ایلام بیدار09:33 - 1397/04/16

چرا نمی‌توان به سخنان ظریف در مورد نشست با اروپا اعتماد کرد

چگونه مذاکرات با اروپا می تواند آمریکا را منزوی کند، در حالی که خریداران نفت ایران یک به یک در حال عقب کشیدن از خرید نفت ایران هستند؟

به گزارشايلام بيدار،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه آمریکا که این روز‌ها در حال مذاکرات فشرده برای رسیدن به توافقی برای ادامه توافق هسته‌ای بدون آمریکا است، در توییتی اعلام کرده که همه (طرف ها) متعهد به تضمین منافع ایران (از برجام) هستند: (نتیجه این بود که) آمریکا منزوی شد.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران دو شب قبل در تماسی که با آنگلا مرکل داشت با انتقاد از رفتار اروپایی‌ها بسته پیشنهادی آن‌ها را ناکافی، کلی و بدون زمان بندی‌ها و جزئیات لازم برای ادامه توافق دانسته و آن را مایوس کننده خوانده بود.  

از سوی دیگر همزمان با روز‌ها و شب‌هایی که محمدجواد ظریف در حال مذاکره و توییت زدن برای ادامه توافق برجام بدون آمریکا بود، خبر مهمی منتشر شد که نشان می‌داد که حتی پیش از این که تحریم‌های آمریکا به صورت رسمی بازگردد برخی از کشور‌های خریدار نفت ایران در حال عقب نشینی از خرید نفت ایران به دلیل ترس از تحریم‌ها و فشار‌های آمریکا هستند. یورونیوز در همین رابطه اعلام کرد که «در پی اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و فشار واشنگتن به متحدانش برای توقف خرید نفت از ایران، کره جنوبی برنامۀ بارگیری نفت و میعانات گازی ایران را در ماه ژوئیه به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم از آن رو گرفته شد که هنوز مشخص نیست آیا مقامات سئول می‌توانند آمریکا را قانع کنند تا برای این کشور در موضوع واردات نفت ایران و معافیت از مجازات نقض تحریم‌ها استثنایی قائل شود یا خیر. از زمان اعلام این تصمیم آمریکا، خریداران کره جنوبی با توجه به گران بودن نفت دیگر کشور‌های خاورمیانه، به دنبال یافتن جایگزینی برای نفت ایران در میان کشور‌های آمریکایی و آفریقایی هستند. کره جنوبی همچنین واردات نفت از قزاقستان را افزایش داده و واردات نفت CPC از این کشور را در سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل از آن، چهار برابر بیشتر کرده است. ژاپن نیز اگرچه در حال حاضر به واردات خود ادامه می‌دهد، اما به دنبال دریافت معافیت از آمریکا با هدف ادامه خرید نفت از ایران است؛ بنا بر اعلام رئیس انجمن نفت ژاپن (PAJ) چنانچه توکیو نتواند در این زمینه موفق شود آنگاه احتمالا ژاپن نیز از اکتبر آینده واردات نفت ایران را به حالت تعلیق درخواهد آورد.»

مشابه این سخنان ظریف را روحانی هم اعلام کرده بود، زمانی که در سخنرانی‌های خود از منزوی شدن ترامپ گفته و تایکد کرده بود که در درازمدت این آمریکا است که از بیرون آمدن از توافق هسته‌ای ضرر خواهد کرد. با این حال محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران به هیچ کدام از این سوالات پاسخ شفافی نداده و توضیحی ارائه نکرده است که چگونه مذاکرات با اروپا می‌تواند آمریکا را منزوی کند، در حالی که خریداران نفت ایران یک به یک در حال عقب کشیدن از خرید نفت ایران هستند؟ از طرف دیگر تحولات چند روز اخیر میان چین، اروپا و آمریکا که نشان داد اروپا حتی حاضر نیست برای مقابله با آمریکا در کنار چین هم باشد، هرگز برای مبارزه با آمریکا در کنار ایران نخواهد ماند. مساله ای که به صورت جدی باید در ملاحظات ارتباط با اروپا و برجام بدون آمریکا مورد دقت قرار گیرد.

ظریف هم چنین درباره شبهات پیرامون ایجاد کانال مالی و خرید نفت از ایران توسط اروپا و مخاطرات بزرگ احتمالی آن برای ایران توضیحات چندانی نداده است. مساله‌ای که فردا در گزارش‌های آتی به آن خواهد پرداخت.  
 

انتهای پیم/الف