ایلام بیدار09:07 - 1397/04/19
قنادباشی:

افشای وابستگی گروه های تروریستی به اسرائیل با حمله تانک های رژیم صهیونیستی به مواضع سوریه/ هراس شدید اسرائیل از حضور نیروهای سوری در جولان

کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه گفت: از تازه ترین نشانه های آشکار همکاری رژیم صهیونیستی با عوامل تروریستی و بالاخص جبهه النصره، حضور و حمله تانک های اسرائیلی در مرز قنیطره است.

به گزارشايلام بيدار،جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه با اشاره به حمله تانک های رژیم صهیونیستی به مواضع کشور سوریه در مرز قنیطره اظهار داشت: از جمله نشانه های روشن وابستگی نه تنها جبهه النصره بلکه همه گروه های تکفیری و تروریستی به رژیم صهیونیستی، همین حمله است. در واقع این ماجرا افشا کننده طرح شکست خورده ای است که آن ها نه در قنیطره بلکه در کل سوریه برای تضعیف کشور سوریه  به کار گرفتند.

وی تصریح کرد: این همسویی رژیم صهیونیستی با جبهه النصره، در واقع افشا کننده نقش آن ها  در پیدایش،تقویت و به طول انجامیدن تحرکات آن ها است و هم چنین نشان دهنده بیم و هراس بسیار شدید رژیم صهیونیستی از ورود نیروهای ارتش سوریه در منطقه اشغالی جولان است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به موقعیت و شرایط بحرانی منطقه جولان، گفت: منطقه جولان یک منطقه اشغالی است که رژیم صهیونیستی در سال 1967 اشغال کرده و از جمله مناطقی است که حتی در سازمان ملل و شورای امنیت هم بعنوان منطقه اشغالی شناخته می شود و لذا صهیونیست ها همواره بیم دارند که دولت سوریه، قدرت توانمندیش افزایش پیدا کند و منطقه بسیار استراتژیک جولان را باز پس گیری کند.

قنادباشی عنوان کرد: اسرائیلی ها بر اساس دیگر طرح های اشغالیشان این منطقه را حدود 2 دهه پیش در پارلمانشان بعنوان خاک اسرائیل تلقی کردند و در واقع نشان دادند که حتی با موازین بین المللی هم این سیاست اشغالیشان ادامه دارد.

وی افزود: اقدامی که دولت سوریه طی سه ماه گذشته انجام داد، این بود که عملیاتی را ترتیب داد تا به تدریج منطقه ای که بخشی از آن در اختیار داعش و بخشی از آن در دست النصره قرار دارد را آزاد کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: همه عملیاتی که در شرق و جنوب سوریه صورت گرفت، عمدتاً هدفش این بود که راه های تدارکاتی گروه های جبهه النصره و داعش را قطع کند و منطقه ای را که در حال حاضر حائل بین ارتش سوریه و جولان است را آزاد کند.

قنادباشی ادامه داد: اسرائیلی ها از مدت ها پیش نگران بودند و سعی کردند یک جار و جنجالی را در سطوح جهانی تحت عنوان حقوق بشر راه بیاندازند، اما سکنه و اهالی این منطقه و جنوب دمشق این موضوع را مطرح کردند که حقوقشان را از دست می دهند، چرا که احساس می کردند ارتش سوریه این بار با کمک هم پیمانانش توانسته که گروه های تروریستی را از منطقه براند و به مرز سوریه نزدیک شود.

وی عنوان کرد: در سه ماهه گذشته نشانه های زیادی داشتیم که اسرائیلی ها نگران هستند ولی در حال حاضر این عملیاتی که انجام دادند در واقع تازه ترین مورد افشاء حقایق و همچنین حمایتی بود که از گروه های تروریستی کردند و مواضع ارتش و دولت سوریه را مورد هدف و حمله قرار دادند چون نگران موقعیت جبهه النصره هستند.

کارشناس مسائل بین الملل ابراز داشت: اعتراف جدیدی که اسرائیلی ها می کنند، این است که جبهه النصره توانایی مقابله با ارتش سوریه را ندارد و آنقدر ضعیف شده است که ممکن اس مواضعش را از دست بدهد.

قناد باشی خاطر نشان کرد: اسرائیلی ها تا کنون به صورت مستقیم حمله نمی کردند، چون احساس می کردند دولت سوریه در قسمت های دیگر با گروه های تروریستی مشغول است و لذا مستقیم وارد جنگ نمی شدند.

وی گفت: در حال حاضر دولت سوریه آن گروه ها را در بخشی از جبهه النصره، داعش و گروه جیش الاسلام و دیگر گروه ها را قلع و قمع کرده  و از غرب دمشق راندند و الان در موقعیتی قرار گرفته ند که می توانند جبهه النصره را حذف کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: جبهه النصره به قدری ضعیف شده که اسرائیل این بار نه تنها در قضیه درمان و مداوا بلکه در بحث عملیات هم همسو با آن ها وارد عرصه شده که این اعتراف و ضعف و شکست قریب الوقوع جبهه النصره است.

واکنش جبهه مقاومت به حمله اسرئیل در قنیطره

جفعر قنادباشی گفت: عملیاتی که دولت سوریه از سه ماه پیش شروع کرده و مرحله به مرحله پیش رفته است بر اساس یک راهبرد بسیار دقیق است.

وی ادامه داد: جبهه مقاومت در ابتدا درصدد این هستند که گروه های مزدوری که تحت عنوان گروه های جریان تکفیری تروریستی دارند، کار می کنند تا این ها را از صحنه سوریه حذف کنند، اما در برابر اسرائلی ها سعی می کنند که شرایط برای پاسخگویی به اسرائیلی ها آماده شوند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: اسرائیلی ها قبل از این هم در عملیات هوایی ای که در منطقه جولان سوریه انجام دادند، با ضربات بسیار کاری مواجه شدند.

برنامه دولت سوریه برای مقابله با جریان اسرائیلی تروریستی چیست؟

قنادباشی افزود: برنامه دولت سوریه یک برنامه عاقلانه خردمندانه و سنجیده و در برابر واکنش های رژیم صهیونیستی است تا بخواهد ابتکار عمل را در یک عملیات در دست بگیرد که در اینصورت اسرائیل در آن راستا حرکت نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع واکنش های دولت سوریه یک واکنش به جا و به وقت و در زمانی که صهیونیست ها خواستار آن نخواهند بود انجام خواهد شد و نه در شرایطی که آن ها وقت عملیات را تعیین کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: صهیونیست ها سعی می کنند با بعضی تحریکات زمان حمله و واکنش را مدیریت کنند، اما دولت سوریه تا حالا نشان داده که اگر ضربه ای به گروه های تروریستی وارد شده در واقع ضربه ای به صهیونیست ها بوده است.

قنادباشی در پایان گفت: پیش بینی این است که حرکت های دولت سوریه بر اساس ابتکار عمل و تعیین زمان و مکان در اختیار دولت سوریه خواهد بود.

انتهای پیام/الف