشنگری در این زمینه منتشر کرده، توضیح‌های فراوانی در این زمینه داده شده است. به من در این مورد اطلاع‌رسانی شده است. سوء برداشت شده و آن‌ها تصور کردند که باید در این مورد توضیح داده شود. آن‌ها موضع ما را درک کرده‌اند و البته ما رابطه بسیار قوی داریم.»

این مقام هندی در ادامه گفت که کشورش در زمینه مسایل متعددی با ایران در ارتباط بوده است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران از جمله این موارد بوده است و در زمینه کاهش واردات نفت ایران به هند هم گفت که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که تمایل دارد که ارتباط برقرار کند و یا آمادگی مذاکره با کشور‌های متعددی را دارد. البته آن‌ها به طور خاص از هند نام نبردند و ما خواهیم دید که اقدامات ضروری در این زمینه چه هستند.»

 

انتهای پیام/الف