ایلام بیدار08:59 - 1397/03/30
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

کاهش ساخت واحدهای مسکونی و رکود در بازار مسکن/ بافت فرسوده ایلام را تهدید می کند

عوامل مختلفی در افزایش قیمت مسکن و یا حتی اجاره بها تأثیرگذار است و از مهمترین آنها می توان به کمبود مسکن و کاهش ساخت و سازها اشاره کرد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::یکی از موضوعات مهم اقتصادی در سطح کلان کشور "مسکن" است موضوعی که همواره بعنوان یکی از دغدغه های مردم نیز از آن یاد می شود.

اخیرا در خبرهای رسمی به نقل از رئیس کمیسیون عمران مجلس آمده است که میزان ساخت مسکن در کشور از 800 هزار واحد به کمتر از 400 هزار واحد رسیده است و این خود زنگ خطری جدی برای دولت به شمار می رود.

همانطور که می دانیم عوامل مختلفی در افزایش قیمت مسکن و یا حتی اجاره بها تأثیرگذار است و از مهمترین آنها می توان به کمبود مسکن و کاهش ساخت و سازها اشاره کرد.

از طرف دیگر وضعیت اقتصاد و رکود کشور در دولت یازدهم تا انجا پیش رفته که بازار فروش و اجاره بها در ایلام را راکد کرده و با ادامه این رویه باید شاهد وضعیت نامناسب در حوزه مسکن بود.

اگر این روزها سری به بازار سطح شهر زده باشید و نرخ اجاره بهای مسکن و فروش را بررسی کنید به قیمت های نجومی بر خواهید خورد که تعجب همگان را در پی خواهد داشت.

قیمت هایی که سر از افلاک درآورده و این خود شرایط را برای ادامه زندگی سخت می کند، این قیمت ها از رهن کامل و پیش و مبلغ ماهیانه را شامل می شود که با یک بررسی کلی قیمت های گزافی در سطح شهر ایلام وجود دارد.

این قیمت ها بر حسب رهن یا پیشو اجاره ماهیانه متفاوت است اما از نمونه ای قیمت ها می توان به مبالغی از جمله رهن کامل 500 میلیون ریال و نیز پیش پرداختی 300 میلیون ریال و سقف ماهیانه هفت میلیون ریال اشاره کرد.

کاهش ساخت واحدهای مسکونی و رکود در بازار مسکن

رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه صحبت های خود آورده است: اگر نیاز به مسکن در کشور جدی گرفته نشود و نتوانیم این نیاز را برطرف کنیم دچار حباب بیشتری در این بخش خواهیم شد و با افزایش بیشتری در بخش مسکن مواجه می‌شویم؛ وی معتقد است این امر نشان‌دهنده وجود رکود در این بخش است که باید توسط دولت برطرف شود؛ دولت می‌تواند با ایجاد انگیزه در بین فعالان بخش ساخت و ساز جان دوباره‌ای به این بخش ببخشد که یکی از این راهکارها ارائه مشوق‌های ضروری در بخش مسکن است.

همانطور که می دانیم بعد از اتمام تقریبی امورات مربوط به مسکن مهر دیگر هیچ طرح جایگزینی مناسبی برای تهیه مسکن مردم با مشوق های لازم ارائه و یا انجام نگرفته است و بی خیالی مسئولان امر در این خصوص ضربات جبران ناپذیری را در بخش مسکن بر جای می گذارد.

یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن رکود در بخش مسکن ایجاد انگیزه خرید برای متقاضیان است، در حال حاضر وام‌های این بخش جاذبه کافی برای متقاضیان ندارد که در این راستا سود تسهیلات بانکی باید کاهش یابد تا برای افزایش تقاضا و به تناسب افزایش ساخت و ساز ایجاد انگیزه کند.

موضوع دیگری که باید به آن و در حوزه استان ایلام اشاره کرد اینکه تعداد هشت هزار سهیمه احیای بافت فرسوده به استان ایلام تعلق گرفته که تنها هزار و 600 از این رقم مورد استقبال مردم قرار گرفته است و این خود نیز زنگ خطری جدی است مهمتر اینکه در جریان زلزله های اخیر در استان ایلام و استان های همجوار مناطق فرسوده استان بیشترین صدمات را از این حیث متحمل شدند.

 

انتهای پیام/س