ایلام بیدار11:49 - 1397/04/07
در مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین مطرح شد،

لاریجانی: رئیس‌جمهور باید مایه آرامش سیاسی جامعه باشد

علی لاریجانی گفت: بنی‌صدر پس از رئیس جمهور شدن آشفتگی سیاسی به وجود آورد و درگیری‌های درونی را تشدید کرد در حالی که رئیس‌جمهور باید مایه آرامش سیاسی جامعه باشد.

به گزارشايلام بيدار،به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (پنج شنبه، 7 تیر ماه) در سیزدهمین مجمع عمومی سراسری جامعه اسلامی مهندسین ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان اظهار داشت: اگر نگاهی به نقش شهید بهشتی داشته باشیم برای امروز و چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم مفید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی نقش ممتازی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب نیز به همراه مقام معظم رهبری، شهید باهنر، شهید مطهری، آیت‌الله هاشمی، عضو شورای انقلاب بودند که این افراد همفکر بوده و از یاران امام خمینی(ره) محسوب می شدند که برای اداره کشور به یک شیوه می‌اندیشیدند ولی افراد دیگری هم در شورای انقلاب بودند که اندیشه آنها به گونه دیگر بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان در رادیو و تلویزیون حضور داشتم و گاهی به شهید بهشتی مراجعه می‌کردم، ادامه داد: ایشان درگیری‌های داخل شورای انقلاب را بیان می‌کرد ولی شهید بهشتی قدرت ساماندهی درون شورای انقلاب را داشتند و با مدارا این شورا را اداره می‌کردند.

لاریجانی افزود: این مقطع همزمان با فشار غربی‌ها و آمریکا علیه ایران بود به طوریکه از هفته‌های اول بعد از پیروزی انقلاب فشارها شروع و شدت یافت، دشمنان تصور می‌کردند شاید بتوانند بر انقلاب تسلط یابند ولی به مرور متوجه شدند که این امکان وجود ندارد و فشارهای خود را به جمهوری اسلامی ایران وارد کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: در این مقطع گروه‌های تجزیه‌طلب و چپ‌ها ماجراجویانه عمل می کردند و در برخی مناطق و شهرها ناآرامی‌هایی را به وجود می آوردند، این وضعیت فرصت ساماندهی را از کشور می‌گرفت زیرا باید امنیت کشور تأمین می‌شد اما دشمنان و گروه‌های تجزیه‌طلب می‌خواستند فرصت آبادانی کشور را بگیرند.

وی با بیان اینکه کمبود امنیت و کشمکش‌های سیاسی در داخل که بخشی از دلایل بود سبب شد تا دشمن برای جنگ علیه ایران تحریک شود، اظهار داشت: مشکلاتی که در ارتش به وجود آمد، کشمکش‌ها و مشکلات اقتصادی دشمن را به شروع جنگ علیه ایران تحریک کرد و قدرت هایی که دنبال مسئله‌سازی بودند نیز این موضوع را مورد حمایت قرار دادند؛ همچنین برخی کشورهای عربی که از پیروزی انقلاب اسلامی نگران بودند به آنها پیوستند و جریان وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران سامان یافت.

لاریجانی با بیان اینکه در این شرایط نقش امام خمینی (ره) بی‌بدیل بود زیرا مسیر تثبیت انقلاب اسلامی و نظام را با همه وجود دنبال می کردند، بیان کرد: در این شرایط مجلس موسسان برای قانون اساسی تشکیل شد و شهید بهشتی نقش اول را برای ساماندهی داشت؛ همچنین امام خمینی (ره) همه را ترغیب می‌کرد که آینده نظام مد نظر قرار گیرد و ساختار نظام آنجا شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنی‌صدر پس از رئیس جمهور شدن آشفتگی سیاسی را به وجود آورد و درگیری‌های درونی را تشدید کرد این در حالی است که علی‌القاعده رئیس جمهور باید نمادی از وحدت و مایه آرامش سیاسی جامعه باشد و استعدادها را به سمت ترقی کشور سوق دهد اما بنی صدر از ابتدا در برابر رهبران حزب جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرد و آنها را انحصارطلب معرفی می‌کرد.

وی با بیان اینکه هدف امام خمینی (ره) از معرفی بنی صدر به عنوان فرماندهی کل قوا این بود که رئیس جمهور وقت زیادی را برای مسئله اصلی کشور که جنگ است اختصاص دهد و کشور را به سامان برساند، گفت: بنی صدر در این شرایط نمایش‌هایی در جبهه می‌دهد اما در ستونی از روزنامه خود که انقلاب اسلامی نام داشت پمپاژ مسئله‌سازی می کرد.

لاریجانی با بیان اینکه دو سنخ رجال سیاسی در کشور داریم، گفت: برخی آشفته‌ساز هستند و در هر مقامی هم که قرار بگیرند همین‌گونه عمل می‌کنند؛ در حالی که بنی صدر باید آرامش‌بخش می‌بود اما درگیری‌ها را گسترش می‌داد و با هر نهادی که فکر می کرد با او زاویه دارد، آنها را در دسته انحصارطلبان قرار می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی تلاش می کرد تا شرایط کشور سامان پیدا کند، گفت: ایشان همزمان با اینکه مسئولیت قوه قضائیه را برعهده داشت، دردمندانه سایر مسائل کشور را پیگیری می‌کرد و فقط موضوعات قوه قضائیه برای ایشان مطرح نبود.

انتهای پیام/الف