ایلام بیدار14:09 - 1397/04/01
ایلام بیدار به بهانه روز اصناف گزارش می دهد؛

ساماندهی چهارشنبه بازار ایلام و چشم انتظاری بازاریان

"چهارشنبه بازار" از همان ابتدا مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و با توجه به کاهش قیمت ها در ایلام بازار اقبال مردم برای استفاده از آن نیز بیشتر شد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::اين استان را مي‌توان مهد قوميت‌هاي مختلف اعم از کرد، لر و عرب دانست؛ استان ایلام به دليل تنوع جغرافيايي و قدمت تاريخي داراي توانمندي‌هاي گردشگري متعدد مانند قلعه والی، پل گاومیشان، امامزاده‌ها، غارها، ذخيره‌گاه‌هاي جنگلي، پارك‌هاي طبيعي و ملي آبشارها و چشمه‌ها و گل‌افشان‌ها است.

همچنين وجود آيين‌ها و مراسم گوناگون آداب و فرهنگ قوميت‌هاي ساكن، استان، صنايع دستي و سوغات محلي و بازارهاي هفتگي از ديگر زمينه‌هاي جذب مسافران و گردشگران در اين استان است.

در استان ایلام انواع متفاوتي از بازار به صورت دائمي و هفتگي وجود دارد، بازارهاي روز در اكثر شهرها در روزهاي به خصوصي از هفته داير است.

در اين بازارها مردم بومي و صاحبان حرف و صنايع روستايي از دور و نزديك در آن شركت كرده و فرآورده‌ها و توليدات خود را به خريداران عرضه مي‌كنند.

بازارهاي هفتگي از ديرباز در شهر ایلام داير بوده ولي امروزه در اكثر شهرهاي استان در سطح بسيار وسيع داير و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

بازار دائمي و قديمي ایلام به بازار «صاحب الزمان» (عج) معروف است و در داخل شهر ایلام و در محله صاحب الزمان (عج) قرار دارد.

بيش از يك دهه از ايجاد يك بازار خودجوش محلي به نام چهارشنبه بازار در ایلام مي‌گذرد، اين بازار توسط دستفروشاني شكل گرفت كه از فرصت پرتردد روزهای جهارشنبه در کنار مسجد صاحب الزمان براي عرضه كالاي خود استفاده مي كردند.

این بازار از همان ابتدا مورد استقبال شهروندان قرار گرفت، با توجه به کاهش قیمت ها در ایلام بازار اقبال مردم برای استفاده از ان نیز بیشتر شد.

به تدريج و با ايجاد مكان دايمي، چهارشنبه بازار ایلام مكاني براي عرضه هفتگي كالاهاي مختلف شده است، كالاهاي عرضه شده در اين بازار، معمولا كالاهاي ارزان قيمت‌تر و نيازمنديهاي روزمره شهرونداني است كه اين بازار را مكاني براي دستيابي به مشخصه صرفه اقتصادي براي خانواده خود مي‌دانند.

بسياري از شهروندان نيز به علل اجتماعي و جذابيت‌هاي بازارهاي هفتگي بدون هدف خريد كالايي خاص به اين بازار ميآيند و البته چه بسا كه دست پر از اين بازار خارج شوند.

طيف دلال و خرده فروش در اين بازار بيشتر به چشم مي خورد كه به اين موضوع كمتر پرداخته شده است، نكته ديگر، عدم برپايي سازه هاي ساده و سبك و قابل اطمينان براي غرفه‌هاي عرضه كالا است كه مي تواند به اين بازار زيبايي ببخشد.

حال آن كه غرفه‌هاي دست‌ساز فروشندگان نماي ناهمگوني به اين بازار بخشيده است. صرفه نظر از توجيه اقتصادي اين كار براي شهرداري ایلام، يك معماري زيبا و به صرفه براي ايجاد غرفه‌هايي همگون، ساده و سبك، علاوه بر حل مشكل اين بازار در روزهاي باراني، مي‌تواند به منظور ديگري نيز استفاده شود.

البته این شرایط برای مکانی است که هم در دسترس مردم باشد و هم برای فروشندگان به صرف باشد لذا باید گفت که رفع مشکلات موجود در محله صاحب الزمان (عج) شهر ایلام به خصوص در ایام چارشنبه بازار و رفع مشکلات بازاریان باید از اولویت های مسئولان قرار گیرد.

 

انتهای پیام/س